Avatar billede mcclaud Nybegynder
04. maj 2012 - 22:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Markering af udvalgte poster i tabel

Hej alle eksperter

På min hjemmeside har jeg her på eksperten fået stor hjælp til at lave en javascript-styret tabel udtrukket fra en xml-fil, som er sortérbar. Det, jeg godt kunne tænke mig bliver tilføjet scriptet, er, at visse rækker kan vises med en anden farve tekst (defineret i css) end de øvrige rækker. Det drejer sig om de rækker, som har status 'inaktiv' i feltet 'AKTIV' i xml-filen. Jeg håber, at det kan lade sig gøre på en relativ enkel måde?

HTM: http://www.halfmen.dk/alltimestatistik.htm
XML: http://www.halfmen.dk/xml-alltimestatistik.xml
CSS: http://www.halfmen.dk/css/totalstatistics.css

:o) mcclaud
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
04. maj 2012 - 22:48 #1
jeg ville rette denne linje
elmRow.className = bOdd ? "even" : "odd";

til
var active = oData.selectSingleNode("AKTIV").firstChild.nodeValue;
if(active==="Inaktiv") elmRow.className = bOdd ? "Inaktiv even" : "Inaktiv odd";
else elmRow.className = bOdd ? "even" : "odd";

og tilføje denne class i CSS
<style type="text/css">
    .Inaktiv {
        BACKGROUND: #ff0000;
        COLOR: #660000;
    }
</style>
Avatar billede mireigi Novice
05. maj 2012 - 01:24 #2
Bare for ordens skyld, burde det så ikke være:
var active = oData.selectSingleNode("AKTIV").firstChild.nodeValue;
if(active==="Inaktiv") elmRow.className == bOdd ? "Inaktiv even" : "Inaktiv odd";
else elmRow.className == bOdd ? "even" : "odd";

= er tildeling
== er sammenligning
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. maj 2012 - 09:24 #3
#2 Bare for ordens skyld, burde det så ikke være:
det er så sandelig også tildeling der skal ske i
elmRow.className = bOdd ? "Inaktiv even" : "Inaktiv odd";
og else elmRow.className = bOdd ? "even" : "odd";

så derfor kun et ligmed

bOdd er enten 0 eller 1

=  er tildeling
==  er sammenligning på værdi
=== er sammenligning på værdi og data type

elmRow.className = bOdd ? "even" : "odd";

er det sammen som
if(bOdd){
    elmRow.className = "even";
}
else{
    elmRow.className = "odd";
}

men man burde måske have sat parantes om bOdd
elmRow.className = (bOdd) ? "even" : "odd";

så havde du straks genkendt det som en "Ternary Condition"

http://www.google.dk/search?q=js+Ternary+Condition
http://javascript.about.com/od/byexample/a/ternary-example.htm

skulle man forbedre det lidt burde man nok convaterer active til lovercase, da det ikke er sikkert at ham der skriver "Inaktiv" i xml filen,  gør det på sammen måde hver gang
var active = oData.selectSingleNode("AKTIV").firstChild.nodeValue.toLowerCase();
if(active==="inaktiv"){
    elmRow.className = (bOdd) ? "Inaktiv even" : "Inaktiv odd";
}
else{
    elmRow.className = (bOdd) ? "even" : "odd";
}

demo http://experten.olsensweb.dk/962385/
Avatar billede mcclaud Nybegynder
05. maj 2012 - 11:21 #4
Tusind tak. Det virker, som det skal. Smid et svar, så smider jeg med glæde points.

Rigtig go' weekend.  :o) mcclaud
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. maj 2012 - 12:45 #5
du får et svar her.

du vil med fordel kunne øge læsbarheden af din code for os menesker ved at bruge indrygninger, {}, og nogle linje skift
dette er betydelig sværrer at læse
var active = oData.selectSingleNode("AKTIV").firstChild.nodeValue;
if(active==="Inaktiv") elmRow.className = bOdd ? "Inaktiv even" : "Inaktiv odd";
else elmRow.className = bOdd ? "even" : "odd";

end
var active = oData.selectSingleNode("AKTIV").firstChild.nodeValue.toLowerCase();
if(active==="inaktiv"){
    elmRow.className = (bOdd) ? "Inaktiv even" : "Inaktiv odd";
}
else{
    elmRow.className = (bOdd) ? "even" : "odd";
}
Avatar billede mireigi Novice
05. maj 2012 - 13:17 #6
@ronols (#3):
Jeg er med på shortform af en if-sætning :) Havde bare lige overset at bOdd var boolsk, så troede, at den blev sammenlignet med ClassName :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
05. maj 2012 - 14:02 #7
@mireigi #6
jeg er ikke i tvivl om at du kendte shortform af en if-sætning
det var defor jeg skrev dette
'men man burde måske have sat parantes om bOdd
så havde du straks genkendt det som en "Ternary Condition"'

>Havde bare lige overset at bOdd var boolsk
ja det var ud på de små timer du skrev indlægget :)
Avatar billede mireigi Novice
05. maj 2012 - 14:33 #8
Jeg er udvikler, hvilket helt naturligt gør mig til en natteravn :)
Avatar billede mcclaud Nybegynder
05. maj 2012 - 15:17 #9
Points afgivet og mange tak for hjælpen...  :o)