Avatar billede killel Nybegynder
26. april 2012 - 20:57 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Samlet udtræk fra MySQL

Flere udtræk i samme select
Hej,

Jeg har en tabel som er opbygget på følgende måde
id, fejlkode1, fejlkode2,....fejlkode20

id er unik
fejlkode1-20 kan, næsten, alle indeholde værdierne A, B, C

Jeg har gerne have grupperet et samlet udtræk så jeg får følgende:
fejlkode1=sum A
fejlkode1=sum B
fejlkode1=sum C
.....
fejlkode20=sum A

Det altså bort fra id i dette tilfælde.

For at undgå at skulle lave 60 liniers select mangler jeg er lidt hjælp til ovenstående udtræk.
26. april 2012 - 22:50 #1
Jeg har ingen forslag i til at få de 60 resultater på en enkel måde i mysql.  Men hvor skal du bruge resultatet?  Hvis det er i en php applikation kunne du hente resultaterne en ad gangen, for eksempel således:

$array = array("A", "B", "C");
for($i=1; $i<=20; $i++)
{
  foreach($array as $value)
  {
    $f = "fejlkode$i";
    $v = "$value";
    $result = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM mytable WHERE `$f` = '$v'");
    while($row = mysql_fetch_array($result)) echo "$f $v = $row[0] <br>";
  }
Avatar billede killel Nybegynder
27. april 2012 - 08:15 #2
I første omgang skal jeg "bare" have flyttet over i et excelark da resten af de data jeg har ikke sådan lige kan flyttes over i en database.

Så jeg havde egentlig blot regnet med, at lave udtrækket i phpmyadmin - hvis det da kan lade sig gøre :)
27. april 2012 - 09:06 #3
Du skal vise udtrækket i excel, ikke i en php applikation.  Da er jeg bange for, at jeg ikke kan hjælpe.  Jeg har ikke arbejdet så meget med excel.  Vi må håbe på indlæg fra mere vidende medlemmer.
Avatar billede killel Nybegynder
27. april 2012 - 09:44 #4
Jeg skal ikke have det automatisk over i excel - jeg skal "bare" have lavet udtrækket via phpmyadmin og så manuelt indskrive resultatet i excel. Jeg kan kun bruge udtrækket en gang hvorfor det er at skyde lidt over mål at begynde at lave noget decideret kode :)
27. april 2012 - 10:01 #5
Jeg kender som sagt ingen smarte metoder i phpmyadmin, så jeg bakker ud.
Avatar billede killel Nybegynder
30. april 2012 - 08:41 #6
svar (uden løsning)