Avatar billede cschmalz Nybegynder
25. april 2012 - 19:40 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel til XML (Til import i CMS)

Hej eksperter!

Jeg er igang med at forsøge at "konvertere" en Excel-fil til XML.

Jeg prøver at lære det, så har bare lavet 3 kolonner "Navn", "Email", "Tel".
Med nogle tilhørende rækker.

Jeg har læst alt jeg kunne finde frem på google, og set denne tutorial:
http://www.youtube.com/watch?v=37TH0QdrfE4

Jeg kan forstå der skal oprettes en XML-template, og det er gjort:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<person xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
    <navn>Ole Jensen</navn>
    <email>ole@jensen.dk</email>
    <tel>49170131</tel>
</person>

I alle de tutorials jeg har set, skal man så XML-mappe kolonnerne med de tilhørende xml-"maps".
Mit problem er så bare at når de enkelte kolonner mappes, bliver kun den første række i Excel-dokumentet (altså kolonne-titlerne) markeret, der dannes ikke Lister der dækker alle rækkerne, så resultatet når jeg eksporterer til XML:

<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>

<person xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance">
    <navn>Navn</navn>
    <email>E-mail</email>
    <tel>Tel</tel>
</person>

Hvad skal jeg gøre / Hvad gør jeg forkert?
XML-filen skal efterfølgende importeres i et CMS (Import af CVS el. XML)

På forhånd mange tak!
Avatar billede german Nybegynder
02. maj 2012 - 06:57 #1
Hvorfor danner du ikke bare en CSV fil ud fra dit Excel ark og importerer denne fil?
Avatar billede cschmalz Nybegynder
02. maj 2012 - 15:11 #2
Hej german!
Først og fremmest tusind tak for dit svar.

Jeg har faktisk fået løst opgaven, men nøjagtigt som du foreslår, så du kan sagtens poste et svar :)

Jeg gemte excelfilens kolonner i en semi-kolon-separeret fil, fordi talene indeholder decimaler.
Kommaerne erstattede jeg herefter med punktummer, for derefter at importere til MySQL database.
Et nyt problem jeg endnu ikke har løst er så, hvilken type jeg skal angive disse decimal-tals felter for at de kan sorteres ASC og DESC korrekt. Lige nu er de simpelthen bare af typen varchar, da jeg ikke er sikker på hvad jeg skal vælge?

hvis du/ nogen andre kan svare på dette vil jeg blive meget glad :)
Avatar billede german Nybegynder
03. maj 2012 - 21:02 #3
du får et svar