Avatar billede kris75 Mester
24. april 2012 - 15:16 Der er 11 kommentarer

Stress test min Linux server

Hej
Er der nogen der kender til et program, hvor jeg kan køre en stress test på min Linux server fra min Windows PC. Vil gerne se hvordan den klarer mange hits på en gang. Min Linux server er på mit Lan netværk.
På forhånd tak.
Mvh.
Kris
Avatar billede sand321 Nybegynder
24. april 2012 - 15:27 #1
Hvad kører du af services du vil teste?

Er det bare en webserver eller hvordan?
Avatar billede kris75 Mester
24. april 2012 - 15:31 #2
Jeps, hovedsagelig kun webserveren, men der ligge en del sider på den med mysql database, så den vil nok også blive berørt. Har kun få mail kontoer på serveren..
Avatar billede sand321 Nybegynder
24. april 2012 - 15:58 #3
Ok. Det vil være nemmere at teste det fra en linux pc.
Der vil du kunne bruge et bash script hvor du bruger wget til at lave en masse forespørgsler på en gang vha "wget [URL] &" i et for loop.

Ved ikke hvordan man gør det samme fra windows PC.
Avatar billede kris75 Mester
24. april 2012 - 16:30 #4
Surt, har desværre kun Mac og Windows computere. Det eneste der kører Linux er serveren :-/
Er der andre der har et forslag?
Avatar billede sand321 Nybegynder
24. april 2012 - 16:58 #5
Har lige lavet lidt research på det.
Du kan hente wget til windows og lave en batch fil der gør tilsvarende:

@ECHO OFF
for /L %%C in (1,1,100) do start /B wget [URL]

Ovenstående gemmer du i en fil der slutter på .bat
Det skulle lave hundrede efterspørgsler til URL på samme tid.
Avatar billede kris75 Mester
24. april 2012 - 17:07 #6
Vil jeg på nogen måde vil kunne se hvordan serveren belastes så? Er glad for det grafiske ;-)
Avatar billede kris75 Mester
24. april 2012 - 17:13 #7
Bruger webmin for at fjernstyre den. Den er i min kælder... Vil jeg kunne bruge nogle værktøjer for at se hvordan den bliver belastet?
Avatar billede kris75 Mester
24. april 2012 - 17:14 #8
Og hvad gør jeg for at slutte det hele igen?
Avatar billede kris75 Mester
24. april 2012 - 17:27 #9
Har nu prøvet wget af på windows, tror desværre ikke det er compatibel med Windows 7 :-( Er der andre muligheder?
Avatar billede sand321 Nybegynder
24. april 2012 - 18:15 #10
Jeg går ud fra du kører win 7 64 bit?

I så fald prøv følgende:

1. Hent denne udgave af wget: http://www.alexlomas.com/wGET64.zip

2. Pak filen ud i mappen c:\windows

3. opret en tekstfil med følgende indhold:

@ECHO OFF
for /L %%C in (1,1,10) do start /B wget64 [URL]
EXIT

4. Gem filen filnavn.bat i mappen c:\test (f.eks.)

5. Åbn en kommandoprompt og skriv cd c:\test [enter] og derefter filnavn.bat > output.txt [enter]

Så vil du lave 10 request på URL. Det svarer til at der er 10 mennesker der går ind på URL på en gang.

Du kan så efterfølgende redigere filnavn.bat alt efter hvor mange forespørgsler du vil lave og se om serveren kan klare presset.
Antallet af efterspørgsler du kan lave hurtigt efter hinanden afhænger af din pc's hastighed og din båndbredde.

Du kan se hvordan serveren belastes hvis du har båndbredde monitorering på serveren og ellers kan du se logfilerne.

Det er sikkert ikke den smarteste måde at gøre det på og det kan være at din webserver vil blokere for din ip adresse fordi den tror det foregår et DOS angreb.

Men synes det er et forsøg værd!
Avatar billede sand321 Nybegynder
24. april 2012 - 18:20 #11
Punkt 5 skal i stedet se sådan ud:

5. Åbn en kommandoprompt og skriv cd c:\test [enter] og derefter filnavn.bat

Hvis du ikke ønsker at kommando prompten skal lukke ned efterfølgende så undlad at skrive EXIT til sidst i filnavn.bat filen.