Avatar billede gsa Nybegynder
09. april 2012 - 08:05 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

ændring af grafisk layout i tables

Hejsa, jeg er blevet lidt træt af at kigge på de samme rammer (sagde jeg kedelige?) hver gang jeg laver en table. Jeg kan sagtens peppe det op med baggrundsfarver eller billeder, men det jeg allerhelst vil er at ændre udseendet på selve rammerne? Altså, f.eks. lave hjørne med fine bløde rundinger istedet for den firkantede standardløsning.

Jeg har fræset rundt på google, men kan ingenting finde. Er der nogen der kan hjælpe med et nyttigt link til en tutorial eller lign.?

Jeg vil helst ikke have en "færdigvare", men vil hellere følge en tutorial så jeg får forståelsen af hvad jeg laver hehe.
Avatar billede vagnk Juniormester
09. april 2012 - 09:55 #1
I et mine jobs brugte jeg dette

#roundbox {
  background-color: #B23030;
  border: 10px #FF0000;
  border-color: #88BB88;
  opacity: 0.8;
  padding: 10px 20px 10px 20px;
  text-align: left;
  border-radius: 7px 7px 7px 7px / 7px 7px 7px 7px;
  //height: 30px;
  //right: 33%;
  //position: absolute;
  //top: 30px;
  //width: 50%;
}

Det er især linjen med border-radius der gør det. Jeg har aldrig prøvet det men jeg ville forsøge med at border='0' i <table> og lave tabelelementerne lidt i retning af <td><div id='roundbox'>txt</div></td>. Hvis det virker vil jeg måske selv bruge det en gang.

Du kan se mere på http://www.css3.info/preview/rounded-border/

Og så er der en her hvis der skal rigtig lir på:
http://www.w3.org/Style/Examples/007/roundshadow

Bemærk: Jeg mener jeg testede alle browsere i sin tid. Den eneste der ikke respekterer border-radius er sæføli IE op til 9 - bvadr!
.
Avatar billede gsa Nybegynder
09. april 2012 - 11:44 #2
jo tak, det ser fint ud :-) , men jeg tror ikke det er det jeg er på udkig efter. Det jeg gerne vil er at ændre det grafiske udseende i tables, som det klassiske eksempel:

<table border="1">
<tr><td>Row 1 Cell 1</td><td>Row 1 Cell 2</td></tr>
<tr><td>Row 2 Cell 1</td><td>Row 2 Cell 2</td></tr>
</table>

her tegner den jo fint de dejlige firkantede hjørner og lige linier. Det er dem jeg gerne vil ændre til buede eller anden stil.

Jeg ken ikke lige se hvordan jeg får puttet en roundbox ind her? Og jeg vil jo gerne selv kunne tegne mine "buer".
Avatar billede olebole Juniormester
09. april 2012 - 16:32 #3
<ole>

Nu er det jo på moderne websider yderst sjældent, der er brug for en tabel. I de få tilfælde kan du nok finde en løsning.

Hvad du mener med, at du gerne selv vil kunne tegne med buer, forstår jeg til gengæld ikke. Indenfor webkode bruger man jo CSS til al styling, så hvad du havde tænkt dig af anden teknik, har jeg ikke fantasi til at forestille mig.

@vagnk: Naturligvis understøtter IE9 ikke border-radius. Den property var ikke gældende standard, da IE9 udkom.

Det er lidt sjovt med IE. Hvis den understøtter noget, de andre browsere ikke understøtter, bitcher folk. Hvis MS derimod venter med at lade IE understøtte noget, til det bliver gældende standard, bitcher folk over det. They're damned if they do - and damned if they don't  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede vagnk Juniormester
09. april 2012 - 18:49 #4
#gsa
hvordan jeg får puttet en roundbox ind her?
Har du prøvet "
<td><div id='roundbox'>txt</div></td>
" som jeg skriver? Her sætter du jo netop en selvstændig <div> ind. Eksperimentet med at sættet "id='roundbox'" ind i <TD>-elementet venter vi med. Hjørnernes radius styrer du med border-radius.

#ole
Indrømmet - jeg har et horn i siden på M$. Jeg har savnet <canvas> side IE6. Kan de ikke bare holde sig til standarden og kun til standarden og så komme med en IE når den er i orden? Det er sommetider som om M$ forsøger at styre udviklingen uden om de etablerede organer.
Avatar billede olebole Juniormester
09. april 2012 - 19:00 #5
CANVAS elementet er ikke standard og har endnu aldrig været det. Måske, du burde spørge, hvorfor du ikke bare lærer at overholde gældende standard - eller i det mindste lærer, hvad der er gældende standard.

"Det er sommetider som om M$ forsøger at styre udviklingen uden om de etablerede organer"

Ja, det må man sige. Det er MS' skyld, vi har teknologier som CSS og XML. Men hvorfor er der ingen, der brokker sig over Firefox's hundredevis af proprietære CSS-properties? Det er pudsigt nok ikke politisk korrekt.

Derudover giver det jo absolut ingen mening, at du brokker dig over, at du ikke kunne bruge CANVAS i en browser (IE6), der blev udgivet mange år før, der overhovedet var nogen, som havde tænkt på CANVAS elementet. Det svarer til at brokke sig over, at Leonardo da Vinci ikke brugte jetmotorer. Det ville være højglansforkromet vrøvl!
Avatar billede gsa Nybegynder
09. april 2012 - 20:00 #6
#4
Jeg har forsøgt at putte det ind som du beskrev, men uden held desværre. IE9 læste ikke siden, eller det vil sige tabellen, men den genererede heller ikke en fejllog, så jeg gik bort fra at forsøge mere. Jeg vil også hellere benytte en metode der er mere bagudkompatibel, da en del af mine brugere ikke er helt "opdaterede".

Det er nok mig der er forkrt på den med hensyn til hvordan rammerne bliver genereret? Jeg har modificeret en del phpbb3 styles og her kan man "bare" redesigne diverse elementer i sit favorit tegneprogram og nyde sit resultat umidelbart hurtigt. Jeg har ingen anelse om hvordan html/php gererer disse standarder? Jeg har nok fejlfotolket det som en selvfølge at der lå et "standard-sæt" af rammer på serveren som den brugte som elementer til at bygge disse rammer og at man kunne på en eller anden finurlig måde fortælle fortolkeren at man vil benytte andre elementer i stedet? .... giver det mening *lol*??

Ang. diskution omkring M$ og "de andre", så vil jeg nok holde med Ole og sige at uden M$, så var vi nok ikke nået dertil hvor vi er i dag. Dette dog uden nogen doktorgrad i IT-historien.
Avatar billede olebole Juniormester
09. april 2012 - 20:15 #7
Den bedste (eneste) måde at være bagudkompatibel på, er at bruge grafik til hjørnerne. Hvordan det præcist skal gøres, afhænger af den specifikke situation og 'omgivelserne'.

Med til historien om CANVAS hører i øvrigt også det faktum, at det var Apple, der kuppede W3C og ville indføre standarder udenom organisationen. Apple fik efterfølgende andre browserfabrikanter med i kuppet, og til sidst havde W3C ikke andre muligheder end at klappe hælene sammen og gøre, som der blev forlangt.

Sådan så begyndelsen på HTML5 og CANVAS elementet ud. Et rent og skært kup mod organisationen, der er sat til at vedligeholde nettets standarder. Historien står naturligvis i skærende kontrast til udsagn som:

"Det er sommetider som om M$ forsøger at styre udviklingen uden om de etablerede organer"

- men det er bare så let brokke sig. Meget lettere end at sætte sig ind i fakta  *o)
Avatar billede gsa Nybegynder
10. april 2012 - 20:28 #8
#ole,

omgivelserne er en "simpel" table som jeg beskrev tidligere:

<table border="1">
<tr><td>Row 1 Cell 1</td><td>Row 1 Cell 2</td></tr>
<tr><td>Row 2 Cell 1</td><td>Row 2 Cell 2</td></tr>
</table>

min faktuelle side ser helt anderledes ud, men er baseret på samme table, så det er bedst at øve sig på det simple først ikke? .... så, kan det láde sig gøre at ændre disse standard-rammer til egen grafik? Eller er de slet ikke tegnet ved hjælp af grafik?
Avatar billede olebole Juniormester
10. april 2012 - 21:36 #9
Når jeg skriver, det kommer an på omgivelserne, så kommer det an på omgivelserne. Der er ikke noget, der 'bare er en simpel tabel'  *o)

Først må jeg vide, om det er tabellen, der skal have afrundede hjørner, eller om det er de enkelte celler.

Hvis det er de enkelte celler, er det i princippet også nødvendigt at vide, om bredden og/eller højden ligger fast. I dette tilfælde vil jeg dog anbefale, at du glemmer de afrundede hjørner nogle år endnu  =)
Avatar billede gsa Nybegynder
11. april 2012 - 06:52 #10
ja, ordet simpel skal man jo nok være varsom med at bruge :-)

Jeg har filosoferet lidt over cellerne og er kommet frem til at det nok vil blive lidt finurligt at kigge på, i hvert fald med mine ringe grafiske evner. Så til at starte med så er det "kun" de ydre rammer jeg vil peppe op. Ingen af cellerne er defineret i pixels, så det er indholdet der helt bestemmer bredde/højde forholdene.

Det er som sådan hele rammen jeg ønsker at modificere, ikke kun hjørnerne, og det er ikke givet at jeg vil lave dem runde, men at jeg gerne vil designe mine egne rammer.
Avatar billede gsa Nybegynder
17. april 2012 - 15:07 #11
... jeg må kaste håndklædet i ringen angående disse rammer :-(
Avatar billede olebole Juniormester
17. april 2012 - 15:33 #12
Sorry, jeg havde ikke set kommentaren #10  :o|

Du kan lave en ekstra række i toppen og bunden. Så kan du lægge et billede som baggrund i hver af disse rækker. De skal naturligvis forestille hjørnerne, samt henholdsvis topstreg og bundstreg.

I midterblokken lægger du et baggrundsbillede, som forestiller sidestregerne. Det behøver blot at være få pixels højt, hvis du sætter:

background-repeat: repeat-y;

Så vil det gentage sig selv lodret og derfor dække hele midterområdet i tabellen. I mangel af billederne kan jeg i stedet vise dig fremgangsmåden med baggrundsfarver:

<table style="border-collapse:collapse">
<tbody style="background:red">
    <tr><td colspan="2">&nbsp;</td></tr>
</tbody>
<tbody style="background:yellow">
    <tr><td>Row 1 Cell 1</td><td>Row 1 Cell 2</td></tr>
    <tr><td>Row 2 Cell 1</td><td>Row 2 Cell 2</td></tr>
</tbody>
<tbody style="background:red">
    <tr><td colspan="2">&nbsp;</td></tr>
</tbody>
</table>
Avatar billede gsa Nybegynder
17. april 2012 - 22:03 #13
mand, det var jo lige guldkornene :-) ja, set i bakspejlets klarhed så er det vejen frem! Så jeg vil straks designe at par sprøde elementer og forsøge at få det til at spille.

Ingen grund til at undskylde, med alle de indlæg der er hver dag, så er det jo svært at huske det hele.

smid lige et svar :-)
Avatar billede olebole Juniormester
17. april 2012 - 22:44 #14
Ellers tak, jeg samler ikke point, men det kan være vagnk vil være med  =)
Avatar billede gsa Nybegynder
18. april 2012 - 20:33 #15
ok :-)

vagnk eller en eller anden, smid lige et svar hehe, vi skal have lukket tråden (så jeg også slipper for disse reminder-mails :-) )

så 15 point til den første der smider et svar ..... 3 .... 2.... 1....
Avatar billede gsa Nybegynder
22. april 2012 - 22:13 #16
ok ... så lukker jeg selv emnet.