Avatar billede LiveAdmin_DK Nybegynder
07. april 2012 - 18:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af Windows Server 2008 R2 (VPN, delt drev mm.)

Hej Eksperten,

Først skal det siges, at jeg er i tvivl om jeg har placeret mit spørgsmål korrekt.

Mit spørgsmål omhandler Windows Server 2008 R2.

Jeg vil gerne have mulighed for at gemme/redigere mine projecter (alt fra photoshop ti asp.net) både hjemme og på farten. Derfor har jeg har besluttet mig for at sætte en lille server op derhjemme, den skal bruges til/som:

Webserver: så jeg kan hoste min egen lille hjemmeside - evt. flere med tiden. Jeg programerer i asp.net.

Delt drev:

Jeg vil gerne have sat et delt drev op på maskinen, det skal kunne tilsluttes både lokalt og via internettet.
Man skal kun kunne tilslutte drevet via en vpn som også skal sættes op på serveren.

VPN: som skrevet ovenfor vil jeg gerne have sat VPN op på serveren.

Ellers skal der sættes ftp, RDC (Remote desktop)op.

Jeg ved godt hvordan FTP og RDC, og til dels hvordan webserveren skal sættes op, men komme gerne med nogle gode fifs :)

Det jeg ser som den største opgave er det delte drev, sammen med VPN´en - hvordan skal jeg få det til at fungere?

Note:
Serveren bliver en "lille" intel atom maskine med 2,13GHz dual Core og 4gb ram

Jeg har fibernet inde, så hastigheden til webserveren bliver ikke et problem.

Jeg gør det her for sjov, da jeg godt ved der findes løsninger, der kan købes "ude i byen"

Mvh.

Simon Riis Olesen
Avatar billede anri Novice
09. april 2012 - 16:06 #1
Hvis du skal have fil-adgang, vil jeg bestemt benytte VPN fremfor at have åbnet for eventuel filadgang ud til alle "os andre".

Understøtter din router VPN?
Avatar billede LiveAdmin_DK Nybegynder
09. april 2012 - 19:33 #2
#1 Jeg vil gerne have det sådan at når man er logget på via VPN´en så kan man tilgå en delt disk i serveren (som jeg gerne vil have skal kunne genkendes automatisk i fx. windows stifinder, eller Finder på Mac) - så man har kun adgang via VPN
Så jeg har heller ikke tænkt, at der skal være åben adgang :)

Jeg skulle mene at den understøtter VPN: http://www.packetfront.com/en/products/switches/drg_700.html
Avatar billede anri Novice
09. april 2012 - 21:10 #3
Altså har du først en vpn tunnel, er det jo som om du sad på lokalnetværket, så der skulle du let kunnetilgå dine drev.

Den router du linker til, har du selv mulighed for at konfigurere den?
Avatar billede LiveAdmin_DK Nybegynder
09. april 2012 - 21:59 #4
#3 Ja men det er begrænset, jeg kan portforwarde, og det er som sådan det..
Avatar billede LiveAdmin_DK Nybegynder
26. april 2012 - 12:05 #5
Jeg har fået hjælp på hwt.dk istedet, men tak for indput
Avatar billede montago Praktikant
09. maj 2012 - 10:49 #6
har du link til løsning ?