Avatar billede detziaw Nybegynder
26. marts 2012 - 23:31 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Include script i sql-database

Er det muligt at sætte et <? include();?> script i en sql-database, og hvis ja, hvordan?

Min række i sql-databasen er lige nu af typen "longtext". Når jeg bare sætter det ind som jeg normalt ville have gjort i et php-dokument, virker det ikke.
Avatar billede aaanders Nybegynder
26. marts 2012 - 23:42 #1
Hvorfor vil du gemme include-scripts i en database? (Hvad skal det bruges til?)
Avatar billede detziaw Nybegynder
26. marts 2012 - 23:47 #2
I min sql-database har jeg en tabel til alle mine sider, hvor der står hhv. id, overskrift og nyheder. På en af mine sider vil jeg dog gerne have et script på, som jeg har gemt i "visnyheder.php". Er der en smartere måde at gøre dette på? Jeg vil nemlig stadig gerne kunne navigere rundt ved hjælp af href='?p=$id' som jeg gør nu.
Avatar billede kjeldsted Novice
27. marts 2012 - 00:31 #3
Hvorfor ikke bare gøre det med php filer på serveren til at include?
Det er bestemt ikke en god idé at gemme PHP kode i en MySQL, medmindre der absolut ikke findes andre muligheder. Hvilket der gør hér. Og i alle andre tilfælde.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. marts 2012 - 00:34 #4
du kan hente en streng fra databasen og faa den udfoert som PHP kode med eval funktionen

men det kraever en del at faa det lavet saa det baade virker og er sikkert

saa jeg vil tilslutte mig betragtningen om at alternativer skal evalueres
Avatar billede inteeeL Nybegynder
27. marts 2012 - 09:07 #5
Det tyder på, at det er et menu system, du prøver at få til at køre over en database. Nej, include() bør ikke hentes direkte fra databasen. I stedet kan du have de nødvendige attributter til at danne din menu. Din tabel kunne eksempelvis indeholde id, menu_item_name, menu_item_file, menu_item_url, (parent_id, hvis du ønsker undermenupunkter).

menu_item_name ville så indeholde punktet opstillet på den måde, den skal vises i menuen (fx: Forside).
menu_item_file vil så være den respektive fil til menupunktet (fx: frontpage.php).
menu_item_url skal være den url, du ønsker skal henvise til din fil/dit menupunkt. Altså hvis værdien her var "forside" kunne følgende url henvise til det menupunkt: ?page=forside. Alt dette ordnes i den parentfil.
parent_id kan du tage med, hvis du ønsker at have underpunkter. Værdien for "parent_id"-et referer til overmenupunktet.

Så kan du indledningsvis danne din menu og i indholdsdelen hente den respektive fil med include.

Det ville umiddelbart være min tilgang til det.
Avatar billede detziaw Nybegynder
27. marts 2012 - 20:42 #6
Takker for svarene :-)

inteeeL det lyder helt klart som en fornuftig måde at opstille databasen på, og vil klart være lettere end min nuværende opstilling. Tak for den detaljerede forklaring :-)

Du må meget gerne smide et svar så tråden kan lukkes :-)
Avatar billede inteeeL Nybegynder
27. marts 2012 - 21:01 #7
Selvtak :-)