Avatar billede distantdk Nybegynder
13. marts 2012 - 22:41 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Hjælp med noget php / html

Hej jeg ved ikke om dette er det rette sted at putte det her spørgsmål ind, men under internet og andre syntes jeg ikke der var noget der mindede om, men here goes.

Jeg er ved at hjælpe en veninde med at lave en hjemmeside til hendes fotografier.
Se den her www.mollyrichardt.dk

Den skal hend og ligne lidt ala.
http://www.anniemusselman.com/

Jeg har valgt at bruge single file php gallery da det er den jeg lige kender bedst og har brugt mest.

www.mollyrichardt.dk/index2.php er den jeg prøver at lave med galleriet og teste og prøve mig frem.

Jeg kan først og fremmest ikke få "menuerne" ude i siden til at have en "korrekt" placering, syntes jeg har leget rundt med højde og bla bla bla på rows og coloums i tabelen men det vil bare ikke, kan ikke rigtigt finde ud af om jeg skal bruge iframe eller om jeg skal prøve med noget include.

Billeder har jo meget forskellige størrelser, så hvad nu hvis et er meget større end iframe osv osv osv.
Kan ikke lige se skoven for bare forhindringer.

Jeg er ikke nogen programmerings nørd overhovedet ikke, kunne godt bruge et par pointers og hjælp til en "ordentlig" fremgangsmåde.

Jeg bruger dreamweaver.

Håber nogen kan hjælpe og på forhånd tusind tak
Avatar billede michael_stim Ekspert
13. marts 2012 - 23:42 #1
Du behøver kun én pointer og den hedder div. Det er mange år siden visse designers, synes det var smart at bruge tabeller til at opbygge sin hjemmeside. I dag bruger man div'er.

Hvis du læser kildekoden på den side du gerne vil efterligne, kan du se at den er "rigtigt" opbygget.
Avatar billede NielsErikP Mester
14. marts 2012 - 00:00 #2
Hej...

Som michael_stim siger er Tables kun til tabuleret data og ikke til design af hjemmesider, der bruges Div.

Men så skal du jo til at starte helt forfra, prøv lige at ændre dette  :

<tr>
    <td>&nbsp;</td>
    <td><span class="menuheadline">Personlige Projekter / Historier</span><br />
      <span class="menulink">link1<br />
link2<br />
link3<br />
link4</span></td>
    <td>&nbsp;</td>
  </tr>

til :

<tr>
  <div>
      <p class="menuheadline">Personlige Projekter / Historier </p>
      <ul class="menulink>>
        <li><a href="#">Link 1 </a>
        <li><a href="#">Link 2 </a>
        <li><a href="#">Link 3 </a>
        <li><a href="#">Link 4 </a>
      </ul>
  </div>
</tr>

Håber du kan bruge det midlertidigt, men husk næste gang du sakl til at bygge hjemmesider, så kig lige på Div's .
Avatar billede NielsErikP Mester
14. marts 2012 - 00:01 #3
Hej...
ja det skulle selv følgelig være til :

<tr>
  <div>
      <p class="menuheadline">Personlige Projekter / Historier </p>
      <ul class="menulink>>
        <li><a href="#">Link 1 </a> </li>
        <li><a href="#">Link 2 </a> </li>
        <li><a href="#">Link 3 </a> </li>
        <li><a href="#">Link 4 </a> </li>
      </ul>
  </div>
</tr>

Avatar billede DeeDawg Nybegynder
14. marts 2012 - 09:15 #4
@NielsErikP: Ja, det er nemlig lige præcis det han skal - starte forfra. Fint nok, at du har lyst til at hjælpe ham med dette, men vi får aldrig vendt skuden hvis vi bliver ved med at give hjælp til tables.

Desuden efterspørger han en ordentlig fremgangsmåde, så det må vi jo hellere give ham. :)

@distantdk: Inden vi går videre - er du sikker på at du har lov til at benytte Annie Musselman's design? Uanset om det står på siden eller ej, så har hun copyright på alt hvad hun laver. :)
Avatar billede distantdk Nybegynder
14. marts 2012 - 09:33 #5
DeeDawg som jeg sagde skal den ligne noget ala, det skal ikke være en kopi, og eneste grund til jeg bruger det ene billede er for at få en ide af hvordan den skal opbygges omkring den cirka størrelse som ser ud til at passe godt sammen.
Hvis du ser på galleri osv og alt andet data eller css for den sags skyld har jeg intet taget.
hvis du ser på "logo" har den samme navn og størrelse, fik bare ikke lige gjort det ved det andet billede da mit hoved endte andre steder og var træt :) i think you get the point.

Til jer andre tusind tak.
Jeg kan godt søge på google efter noget med div, og ende det sted alle andre ender, er der nogen der evt kender et super godt sted jeg kan læse lidt op på det ?

Tusind tak
Avatar billede distantdk Nybegynder
14. marts 2012 - 09:34 #6
Vil Div, osse hjælpe med mit problem med min iframe som beskrevet ?
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. marts 2012 - 09:48 #7
Iframe skal man kun bruge hvor det er absolut nødvendigt, og det er de færreste steder ;o) Nu har jeg ikke kigget grundigt på dit site, men mon ikke det også kan klares med en div.
Avatar billede michael_stim Ekspert
14. marts 2012 - 09:50 #8
Jeg kan ikke finde nogen iframe på din side.
Avatar billede distantdk Nybegynder
14. marts 2012 - 10:16 #9
nederst i mit post er der det her link:
http://www.mollyrichardt.dk/index2.php
det er den side med galleri der skal op og køre.
Den kører med single file php gallery
Avatar billede NielsErikP Mester
14. marts 2012 - 21:45 #10
@DeeDawg: Hørt... jeg er jo selv rimelig ny til Php og lidt ældre i Html.. Men dog ikke så meget det gør noget, men jeg har det jo oogså sådan at , når jeg ser tables, forstår jeg det ikke... Så jeg tager dit råd og holder mig fra at hjælpe med tables fremover.

Ordentligt hjælp efterlyses ganske rigtigt, men er det ikke en der skal under opgaver?? Hvis hele den fil med tables skal skrives om til at bruge div som er klart at anbefale. Og da Eksperten går ud på hjælp til selvhjælp... Er rådet så ikke for distantdk at sætte sig lidt ind i div, margin/padding.. osv ??
Avatar billede distantdk Nybegynder
28. marts 2012 - 09:30 #11
Mangler at en opretter det som svar.

Det skal ikke omskrives det gør jeg selv, men det mest fyldestgørende i mine øjne er Niels, opret gerne som svar.
Har været i spanien undskyld manglende opdatering.
Avatar billede NielsErikP Mester
28. marts 2012 - 10:16 #12
Hej...

Ligger da gerne et svar, Husk!! nu... at tænkeover det med at bruge div med margin/padding istedet for tables !! Det er et spørgsmål om lidt tilvænning.

Ej, hvor lækkert havde de godt vejr dernede... og drinksene var vel våde "Smiler" ??
Avatar billede distantdk Nybegynder
03. april 2012 - 09:59 #13
Kaffen var god :D
Avatar billede NielsErikP Mester
04. april 2012 - 00:18 #14
Hej..

Tak for point!

Ja.. Der er nu ikke noget som en god kop kaffe for "Barista'er" og andre "Feinsmeckere" :-)