Avatar billede Testrun Nybegynder
09. marts 2012 - 18:41 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke tilgå et objekts metoder

Hej

jeg kan ikke tilgå mit objekts metoder fra en anden klasse. Jeg prøver at lave objektet af klassen Robot i min Fight klasse og tilgå navnet, men af en eller anden årsag virker det ikke. En simplificeret udgave af koden kan ses herunder..

class Robot
{
  string strName = "";

  public Robot(){};

  public string getName()
  {
      return strName;
  }

//// EN ANDEN FIL /////
class Fight
{
  Robot robot1 = new Robot();
  // brug af objektets metoder**
}

Når jeg har gjort overstående og vil bruge

robot1.(det som jeg vil tilgå)

så finder intellisense (Visual Studio) ikke referencen til objektet og selvom jeg skriver "robot1.getName();" får jeg en fejl..

Er der en der kan svare mig på hvad der er grunden til dette??

OBS: Jeg har kopieret manglende usings fra og til de forskellige klasse uden det gav noget.
Avatar billede arne_v Ekspert
09. marts 2012 - 18:51 #1
Har du mere end en Robot klasse?

Bliver det hele buildet til en enkelt assembly?
Avatar billede Testrun Nybegynder
09. marts 2012 - 18:57 #2
Det hele ligger under en assembly/namespace (jeg er rookie inden for  VS og C#), men jo jeg har flere klasser der har samme problem, men alle klasser er "stand alone" og har ingen former for nedarvning i sig.
Avatar billede Spotgun Seniormester
09. marts 2012 - 19:24 #3
Hvis du kigger på din Fight klasse i det eksempel du har givet, så forsøger du at benytte instansen direkte i klassen. Det kan du ikke, så du skal i stedet benytte den enten inde i constructoren eller i en metode.

Eksempel:

    class Fight
    {
        Robot robot1 = new Robot();

        public Fight()
        {
        }

        public void GetRobot1Name()
        {
            Console.WriteLine(robot1.GetName());
        }
Avatar billede Testrun Nybegynder
09. marts 2012 - 19:27 #4
Argh.. det kan man da kalde en brainfart ^2.. du har fuldstændig ret Spotgun! :)
Avatar billede Spotgun Seniormester
09. marts 2012 - 20:11 #5
Så får du et svar her. :)