Avatar billede labanen Nybegynder
09. marts 2012 - 16:26 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

middel.hvis med to kriterier

Hey Eksperter

Hvordan får jeg møvet to kriterier ind i middel.hvis funktionen ?

Jeg har en forbasket lang måleserie i sit eget underark (målt temp) med tid i en kolonne og temperatur i den anden kolonne.

Jeg har så et udregningsark hvor jeg kigger på nogle intervaller af denne måleserie.

her har jeg en række start og slut tider i hver deres kolonne.

starttid sluttid gennemsnit

Her vil jeg så gerne have en formular som tager starttid og sluttid og går ind i mit underark med måleserien og tager middelværdien for temperatur mellem start og sluttid.

Men det driller det skidt. Jeg har svært ved at få mere end et kriterium ind i middel.hvis funktionen.

Er der nogen som kan hjælpe ?

mvh

Mikkel
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2012 - 16:36 #1
Hvad med MIDDEL.HVISER?
Avatar billede labanen Nybegynder
09. marts 2012 - 16:54 #2
den funktion kendte jeg ikke. Det burde kunne virke. Men jeg får nu en fejl.
i "målt temp" arket har jeg de målte temperaturer fra d5 til d2454

i udregning har jeg start tidspunkt i D4 og slut tidspunkt i E4

Så laver jeg følgende formel...

=MIDDEL.HVISER('målt temp'!D5:D2454;'målt temp'!C5:C2454;">Udregning!D4";'målt temp'!C5:C2454;"<Udregning!E4")

men der er noget galt for jeg får en "division/0" istedet for den temperatur jeg har haft mens jeg målte.

nogle idéer ?
Avatar billede Slettet bruger
09. marts 2012 - 17:16 #3
Prøv at sende filen hvis du vil, så skal jeg forsøge at hjælpe.

hans.knudsensnabelamail.tele.dk
Avatar billede Slettet bruger
10. marts 2012 - 04:30 #4
Svaret blev en formel i stil med:

=AVERAGEIFS(temp;time;">="&N4;time;"<="&O4)

hvor N4 og O4 indeholder henholdsvis starttid og sluttid.

Hans