Avatar billede sebastian_93 Nybegynder
21. februar 2012 - 08:45 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

C++ MYSQL ligesom i php?

Hej Eksperten

Jeg har i flere år programmeret PHP i min fritid, og har hjemmeside med MYSQL (one.com) - hvor jeg ikke har nogen problemer/begrænsninger med brug af MYSQL tabellen som jeg bruger via phpmyadmin.hjemmeside.dk (hvis det altså gør nogen forskel).

Jeg har her for det sidste begyndt at rode med c++, og bruger Codeblocks med en gratis GNU compiler.

Jeg kan finde ud af det basale i c++, men jeg ønsker at gøre brug af mysql tabellen, ligesom jeg har gjort da jeg beskæftigede mig med PHP, altså lave en tagwall i en konsol applikation.

Så kan jeg arbejde sammen med mysql tabellen i c++, og i så fald, hvordan connecter jeg? Og hvordan bruger jeg dataer fra en tabel, der for eksempel hedder tagwall med en id og besked?

Mvh.
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. februar 2012 - 09:27 #1
Hej Sebastian og velkommen til E. Har du spurgt din ven, Google? Da jeg søgte kom der masser eksempler op, men skal ikke kunne sige hvilke der er gode og dårlige, da jeg ikke har connectet via C++ før.
Avatar billede ggxdg Nybegynder
21. februar 2012 - 11:26 #2
Det er muligt du allerede ved det, men jeg vil lige for god ordens skyld, understrege at du ikke kan tilgå din MySQL database ved one.com eksternt.

Har nemlig selv villet styre min DB gennem et program frem for phpMyAdmin, men fik at vide at det ikke er muligt af one.com's support.
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2012 - 14:58 #3
Avatar billede arne_v Ekspert
21. februar 2012 - 14:58 #4
Men laes lige #2 foerend du bruger for meget krudt paa det.
Avatar billede sebastian_93 Nybegynder
21. februar 2012 - 20:32 #5
#1
Mange tak, og ja jeg har søgt, og været inde på forskellige sider, men der var en del ting, der så "mærkeligt" ud... :( Dog kan jeg nu efter jeg har læst arnes artikler forstå de forskellige tutorials.

#2
Altså da jeg købte et domæne hos one.com, fik jeg mulighed for at connecte til en MySQL database og sende og hente dataer til tabeller med PHP koder som jeg skrev i en_eller_anden_fil.php.

Virker denne MySQL database KUN til .php filer jeg uploader på min hjemmeside?

#3
Virkelig gode simple artikler! Det var ganske enkelt lige hvad jeg ledte efter.

Jeg har kun problemer med det rent tekniske, hvis jeg altså forstår rigtigt.

Altså hvordan man "builder command line" med forskellige compilere, hvilket jeg ikke har gjort, som forhåbentligt er årsagen til at jeg får error: mysql.h: No such file or directory, når jeg prøver at include #mysql.h

Jeg har downloadet IDE'en Codeblocks med GCG/MinGW32

[quote]
GCC/MinGW32 (nye versioner):

* converter dynamisk library fra .LIB til .A
* include from MySQL include directory
* link med dynamisk library
* define SOCKET til at være int
* sæt PATH til directory med DLL

copy \mysql\lib\opt\libmysql.lib *.*
reimp -d libmysql.lib
dlltool -k -d libmysql.def -l libmysql.a
gcc -DSOCKET=int -I\mysql\include query.c libmysql.a -o query.exe
gcc -DSOCKET=int -I\mysql\include insert.c libmysql.a -o insert.exe
PATH=\mysql\lib\opt;%PATH%
[/quote]
Avatar billede sebastian_93 Nybegynder
21. februar 2012 - 21:47 #6
men, der bør jeg nok kigge på selve IDE'ens manual.

#2 og #3i skal være velkommen til at lægge et svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2012 - 03:36 #7
Du skal have tilfoejet hvor MySQL include filer er til din include path i din IDE.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2012 - 03:36 #8
og et svar
Avatar billede sebastian_93 Nybegynder
22. februar 2012 - 08:16 #9
tak for hjælpen.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2012 - 15:04 #10
Fik du det til at virke?
Avatar billede ggxdg Nybegynder
23. februar 2012 - 11:38 #11
#5; #2:

Ja, du kan kun tilgå din one.com MySQL database via serverside scripts.
Avatar billede intel4004 Novice
25. februar 2012 - 20:51 #12
Angående MySQL og ekstern adgang, så jeg selv fået et webhotel til, venlige som de var, at oprette en bruger med ekstern adgang. Det var ikke one.com. Denne bruger havde dog selvfølgelig meget begrænsede rettigheder. Tror det var SELECT, UPDATE, og DELETE. Men disse rettigheder er måske også nok til det meste.

Du kan jo også installere din egen MySQL server på din computer. Så kan du lege med det så meget du vil.

Mvh Intel4004
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2012 - 00:13 #13
Forhaabentligt ogsaa INSERT ...

:-)
Avatar billede kjeldsted Novice
28. marts 2012 - 23:55 #14
#12: Ville jeg ikke forvente af One.com. Service er ikke deres spidskompetence, og eftersom deres supportere sjældent er i stand til at svare på simple ting, kan de nok ikke oprette ekstra brugere til MySQL ;o