Avatar billede jps6kb Novice
15. februar 2012 - 13:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Knockoutjs og objekter med objekter

Hej,

Jeg sidder med et projekt med følgende struktur:

CD-kartotek.
Kartoteket har et array med CD-objekter.
Hver CD har en kunstner, som man skal vælge fra en liste ved oprettelse.

Altså, jeg mangler et eksempel på, hvordan jeg kan oprette et objekt i knockout, som tager en streng (navn) fra en tekstboks og en kunstner (objekt) fra en dropdown-liste.

Er der nogen der har et link til et lignende eksempel eller kan kaste mig i den rigtige retning? :)

Med venlig hilsen
Kim Bang
Avatar billede olebole Juniormester
15. februar 2012 - 16:48 #1
<ole>

"hvordan jeg kan oprette et objekt i knockout" >> Ehhhhh ... 'knockout' ...? Hvad er det, du gerne vil?  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
15. februar 2012 - 19:59 #2
Det må vel være følgende der er tale om:

http://knockoutjs.com/
Avatar billede olebole Juniormester
15. februar 2012 - 20:39 #3
Arrrh ... endnu en måde at undgå at lære JavaScript på
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
15. februar 2012 - 21:01 #4
Men umiddelbart ser det her da sådan nogenlunde ud til at være en guide til det:

http://learn.knockoutjs.com/#/?tutorial=collections

var index = $("#idOfElement").attr("selectedIndex"); // her får du index som du kan bruge på dit array

Her er det så bare at vide at du kan få fat på index på ovenstående måde og derved kan du få fat på både kunstner og dit object (array index)
Avatar billede jps6kb Novice
17. februar 2012 - 08:36 #5
Ole > bare fordi man bruger et framework, behøver det jo ikke at betyde, at man undgår at lære noget som helst.. ;)

hein > det prøver jeg lige. Jeg har været igennem deres tutorials, men lige det her, kan jeg bare ikke få til at spille.
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2012 - 16:15 #6
"bare fordi man bruger et framework, behøver det jo ikke at betyde, at man undgår at lære noget som helst" >> Nej, overhovedet ikke. Det er bare ekstremt sjældent, man støder ind i det modsatte.

Jeg glæder mig til at støde ind i en, der har lært JavaScript/DOM, efter vedkommende er begyndt at bruge et library. Til gengæld har jeg mødt en masse, der helt fejlagtigt selv tror, de kan kode JS/DOM  *o)
Avatar billede jps6kb Novice
17. februar 2012 - 20:24 #7
Jamen sådan er det jo - jeg synes at knockout er lovende som en nem og overskuelig måde at lave en model på - jeg har luret løsningen på mit spørgsmål - jeg laver lige mit projekt færdigt og linker til et blog indlæg om det. Tak for respons. :)
Avatar billede olebole Juniormester
17. februar 2012 - 20:38 #8
Husk, at sætte dig rigtig detaljeret ind i, hvad library'et gør 'behind the curtains'. Ellers får du meget let skrevet yderst uhensigtsmæssig kode.

Vær også opmærksom på, at du ikke kan skrive effektiv kode med et library. Alle eksisterende libraries i JS (og de andre sprog, jeg kender til) er nødt til at arbejde med et stort forbrug af overflødig kode. Komfort har altid en pris - og den kan være ret stor  *o)
Avatar billede jps6kb Novice
17. februar 2012 - 20:42 #9
Det er noteret - jeg er kun i "hvad kan det her"-stadiet. Men jeg kan klart se nogle fordele ved det, i forhold til nogle bestemte projekt-typer. :)