Avatar billede Anne_Thomsen Nybegynder
13. februar 2012 - 14:20 Der er 5 kommentarer

Virus på min macpro??

Hej Eksperter

Jeg har haft problemer med min macpro, den siger der ikke er plads på den, men har meget lidt på computeren, omkring 20 word-filer og det er det. Jeg har snakket med Mac de siger det kan være virus, hvordan tjekker jeg om det er det? Og ja hvordan får jeg min computer op og køre igen normalt..
Avatar billede Wally1973 Praktikant
13. februar 2012 - 14:30 #1
Kører du Windows på den eller er det MacOS?

Er det MacOS, så burde virus være en umulighed, i hvert fald ifølge Apple og deres ord er vel sandhed.

Er det Windows, så prøv at hoppe over på www.spywarefri.dk og spørg på deres forum.
De er eksperter indenfor dette område.
Avatar billede Anne_Thomsen Nybegynder
13. februar 2012 - 15:03 #2
Jamen det er macOS jeg bruger. jeg har dog nogen Microsoft programmer installeret såsom word, excel og outlook. Kan det være dem der gør det?
Avatar billede Slettet bruger
13. februar 2012 - 20:01 #3
I Finder kan du tjekke hvor stor din harddisk er og hvor meget plads der er brugt. Måske har du bare brug for mere plads.
Du kan også se hvor meget de enkelte mapper fylder og få en ide om hvad det er der tager al pladsen fra din harddisk.
Klik på din harddisk eller en mappe i finder og gå til File -> Get Info (jeg ved ikke hvad de tilsvarende menupunkter hedder på en dansk MacOS).
Avatar billede egonspock Seniormester
13. februar 2012 - 21:07 #4
Det lyder som et typisk Microsoftproblem. Har du set om denne guide kan hjælpe dig, eller hvad siger fejlen helt præcist.

http://www.office.mvps.org/error/not_enough_memory.html

Der er næppe nogen virus på din Mac.
Avatar billede poloen Nybegynder
18. februar 2012 - 22:45 #5
Der kan meget vel være virus på en mac -> http://en.wikipedia.org/wiki/Leap_%28computer_worm%29
Der står i denne artikel, at der blev fundet en virus i 2006, som spreder sig via LAN-netværk.
Jeg vil mene der må være kommet flere virusser til mac siden da.
Desuden har jeg samme problem på min bærbar, som har Linux - Debian installeret, det skete efter min bærbar var i samme LAN-netværk med en anden bærbar.
Debian & Mac er baseret på samme kerne, Unix som skulle være den som gøre Linux & Mac så sikker.

Hvordan den bliver fjernet har jeg ikke forsøgt, vil dog henvise til Hirens Boot CD -> http://www.hiren.info/pages/bootcd
guide -> http://www.hiren.info/pages/how-to-burn-iso
Også brug evt. antivirus/malware fjernere på cd'en.
Derefter nulstil BIOS på dit motherboard & check med Hirens Boot CD en gang til.

Om du prøver Hirens Boot eller ej er op til dig.
Dog fortæl gerne skriv hvis du for den fjernet.