Avatar billede thomaslarsen1967 Nybegynder
12. februar 2012 - 11:40 Der er 10 kommentarer

Vis et vilkårligt billed som baggrun på web side (HTML)

Hej

Jeg har et ønske om at vise et tilfældigt billed som baggrund på min webside.

Er der nogen som har et foreslag til en HTML kode til det ? Min takke er at jeg fx har 10 billeder liggende på min web sever og den vælger derfra.

mvh Thomas
Avatar billede The_Buzz Novice
12. februar 2012 - 12:11 #1
Avatar billede Broxigar Praktikant
12. februar 2012 - 12:12 #2
Du kan lave det som en php-side, som loader alle billede-stierne ind i et array, og så bruger du random til at vælge en vilkårlig billede-sti fra arrayet og echoer den ind i din style-del af <body>.
Avatar billede The_Buzz Novice
12. februar 2012 - 12:13 #3
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2012 - 16:11 #4
<ole>

Gør det på serveren, som Broxigar foreslår. Der er ingen grund til, at brugeren skal slæbe unødig kode ned for at se din side. Hvilke(t) sprog har du adgang til på serveren?

/mvh
</bole>
Avatar billede thomaslarsen1967 Nybegynder
14. februar 2012 - 12:39 #5
Min side er hostet hos one.com, så php er en mulighed men selve min side er i HTML

mvh

Thomas
Avatar billede olebole Juniormester
14. februar 2012 - 12:53 #6
Du kan kalde din fil side.php og skrive:

<?php
$arrBackGrounds = array(
    'foo.png',
    'bar.png',
    'baz.png',
    'foobar.png',
    'foobaz.png'
);
$rnd = floor( mt_rand(0, count($arrBackGrounds)-1) );
$backGround = $arrBackGrounds[$rnd];
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<title>Untitled Document</title>
<style type="text/css">
body {
    margin: 0;
    padding: 0;
    background: url(<?php echo $backGround ?>);
}
</style>
</head>
<body>

</body>
</html>
Avatar billede thomaslarsen1967 Nybegynder
16. februar 2012 - 19:02 #7
Hej igen
Det virker fint med den php kode du foreslår men jeg ikke ikke få det til at virke sammen med min index.html fil.

mvh Thomas
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2012 - 19:13 #8
Det er muligt, men jeg kan jo ikke se, hvad du laver af fejl i din kode. Fremgangsmåden/scriptet virker fint under alle udbydere, hvis du ikke laver fejl
Avatar billede thomaslarsen1967 Nybegynder
16. februar 2012 - 21:13 #9
Hej Igen

Jeg har fået det til at virke nu......

tak for hjælpen
Avatar billede olebole Juniormester
16. februar 2012 - 21:29 #10
Selvtak  =)