Avatar billede Jureco Novice
11. februar 2012 - 23:28 Der er 7 kommentarer

Stopknap

Jeg sidder og udvikler noget software der skal kunne kører konstant. programmet er skrevet i vba og det er Excel som er værtsprogrammet.

programmet er bygget over en kode der hedder:

sub hovedkode

start:

' se tekst nedenfor

call module 1
call module 2
call module 3

goto start

end sub
---------------------------

' se tekst nedenfor
Jeg vil gerne her have en form for msgbox op, hvor jeg har mulighed for at afbryde programmet, hvis msgbox'knappen ikke er aktiveret indenfor 2-3 sekunder, så tager programmet en rundt til og det bliver den ved med ind til et menneske afbryder det.

Jeg har søgt rundt om på nettet, men kan ikke finde noget, så håber på i kan hjælpe herinde....
Avatar billede Ialocin Novice
13. februar 2012 - 12:26 #1
Hej Jureco

Tror ikke du kan bruge den indbyggede msgbox funktion, da den ikke kan reagere på brugernes valg.

Måske en inputbox kan bruges, hvilket dog kræver, at brugerne skal taste noget specifik tekst, som der kan reageres på ?

Ellers vil jeg nok bygge en "msgbox" selv i form af en formular med en knap på ... vil du ha´ et forslag til dette ?

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
13. februar 2012 - 12:28 #2
Hej Jureco

Med formular mener jeg selvfølgelig en UserForm :o)

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Jureco Novice
13. februar 2012 - 12:44 #3
Hej Nikolai...

Det vil jeg da gerne se et forslag på.... ind til videre så har jeg sat en for- next lykke ind og så kan jeg stoppe den via esc knappen...

hilsen
Martin
Avatar billede Ialocin Novice
13. februar 2012 - 13:22 #4
Hej Martin

Jeg vender lige tilbage i aften efter kl. 20 .. okay :o)

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
14. februar 2012 - 20:42 #5
Hej Martin

Beklager mit fravær :o(

Anyway, så har jeg læst lidt op på msgbox funktionen ... og pakker men argumenterne ind i parenteser, så kan der reageres på brugerens klik/valg.

SKAL det videre forløb vælges via en tid ? eller må der være en OK knap, som afbryder forløbet samt en CANCEL knap der aflyser afbrydelsen og ta´r en runde mere ??

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Ialocin Novice
14. februar 2012 - 20:55 #6
Hej Martin

Hermed et msgbox eksempel med en OK + CANCEL knap.

Sub Hovedkode()
Dim svar As Integer

start:

    'tildel variablen svar værdien af OK (1) eller CANCEL (2)
    svar = msgbox("Afbryd programmet", vbOKCancel & vbInformation)

    'hvis svaret er CANCEL
    If svar = 2 Then

        '* Din egen kode *

        call module 1
        call module 2
        call module 3

        GoTo start

    'hvis svaret er OK
    Else

        'forlad proceduren
        Exit Sub

    End If

End Sub

Med venlig hilsen, Nicolai
Avatar billede Jureco Novice
09. august 2013 - 10:53 #7
fin 'Nicolai