Avatar billede Mik2000 Professor
09. februar 2012 - 22:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opskrifter - ingredienser i PHP

Hej

Jeg skal lave en lille side med opskrifter blot til intern brug, og her vil jeg gerne have så man kan taste ingredienser ind

Jeg vil gerne have så man senere kan søge på alle opskrifter med f.eks. oksekød, og da den skal køre på en lille nas server, skal det ikke være med LIKE statement i SQL

Så er der nogle der kan hjælpe til en struktur til hvordan det skal gøres?

Jeg kan se på dk kogebogen at de har et stort felt hvor man skriver en opskrift pr. linje, men her er man alligevel i stand til søge efter de forskellige ingredienser, så de må på en eller anden måde gemmes separat.

Jeg vil gerne gøre det mest rigtigt, så ved godt NAS sikkert sagens kan klare det osv, men det er ikke det svar jeg er interesseret i her :)

Jeg kan godt programmerer og det jeg søger er primært lidt hjælp til hvordan man optimerer det bedst muligt:
- mysql struktur
- hvordan kan det gøres generelt smartest og bedst optimeret
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2012 - 08:30 #1
Hvis du ikke er interesseret i at søge via LIKE, så ville jeg gemme alle ingredienser i en tabel og derefter referer til de ingredienser der skal bruges + hvor meget, i din opskrift.

Noget ala. følgende DB struktur
Ingredienser
ID - int, auto increment, primary key
Ingrediens - varchar

Opskrifter
ID - int, auto increment, primary key
Opskrift - varchar
Beskrivelse - text

Og til sidst din releations tabel der kobler ingredienser på en opskrift
opskrift_id - int
ingrediens_id - int
mængde - int/varchar

Du kan nu søge efter ingredienser og få alle de opskrifter den/de ingredienser bliver brugt i.

Håber det gav lidt inspiration :-)
Avatar billede Mik2000 Professor
10. februar 2012 - 15:03 #2
Hej

Det tror jeg at jeg går efter

Jeg har nu fået lavet så man kan:
1: Skrive ingrediens mv
2: Klikke tilføj ingrediens for at få flere felter
3: Med AJAX kan hente de resultater der er når man skriver, så man ikke får en ingrediens flere gange

..... men hvordan får man resultatet heraf til at dukke op i et lille felt under feltet ligesom når man søger på Google.

Med andre ord:
Hvordan fortæller man en div at den skal placerer sig lige under feltet
Og de ting man henter, hvordan laver man så man kan trykke på dem og så kommer de i feltet
Avatar billede Slettet bruger
10. februar 2012 - 17:31 #3
Placering af et element ud fra et andet er ikke en del af PHP, men i CSS kategorien.
Men kan da lige hurtig komme med teorien til hvordan det kan gøres.
Du ligger både dit "søgefelt", altså <input>-elementet og en tom <div> - skal fungerer som container for søgeresultaterne - inde i en <div>.
Nu udfylder du din tomme <div> op med søgeresultaterne, som du får via dit AJAX kald.
Hvis placeringen ikke selv er i orden fra starten (<div>'en burde automatisk ligge sig under <input>), så brug CSS til at positionerer det rigtigt.

Forstår ikke hvad du mener med denne linje:
Og de ting man henter, hvordan laver man så man kan trykke på dem og så kommer de i feltet
Avatar billede Mik2000 Professor
17. februar 2012 - 17:55 #4
Smid et svar og så er der point
Avatar billede Slettet bruger
17. februar 2012 - 18:07 #5
Du får mit svar her :-)