Avatar billede shjorth Nybegynder
14. januar 2012 - 13:17 Der er 7 kommentarer

Server viser ikke æ ø å

Hejsa.

På xampp (localhost) har jeg lavet en side, og brugt: header("Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-1");
i toppen af alle sider for at kunne vise Æ Ø Å.
Når jeg ligger det op på mit webhotel viser den ikke æ ø eller å.

Jeg har googlet frem og tilbage, og der findes en million løsninger, men ingen af dem ser ud til at virke.
Min umidlebare tanke er at man måske skal sætte webserveren op med noget .htaccess eller lign ?

Det er hosted på one.com.

På forhånd tak
Avatar billede danco Nybegynder
14. januar 2012 - 13:54 #1
jeg ved ikke hvordan one.com har lavet det, men jeg ved ihvertfald at de fleste hosting virksomheder har en mulighed for at indstille et standard charset på dine domæner.

Og derudover vil jeg nok anbefale dig at bruge UTF8 i stedet for ISO-8859-1.
Avatar billede Torben4230 Nybegynder
14. januar 2012 - 15:53 #2
Prøv at kikke i din HTACCESS-fil, hvis charset også er defineret der, kan det være årsagen til, at æøå ikke virker korrekt.
Avatar billede olebole Juniormester
14. januar 2012 - 19:58 #3
<ole>

Kunne det evt. tænkes, at det indhold, du har, er utf-8 indhold? Hvis det er indhold fra andre kilder, er det overvejende sandsynligt utf-8, da iso-8859-1 efterhånden er temmelig bedaget og meget lidt anvendt

/mvh
</bole>
Avatar billede scootergrisen Nybegynder
14. januar 2012 - 23:39 #4
1. Din fil skal være gemt med den encoding du ønsker at bruge.
2. Angiv den encoding i din HTML kode.
  Hvis du bruger HTML 5 :
      <!DOCTYPE html>
      <html>
      <head>
        <meta charset="iso-8859-1">
Avatar billede olebole Juniormester
15. januar 2012 - 14:42 #5
Hehe ... hvorfor dog bruge en spritny HTML version - der ikke engang er gældende standard endnu - og så bruge et dybt bedaget tegnsæt, som de facto har været deprecated i årevis?

Hvis du vil kunne kommunikere med resten af WWW - og bruge moderne tekniker som f.eks. Ajax - vil det være tåbeligt at vælge iso-8859-1. Resten af nettet bruger en eller anden form for Unicode - på vores breddegrader som oftest utf-8.

Udover meta'en og det at gemme filen med den ønskede encoding, er det overordentlig vigtigt at sætte databasen op til at bruge det samme tegnsæt, og at indholdet er kodet korrekt.
Avatar billede Mikardo Nybegynder
10. februar 2012 - 14:41 #6
<?php  echo utf8_decode("æøå"); //  utf8_encode("æøå"); ?>
Avatar billede olebole Juniormester
10. februar 2012 - 14:56 #7
@Mikardo: Det er en 'pankløsning', der er helt unødvendig, hvis bare man sørger for at have styr på sit tegnsæt:

1) Brug en utf-8 meta i alle dokumenter.

2) Gem alle filer som utf-8.

3) Sørg for evt. database er sat op til utf-8, og brug utf8_danish_ci som kollation på dine tabeller.

4) Tjek, at din server sender dine dokumenter som utf-8.

#4 kan du evt. tjekke her, hvis du sætter flueben i Verbose Output