Avatar billede PeterDamAndersen Nybegynder
13. januar 2012 - 09:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Excel

Hej.

Jeg er ved at lave drifts- og likviditetsbudget i Excel og løber ind i problemer med at convertere et felt med negativ værdi til et felt med positiv værdi.
Konkret budgetterer vi med i 1. halvår at købe flere varer end vi sælger. Det giver et felt med negativ værdi, altså et felt med tallet for hvor mange flere penge vi bruger end vi får ind. Det vi bruger mere end vi får ind skal vi jo så blandt andet have retur fra skat i form af moms, hvilket vil lægge sig positivt på bankkontoen.
Altså har jeg et felt hvor der står (-10.000 (eks)). Det skal jo give et plus på kr. 2000 på bankkontoen den måned vi får moms retur. Hvordan gør jeg det?!?
Avatar billede komputerdk Mester
13. januar 2012 - 09:28 #1
man kunne lave det sådanne
de -10000 står i eksemplet i a1
=hvis(a1<0;-1*a1;a1)

ellers er der den nemme =abs(a1)
Avatar billede PeterDamAndersen Nybegynder
13. januar 2012 - 10:28 #2
Tak for det.

Det første forslag - skal jeg sætte det ind i koden i samme felt som den streng der vil give det negative resultat?
Avatar billede komputerdk Mester
13. januar 2012 - 10:40 #3
nej - det skal du sætte ind der hvor du skal bruge det positive tal. (der hvor du skal have 20000 - hvordan du så når frem til det)

jeg ville nok bruge =abs(a1)*0,2 eller hvad formlen nu er..

hvis du bruger hvis formlen (er rent læringsmæssig bedre)

så kan du lave den sådanne =hvis(a1<0;-1*a1;a1)*0,2

eller =hvis(a1<0;-1*a1*0,2;a1*0,2)
Avatar billede PeterDamAndersen Nybegynder
13. januar 2012 - 11:22 #4
Tjah - jeg er ikke klog nok på Excel til at kunne gennemskue præcist HVORFOR det virker. Men det virker.

Tusind tak for hjælpen...