Avatar billede konko4 Nybegynder
11. januar 2012 - 16:36 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

billed hele siden

hej

hvordan får jeg mit baggrunds billed til at fylde hele siden uden at det ligger side mod side men bliver strakt ud
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2012 - 16:56 #1
<ole>

Hvis du ønsker noget, der ser pænt ud, lader du være  =)

Et baggrundsbillede kan ikke strækkes, så du er nødt til at lægge al indhold i ét element, som lægges ovenpå et billede, der strækkes ud til at fylde 100%x100%.

Men for det første er HTML ikke beregnet til at forstørre/formindske billeder med - og resultatet ligner som oftest noget, der er løgn!

Derudover vil billedet jo ikke holde sine proportioner. Det kan ikke undgås, at det vil blive strukket 'ud af facon'.

Find hellere en designløsning, som passer til teknologien  *o)

/mvh
</bole>
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
11. januar 2012 - 17:04 #2
Ikke helt korrekt, olebole. Det kan godt lade sig gøre, hvis man ikke har noget imod at benytte CSS3.

Man kan bruge den nye property background-size. Giver dig dog ret i, at det på ingen måde er optimalt. ;)
Avatar billede konko4 Nybegynder
11. januar 2012 - 17:12 #3
hvad gør jeg så hvis jeg ikke bare vil have en ensfarvet baggrund
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2012 - 17:22 #4
Jo, det er faktisk helt korrekt! Jeg taler ikke om fremtidige standarder, men de aktuelt gældende  *o)
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2012 - 17:23 #5
"hvad gør jeg så hvis jeg ikke bare vil have en ensfarvet baggrund" >> bruger en baggrundsfarve:

body {
    background: #ff0;
}
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
11. januar 2012 - 17:42 #6
Tror lige du skal læse det igen, olebole. :)
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2012 - 17:59 #7
Det tror jeg ikke, jeg behøver. Hvis man er bare en smule seriøs, bruger man naturligvis ikke formodede, fremtidige standarder - uden også at anvende en fremgangsmåde, som sikrer, at brugere uden allernyeste browserversion også kan se siden, som den er tænkt. Derfor har man naturligvis noget mod at bruge rene CSS3-løsninger i dag
Avatar billede konko4 Nybegynder
11. januar 2012 - 20:14 #8
jeg vil ikke have en ensfavet side, men med lidt efekter
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2012 - 21:01 #9
Jamen, du spørger jo selv om en ensfarvet baggrund: "hvad gør jeg så hvis jeg ikke bare vil have en ensfarvet baggrund". Er der håb for, at du på et tidspunkt løfter sløret for, hvad det i virkeligheden er, du ønsker?
Avatar billede DeeDawg Nybegynder
11. januar 2012 - 22:33 #10
Ole, det var ikke det jeg talte om. Det er denne sætning, jeg bad dig om at læse igen.

"hvad gør jeg så hvis jeg ikke bare vil have en ensfarvet baggrund"

:)
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2012 - 00:06 #11
Damned! Bogstavet I er lidt slidt på min sdavøplade. Sorry  *D
Avatar billede konko4 Nybegynder
12. januar 2012 - 08:39 #12
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2012 - 15:48 #13
HTML er stadig ikke beregnet til at ændre billedstørrelser med og kan derfor ikke gøre det pænt. Hvis du insisterer på at gøre det alligevel, kan du bruge den fremgangsmåde, jeg beskrev i #1
Avatar billede olebole Juniormester
12. januar 2012 - 15:58 #14
- og så tror jeg i øvrigt, du har brug for at læse de regler igennem, du accepterede, da du oprettede din bruger! Specielt bør du lægge mærke til §2.1.11
Avatar billede Herover Nybegynder
12. januar 2012 - 23:45 #15
Du kan prøve med en linje css:
background-size:100%;
Den får billedet til at fylde hele skærmen.
Hvis du både har billeder høj opløsning til store skærme og mindre billeder til mindre skærme med mindre båndbredde, kunne du bruge "media queries" til at udvælge baggrunde til bestemte skærmstørrelser, f.eks.:

<style>
@media all and (min-width: 801px) {
    body{
        background:url('bg_stor.jpg');
        background-size:100%;
    }
@media all and (max-width: 800px) {
    body{
        background:url('bg_lille.jpg');
        background-size:100%;
    }
</style>
Den store henter kun hvis skærmen kan blive stører end 801px. Der kan selvfølgeligt udvides.
Avatar billede Herover Nybegynder
12. januar 2012 - 23:48 #16
Avatar billede olebole Juniormester
13. januar 2012 - 13:55 #17
*LoL* Hvordan i alverden kan man gøre sig fortjent til point ved at gentage det, en anden allerede har skrevet?  :D

DeeDawg anviste netop den løsning allerede i kommentar #2. Men vi har også forlængst slået fast, at det ikke er gældende standard
Avatar billede hansepeter2 Nybegynder
13. januar 2012 - 17:01 #18
Det hedder en overhaling indenom
Avatar billede olebole Juniormester
14. januar 2012 - 19:23 #19
Nej, det gør det så ikke lige - men det lyder væsentligt pænere