Avatar billede jtc Nybegynder
03. januar 2012 - 16:08 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

table og tr background-color vises ikke i IE

Hej

table og tr background-color vises ikke i IE, men virker fint i Firefox.
Jeg er helt blank på hvorfor
http://www.sebberklostergolfklub.dk/index.php?option=com_jumi&fileid=10&spillerid=560

td background-color vises fint men altså ikke ved table og tr

Håber en af jer kan hjælpe
03. januar 2012 - 16:20 #1
Jeg har åbnet siden i FF og Opera og IE9.  Jeg kan ikke få øje på forskellene i den måde tabellerne vises på.  Hvilken version af IE bruger du?  Kan du beskrive forskellene på visningen mellem FF og IE?
Avatar billede olebole Juniormester
03. januar 2012 - 16:31 #2
<ole>

@Christian: Hvis du sætter IE9 i kompatibilitetsvisning, kan du se det.

@jtc: Begynde med at rette fejlene her.

Der er både en bunke mindre væsentlige - men også en del alvorlige fejl. Under alle omstændigheder nytter det ikke at lede, så længe koden er fyldt med markup fejl

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
03. januar 2012 - 16:37 #3
Din CSS-kode sejler også i fejl! Prøv at validere den her
Avatar billede jtc Nybegynder
03. januar 2012 - 17:18 #4
Hej Olebole

Tak for tipet.

JA det var fordi min IW browser var i kompatibilitetsvisning, nu vises den fint.

Giver du et svar så jeg kan give dig point :-)

Angående fejlene i css så har jeg brugt en template fra joomla så jeg er ikke kendt med sidens kode, så jeg ved ikke lige hvad jeg skal gøre for at rette fejlene

fejl i html er primært at jeg har undlagt img tag, og de øvrige fejl forstår jeg ikke da de fleste drejer sig om url'en
Avatar billede olebole Juniormester
03. januar 2012 - 17:42 #5
Du må kunne rette din template - og vaildatoren giver dig ret nøjagtige anvisninger til, hvad der er galt. Du kan også kikke i Firefox' fejlkonsol (Ctrl+Shift+J).

Det er ikke HTML-fejlene omkring alt attributter eller URL'er, jeg primært tænker på. De bør naturligvis rettes, selvom de ikke ligefrem resulterer i dødsfald eller revnede monitors - men der er også alvorligere fejl. Giver din nuværende template ikke mulighed for det, kasserer du den bare og finder en ny  =)

Ellers tak, jeg samler ikke point. Læg selv et svar og accepter det, så tråden lukkes  =)
Avatar billede jtc Nybegynder
03. januar 2012 - 18:00 #6
Hej Olebole

Ja jeg kan selvfølgelig rette i min template, men når siden fungere og jeg arbejder frivilligt ønsker jeg ikke at bruge mere tid end højst nødvendig.

anmærkninger omkring alt er nu væk
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.sebberklostergolfklub.dk%2Findex.php%3Foption%3Dcom_jumi%26fileid%3D10%26spillerid%3D560&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0&ss=1#result

Men jeg forstår stadig ikke ret mange af de resterede fejl som er henvisninger til url adressen...

Men du skal i hvert fald have mange tak for opklaringen
Avatar billede olebole Juniormester
03. januar 2012 - 18:21 #7
Hvis du ikke retter fejlene nu, vil de skabe problemer på et senere tidspunkt (og som du jo selv har opdaget, er der allerede nu brugere, der ser 'mærkelige' tabeller, hvis de ikke har allernyeste browser). Derfor sætter du bare vand over til at skulle bruge ekstra megen tid og frivilligt arbejde med koden i fremtiden  *o)

I HTML må der ikke stå & i en URL. Det skal udskiftes med &amp;.

Derudover har du flere steder sat noget script ind mellem </tr> og <tr>. På den plads kan/må du ikke skrive andet end mellemrum og linjeskift.

Her kan du ikke indsætte en form:

<table width="100%" border="0" cellpadding="0" cellspacing="3">
<form target="_blank" name="loginform" method="post" onSubmit="clearFields()" id="loginform" action="http://golfbox.dk/login.asp?">[/div]
- og onsubmit skal skrives med småt.

Desuden har du flere elementer med samme ID, hvilket ikke er lovligt.

Ret disse fejl og lad os så kikke på, hvad der mangler. Jeg orker ikke kikke det hele igennem  =)
Avatar billede jtc Nybegynder
03. januar 2012 - 19:56 #8
Hej igen Ole

Jeg har nu rettet de fleste ting

Angående & i URL'en så bruger jeg php og bliver nød til at bruge & tegnet, så de fejl ser jeg bort fra

Flere elementer med samme id er noget jeg har brugt til css style
Jeg er ikke så ferm i css så derfor er det lidt rodet, jeg burde nok bruge classes i stedet for id.

Men nu er der i hvert fald ikke ret mange fejl tilbage
Avatar billede olebole Juniormester
03. januar 2012 - 20:39 #9
Det forstår jeg ikke. At du bruger PHP kan ikke forhindre dig i at skrive HTML entities. Når serverforespørgslen bliver sendt, sker det med et &, men det må ikke stå i koden.

Dette er kildekoden til dit spørgsmål, taget her fra tråden (men stillet lidt pænere op):

<div class="body">
    <h1>table og tr background-color vises ikke i IE</h1>
    Hej<br /><br />

    table og tr background-color vises ikke i IE, men virker fint i Firefox.<br />
    Jeg er helt blank på hvorfor<br />
    <a href="http://www.sebberklostergolfklub.dk/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=10&amp;spillerid=560" title="http://www.sebberklostergolfklub.dk/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=10&amp;spillerid=560" target="_blank">http://www.sebberklostergolfklub.dk/ (...)</a><br /><br />

    td background-color vises fint men altså ikke ved table og tr<br /><br />

    Håber en af jer kan hjælpe
</div>

- læg mærke til linket ... og Eksperten er skrevet i PHP.

Du har stadig nogle script tags stående mellem </tr> og <tr>, og det absolute no-go!

Du har også to style tags i BODY elementet. De skal stå i HEAD elementet.

En id attribut skal være unik i dokumentet. Du har to med id="nyhedertable" og to med id="twotable". Det går ikke - de skal have forskellige id'er.

Til slut mangler du stadig alt attributten på en del billeder.
Avatar billede olebole Juniormester
03. januar 2012 - 20:41 #10
*LoL* - og vi prøver igen  :D

<div class="body">
    <h1>table og tr background-color vises ikke i IE</h1>
    Hej<br /><br />

    table og tr background-color vises ikke i IE, men virker fint i Firefox.<br />
    Jeg er helt blank på hvorfor<br />
    <a href="http://www.sebberklostergolfklub.dk/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=10&amp;spillerid=560" title="http://www.sebberklostergolfklub.dk/index.php?option=com_jumi&amp;fileid=10&amp;spillerid=560" target="_blank">http://www.sebberklostergolfklub.dk/ (...)</a><br /><br />

    td background-color vises fint men altså ikke ved table og tr<br /><br />

    Håber en af jer kan hjælpe
</div>

Avatar billede jtc Nybegynder
03. januar 2012 - 21:38 #11
Hej igen

Ja du har selvfølgelig ret, jeg troede bare ikke man kunne skrive med &amp; i stedet for &
Men det kommer til at tage lang tid at ændre så det bliver ikke nu, men tak for tippet.

Angående script elementer som står udenfor HEAD elementet så ved jeg ikke hvordan jeg kan ændre det.

Sagen er jeg bruger Joomla som CMS
OG har installeret et komponent til at indsætte php scripts i artikler på hjemmesiden.

Når jeg så laver et php-script i en artikel og denne php kode gør brug af nogle bestemte java script, kan jeg ikke sætte dem ind i HEAD elementet.
Jeg ved i hvert fald ikke hvordan man skulle gøre det.
Alt ph koden jeg skriver kommer jo ind et bestemt sted i skabelonen jeg bruger.
Jeg håber du forstår hvad jeg mener...
Avatar billede olebole Juniormester
03. januar 2012 - 22:30 #12
Det må være en dårlig template, for jeg kan umuligt forestille mig, Joomla selv skriver scripts den slags steder.

Scripts skal ikke nødvendigvis ligge i HEAD elementet, men der må intet være mellem </tr> og <tr> - andet end white space (mellemrum og linjeskift i koden). Scriptet må gerne ligge i en celle, men ikke mellem to rækker eller celler.

Det er ikke usandsynligt, at disse scripts er årsagen til, at IE ikke kan vise tabellerne korrekt - bortset fra i seneste version. Det er et rent tilfælde, at nogen browser kan vise tabellerne, og det skyldes kun, at de ikke overholder standarden ... for tiden  *o)
Avatar billede jtc Nybegynder
03. januar 2012 - 23:27 #13
Sagen er jeg har lavet en php code som nok burde have været et komponent til joomla.
Men da jeg ikke har kunne finde et komponent til opgaven blev jeg nød til at programmere i php og så bruge Jumi til at få det ind i den pågældende artikel

http://extensions.joomla.org/extensions/edition/custom-code-in-content/1023

alternativt skulle jeg begynde selv at udvikle et komponent til joomla.

Jeg har nu fjernet scripts som lå mellem <tr> og </tr>
Så det er ikke her fejlen ligger.

Men hvor fejlen så skulle ligge ved jeg ikke...