Avatar billede millekolding Nybegynder
31. december 2011 - 11:55 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Bruge CSS i netbeans 7.0.1

Hej.
Hvordan kan man kode et layout i en *.css-fil i netbeans? Jeg har indsat et link i fire *.xhtml-filer som referer til en style.css-fil, men jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg laver et SIMPELT layout i css.filen i netbeans. Kan I give et eksempel som jeg kan afprøve?
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
31. december 2011 - 11:59 #1
Om det er netbeans, vim whatever, så er det samme resultat, så lyder mere som om dit stykke "kode" er forkert.
Prøv at indsætte det her
Avatar billede millekolding Nybegynder
31. december 2011 - 12:06 #2
Jeg er bare i tvivl om hvilken "form" man bruger når man laver en css.fil i netbeans.. Muligvis kunne du give et kode.stykke som jeg kan arbejde ud fra da jeg ikke kan finde noget på nettet
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
31. december 2011 - 12:28 #3
Er her for at hjælpe, ikke give (;
Så skriv hvad du har skrevet i din html fil :)
Avatar billede millekolding Nybegynder
31. december 2011 - 13:06 #4
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8' ?>
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml"
      xmlns:h="http://java.sun.com/jsf/html"
      xmlns:f="http://java.sun.com/jsf/core">
    <h:head>
        <title> Velkommen til FC Barcelona fanshop</title>
        <link rel="stylesheet" type="text/css" href="resources/css/style.css" />
    </h:head>
    <h:body>
      <h:outputText value="Vælg et produkt fra Fanshoppens varekatalog:" style="color:blue;font-style:normal;font-size:40pt"/>

        <h:form>
            <h:selectOneMenu value="#{k.selectedKey}">
            <f:selectItems value="#{k.menuKeys}"/>
            </h:selectOneMenu>
                <h:commandButton value="Vælg" action="show_produkt"/>
      </h:form>
      <h:outputText value=".. eller tilføj et nyt produkt:" style="color:red;font-style:normal;font-size:30pt"/>

        <h:form>
            <h:selectOneRadio value="#{k.selectedType}" onclick="submit()">
            <f:selectItems value="#{k.menuTypes}"/>
            </h:selectOneRadio>

                <h:inputText value="#{k.selectedKey}"/>
                <h:commandButton value="Tilføj" action="#{k.add}"/>

        </h:form>
    </h:body>
</html>
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
31. december 2011 - 14:46 #5
og din css fil ligger i resources/css/ ?

Kan se du har inline style også i din side. Det ville jeg undgå da du bruger external css.

men undre mig over dit h:body osv.
Kan man se din css?
Avatar billede millekolding Nybegynder
31. december 2011 - 14:58 #6
Ja min css ligger der og planen er at fjerne inline style når jeg har lavet mit css men så længe jeg ikke har gjort det lader jeg det være..
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
31. december 2011 - 15:18 #7
Men hvordan ser din css ud?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. december 2011 - 16:20 #8
<h:whatever> og <f:whatever) er JSF tags som bliver processet server side.
Avatar billede Pkallesoe Nybegynder
31. december 2011 - 16:39 #9
arne_v super, tænkte godt det var i den retning af noget server side
Avatar billede arne_v Ekspert
31. december 2011 - 17:27 #10
Jeg tror at det vil vaere frememnde for troublshootingen hvis vi faar:

XHTML output fra koden i 4 (view source i browser)

saa indeholdet af resources/css/style.css
Avatar billede millekolding Nybegynder
01. januar 2012 - 22:00 #11
Jeg prøver igen:
Jeg er i tvivl om den CSS-syntaks som jeg skal bruge i Netbeans. Når jeg opretter en css-fil kommer der automatisk:

root    {
display: block;
}

Hvad indikerer dette?

Derudover:
Når jeg designer mit layout i min css-fil hvordan skal jeg så lave referencerne i en css-filen som skal interagerer med alle min xhtml.filer?
I mine xhtml-filer har jeg jo brugt to form-tags i forside xhtml.filen hvor jeg gerne vil overskrifterne centeret sammen med min dropdown og mine radiobuttons..
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2012 - 23:48 #12
Hvor meget ved du om CSS ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. januar 2012 - 23:51 #13
Google paa:

css root

finder:

http://www.w3schools.com/cssref/sel_root.asp

Google paa:

css display block

finder:

http://www.w3schools.com/cssref/pr_class_display.asp

men CSS er et halvstort emne.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. januar 2012 - 21:49 #14
mille?