Avatar billede hesv Nybegynder
29. december 2011 - 06:04 Der er 9 kommentarer

sammentælling af antal tilfælde en værdi forekommer i en tabel

Jeg er næsten helt ny i Acess og det er lykkedes mig at få lavet en tabel en formular og en simpel rapport
I tabellen har jeg bl. a. to poster: Person1 og Person2 med forskellige navne.
Jeg har brug for i rapporten at lave en opsummering af hvor mange gange hver enkelt person forekommer i tabellen.
Jeg har læst mig til noget med DSUM eller LøbendeSUM men kan ikke komme videre
Nogen gode tips ?
Avatar billede mugs Novice
29. december 2011 - 09:39 #1
Prøv at se på guiden rapport. Den tilbyder at lave opsummeringer.
Avatar billede fdata Forsker
29. december 2011 - 21:06 #2
Du skriver ikke, hvordan du vil have summen; men hvis du vil bruge DCount (ikke DSum, den summerer værdier, DCount tæller værdier), ser den sådan her ud:
  DCount("ID","Personer","Navn='Ole Olsen'")
Udskrift selv tabel- og feltnavne.
Avatar billede hesv Nybegynder
17. januar 2012 - 11:28 #3
fdata - det ligner noget af det jeg er ude efter.
Kan jeg tælle forekomster fra flere felter?
Avatar billede mugs Novice
17. januar 2012 - 12:29 #4
Du kna lave flere ubundne felter i rapportfoden og give dem en postkilde i stil med dette:

=DCount("ID";"Personer";"Navn='Ole Olsen'")

Hvis du vil tælle numeriske værdier, skal du undlade apostrofferne omkring kriteriet.
Avatar billede fdata Forsker
17. januar 2012 - 19:58 #5
Forstår ikke helt formuleringen "forekomster fra flere felter". Hvis du mener, om du kan oprette kriterier, som tjekker flere felter, kan det klares med helt almindelige AND og OR, f.eks.:
  DCount("ID","Personer","Navn='Ole Olsen' AND Postnr=2500")
eller
  DCount("ID","Personer","Navn='Ole Olsen' OR Navn='Jens Jensen'")
Avatar billede hesv Nybegynder
29. februar 2012 - 10:09 #6
Tak for svarene - jeg har ikke helt fået tingene til at virke endnu men vender lige tilbage
Avatar billede hesv Nybegynder
29. februar 2012 - 10:41 #7
- Jeg vil lige prøve at formulere mig lidt mere klart.
Jeg har to tabeller - en med navne.
Den anden indeholder opgaver disse personer løser.
I denne har jeg to felter Person 1 og Person 2, hvor jeg vælger personerne med rullefelt.
Mit behov er at kunne lave en opsummering af hvor mange opgaver Per, Poul, Jens osv. har løst. Altså hvor mange gange hver enkelt forekommer i enten Person 1 eller Person 2 felterne
Avatar billede mugs Novice
29. februar 2012 - 10:58 #8
"vælger personerne med rullefelt"

Så er du ikke ude efter en specifik persn, men som du også skriver en opsummering.

Prøv i din forespørgsel at vise totaler, grupper efter person og vis antal også efter person. Blot som et udgangspunkt, så vi kan komme videre.

Du kan også prøve at lave en rapport efter Guiden Rpport og vælge at vide prupperinger efter person og opsummeringer.
Avatar billede hesv Nybegynder
29. februar 2012 - 11:27 #9
super det prøver jeg lige