Avatar billede lurup Ekspert
25. december 2011 - 23:00 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til baggrundsbillede

Jeg er ved at lave en hjemmeside hvor jeg har problemer med at få et billede til at passe.
er der en der kan hjælpe ??
Billedet skal fylde hele skærmen
Det er ok der bliver klippet i toppen af billedet så bunden passer.

Billedet er her

http://gratisupload.dk/vis/670613/

Hjemmesiden her  www.vellingjagt.dk
Avatar billede pstidsen Novice
25. december 2011 - 23:24 #1
1. Iframes er fuldstændig forældet til layout. Det har muligvis andre fordele, men ikke når det gælder layout.

2. Skal billedet fylde HELE skærmen eller kun i den frame hvor du har skrevet tekst i på forsiden?

3. Ville det være muligt at få lidt kildekode? Det er ikke til at få frem, når du bruger iframes.....
Avatar billede lurup Ekspert
25. december 2011 - 23:32 #2
Det skal fylde hele skærmen..
Kan du maile til mig så får du koden der ??
mail@allanurup.dk
Avatar billede pstidsen Novice
25. december 2011 - 23:47 #3
kan du ikke bare kopiere den herind?

Har du prøvet med bare <body background="link_til_billedet.png"> ?

Regner du med at der på nogle af siderne bliver så meget indhold at det bliver nødvendigt at scrolle ned? I så fald skal der laves nogle rettelser.
Avatar billede lurup Ekspert
25. december 2011 - 23:57 #4
Ved godt det er lidt gammeldags men det er sådan bystyrelsen ønsker det...

Det skal være så hovede billedet kan Scrolle
håber på det kan blive så billedet står stille og kun teksten flytter sig ??

bruger    vellingjagt.dk
paswoord  DKDK123456
Avatar billede pstidsen Novice
26. december 2011 - 00:02 #5
nej nej nej nej da!!!! DU skal ikke skrive koden herinde da!! Skynd dig at ændre den!

Det jeg mente var KILDEkoden. Altså alt det der html.

Skynd dig at ændre koden!
Avatar billede pstidsen Novice
26. december 2011 - 00:02 #6
altså bruger du et CMS system eller skriver du koden selv?
Avatar billede lurup Ekspert
26. december 2011 - 00:06 #7
Jeg bruger frotpage
Avatar billede pstidsen Novice
26. december 2011 - 00:06 #8
Hvis du skriver KILDEkoden selv og kan finde ud af lidt HTML og CSS så er her hvordan du gør: http://www.quackit.com/html/codes/html_fixed_background.cfm Billedet skal dog først lige beskæres.

(forresten selvom du skriver brugernavnet og koden kan jeg - eller andre - ikke komme til at redigere. Vi ved jo ikke hvad for et webhotel du har, og det skal du heller ikke skrive! Lav koden om!!)
Avatar billede sifuentes Nybegynder
26. december 2011 - 00:07 #9
I mine øjne er det halsløs gerning at forsøge at styre den besøgendes skærm. Du kan være evigt forvisset om at nogle brugere vil drage fordel af din omsorg, men flere vil opleve ærgerlser og besværligheder med din side, og derfor ser du dem måske ikke igen? Men derimod er det en knaldgod ide at benytte et simpelt layout der lader det op til den enkelte browser at tilpasse indholdet dynamisk (respektere brugerens valg af skrifttype, skriftstørrelse, sideskallering m.m.m.). Desuden har søgemaskiner svært ved at indeksere rammer. Desuden vil siden være vanskelig at navigere i for svagtseende, da hver enkelt ramme udgør en selvstændig hjemmeside.
Avatar billede Slettet bruger
26. december 2011 - 00:10 #10
Ja, fy! Dårlig ide at give login til noget som helst i et forum som alle kan læse. :)

Nu er det faktisk et frameset der bliver brugt (også en dårlig ide, da hver frame skal nok have sit eget baggrundsbillede). Det kommer bare ikke til at virke fordi, du kan bevæge den vertikale skillelinie.

Baggrundsbilledet er heller ikke bredt nok til skærme på 1920px som mange efterhånden har, og nogle få har endnu bredere skærme.

Højden ville nok også være et problem hvis ikke det var fordi baggrundsbilledet skulle stå stille.
Avatar billede lurup Ekspert
26. december 2011 - 00:16 #11
I må gerne tage noget af toppen af billedet så det passer..
Hvis det ikke er mulig på den måde kan man så lave så billeder er på hovedet billedet og passer dertil ??
Avatar billede pstidsen Novice
26. december 2011 - 00:17 #12
lav koden til frontpage om!

Nu kender jeg ikke frontpage, men det er vel muligt at skrive sin egen HTML/CSS selv? Har du prøvet sådan noget?

Du kan sagtens få billedet ind i den store ramme. Ellers skal du nok til at begynde forfra med siden (dvs. INGEN frames).
Avatar billede lurup Ekspert
26. december 2011 - 00:19 #13
Det er også fint for mig at lave det hele om så det er på en side...
Venstre side og toppen skal bare være det samme og "hovedesiden skal være nem at redigere.
Kan man lave noget smart der med frontpage så det bare er lag man skifter ???
Avatar billede pstidsen Novice
26. december 2011 - 00:33 #14
Jeg har beskåret billedet og det burde virke sammen med http://www.quackit.com/html/codes/html_fixed_background.cfm for de fleste. Det er som #9 skriver nærmest umuligt at favne alle skærme, opløsninger og browsere. Det kan måske være det vil virke for endnu flere hvis du putter width="100%" og height="100%" på.

Det nye billede er her: http://gratisupload.dk/vis/670958/

#13: Jeg kender ikke frontpage, så desværre: Nej.
Avatar billede lurup Ekspert
26. december 2011 - 00:57 #15
Tak Pstidsen...svar lige

Ser det ikke fint ud hos jer ???

Hvordan får jeg rammen lavet 4 gange så tyk og i farven grøn ??

<html>

<head>
<meta name="GENERATOR" content="Microsoft FrontPage 6.0">
<meta name="ProgId" content="FrontPage.Editor.Document">
<title>Ny side 1</title>
</head>

<frameset rows="99,*">
    <frame name="banner" scrolling="no" noresize target="indhold" src="velling_jagtforening.htm">
    <frameset cols="209,*">
        <frame name="indhold" target="hovedramme" src="ny_side_2.htm">
        <frame name="hovedramme" src="ny_side_4.htm">
    </frameset>
    <noframes>
    <body>

    <p>Denne side bruger rammer, men browseren understøtter dem ikke.</p>

    </body>
    </noframes>
</frameset>

</html>
Avatar billede pstidsen Novice
26. december 2011 - 01:08 #16
Ping..

Det ser fint ud her. Har lige testet i forskellige skærmopløsninger og det virker fint for det meste.

Tilføj det her til din CSS, for at få bredere ramme og farve på (PS: Man kan få rammen til at forsvinde ved at skrive 0px, hvis du synes det er bedre):
border-width: 4px;
border-color: green;

Kan du ikke lige kopiere den kildekode ind hvor du har sat billedet ind?
Avatar billede lurup Ekspert
26. december 2011 - 01:17 #17
Vil du prøve at sætte det ind i teksten ???
4px er fint
Den grønne farve skal gerne være denne
HEX 00,99,33
Avatar billede pstidsen Novice
26. december 2011 - 12:22 #18
Det jeg skriver i #16 skal ikke skrives i kildekoden fra #15. Det skal i stedet indsættes i index.html. Hvis du lige kopierer kildekoden fra index.html ind, så kan jeg gøre det.
Avatar billede pstidsen Novice
28. december 2011 - 12:35 #19
Hvordan går det?
Avatar billede pstidsen Novice
29. december 2011 - 16:54 #20
Det er du da sluppet helt godt fra:-)

Vil du have mere hjælp til den der bordercolor? For det vil jeg hellere end gerne hjælpe dig med.
Avatar billede lurup Ekspert
29. december 2011 - 17:25 #21
nu bruger jeg et andet program fra One.com.
men hvordan får jeg lavet knapper til at skifte side ??
det er et web program fra der hjemmeside
Avatar billede pstidsen Novice
29. december 2011 - 20:10 #22
Den rå HTML kode ser sådan her ud: <a href="http://www.link_til_en_side.dk/test1">klik her</a>
I stedet for klik her, kan man have et billede af en knap vha. img tagget.

Jeg har også adgang til en side på one.com, men skriver fra en iPad lige nu, så kan ikke prøve noget i programmet. Hvad er det det hedder?