Avatar billede Matilla Nybegynder
04. december 2011 - 00:44 Der er 3 kommentarer

Arduino Uno eller hvad ?

Hej Eksperter :)

Sidder med en lille drøm, om at starte med at lege med lidt programmering, sådan på hobby basis.. Og faldt så over Arduino Uno'en, med starter-kit, som jeg syntes virker lidt spændende..

Mine spørgsmål er så, er dette "over-kill" at begynde med, skal siges at jeg har ingen erfaringen, ud over det jeg på må og få har kunne læse mig til, og set i divs. videoer ? Nogle der har erfaring med den ? Eller evt. andre anbefalinger til noget andet gear at starte med ?

Høre gerne alle meninger, jeres egen starter-erfaringer, og lignende, angående emnet :)

På forhånd tak..
Mathias..
Avatar billede arne_v Ekspert
04. december 2011 - 01:13 #1
Hvis du kan programmere men er helt ny til embedded programmering tror jeg at det er et fint valg.

Hvis du er helt ny til programmering vil jeg nok foreslaa at du starter med lidt Windows/Linux C programmering indn du gaar i gang med embedded.
Avatar billede zeus999 Nybegynder
29. december 2011 - 12:05 #2
Arduino er åben source single-board microcontroller til at modtage signaler og sende signaler. F.eks. styring af lys, låse m.m. Hvis du vil lære at programmere vil jeg nok sænke baren lidt :-)

Først skal du bestemme dig for hvilket sprog du vil lære.
Vil du programmere windows programmer, hjemmesider, mobil apps eller?

Jeg vil anbefalde C# til windows gui programmering. Søg på youtube efter f.eks. "c# tutorial" og du vil finde nogle nemme how to videoer. Du skal lige installere Visual Studio også... Der er vist en gratis light udgave ;-)
Avatar billede zeus999 Nybegynder
29. december 2011 - 12:20 #3
PS. Arduino bruger C/C++ som programmeringssprog og de er forgængerne for C# så forskellene er ikke store i selve grund syntaksen...

En anden pointe er at når man først har lært grund teknikkerne i selve programmeringen så er de gældende på tværs af sprogene...
Dvs. der er nogle standard teknikker på tværs af sprog såsom:

Deklarering af pladsholdere til værdier: Afsætter plads i hukommelsen til de pladsholdere som skal indeholde dine værdier i dit program

Løkker: får en stump kode til at gentage sig betinget af div. parametre

IF sætninger: Sætter kun en kode igang hvis en betingelse er opfyldt

Cases: Avanceret IF øvelse hvor man vælger en stump kode ud af mange betinget af en input værdi til case

Kald til andre objekter: Når man kalder en anden metode så kan værdierne man måtte overføre være et kopi eller en direkte pointer på original værdien...

OSV. OSV. :-)