Avatar billede lars_ Nybegynder
20. november 2011 - 00:30 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg ha køler med?

Hej eksperter,
Jeg sidder og vil til at opgradere min pc med nyt bundkort, cpu og ram, og er vist faldet lidt bag om dansen på hvad de forskellige begreber indebærer nu til dags.

Jeg har kigget på en Amd cpu (Athlon II X4 631 4 MB (AMD Processor in a Box (PIB)) (Varmeafleder))... Er det ikke en rimelig god cpu til prisen? Og når den nu er i boks, er der så ikke den køling m.v. med i pakken som skal bruges?

Jeg har sata diske og et pci-e grafikkort som er af rimelig kaliber.

Er der nogle andre cpu'er jeg bør overveje? Jeg havde tænkt mig at bruge ca 1500,- på bundkort, cpu og ram.

Mvh Lars
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2011 - 00:45 #1
Har hørt udtrykket "in a box", og jeg mener der følger en standard køler med når det er beskrevet på den måde. Men nu er jeg ikke den der handler med disse ting, så det skal lige bekræftes.
Avatar billede Trez Seniormester
20. november 2011 - 01:32 #2
In a box er med køler, men mange gange er det en køler der kun lige kan klare hvad den skal i forhold til cpu'en, så det kan måske betale sig at købe en bedre køler ved siden af
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2011 - 01:42 #3
Har også hørt, at hvis man køber en In a box, så skulle der være udvidet garanti på (tror det er 3 år). Er der nogle med erfaring i dette?
Alle købe pc'ere en vel hvis de ikke er købt i en specialforretning med in a box køler, og jeg har da aldrig haft problemer med det. Det er klart, at hvis man vælger at over clocke den, så skal køleren være af god kvalitet.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. november 2011 - 01:53 #4
Min cpu temp er 35 grader, så den køler fint, uden at larme.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2011 - 08:45 #5
du får lige denne her til at tænke over
som regel køler de store uhyrer fint der følger med in a box men men - den varme luft fordeles jo kun i kassen og det er vel meningen at varmen skal væk fra den ikke
du har jo også et grafikkort der laver mege varme ok

derfor overvej om du ikke vil bruge vandkøling
man kan købe flere forskellige slags som er lukkede systemer lige til at montere ligesom uhyrerne

denne her er ret god og så kan den hvis der er plads i kabinettet også købes med 2 kølere

http://www.tweak.dk/review/NorthQ_NQ-3580_Siberian_Tiger_Water_Cooler/726/1/1

man kan på panelet der følger med stille hastigheden på blæserne manuelt og så videre

prismæssigt ligger de omkring 700,- og opefter og kan med en converter bruges til andre typer sokler - de følger med men vær sikker
Avatar billede chalde Seniormester
20. november 2011 - 09:34 #6
#5 Selvom Siberian Tiger er en glimrende køler, så har den et par år på bagen og er både pris- og performancemæssigt overgået af bla. Corsair's H-serie, som virker med den ønskede CPU uden tilkøb af converterkit.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2011 - 10:18 #7
den er ny hver gang du køber en

det er IKKE altid billigst er bedst

det er min egen personlige erfaring jeg skriver ud fra
de er fremragende og lette at rense for det skal man gøre en gang om året for støv og skidt

nu er det sådan at man køber det man vil men det her var for at lige gøre spørgeren opmærksom på at der faktisk er en anden vej som ingen er jer kyndige brugte

man skriver jo ikke det samme
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2011 - 10:29 #8
denne her sidder i den nye pc

men jeg vil ikke anbefale den før jeg igennem et stykke tid har testet den selv

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4264738

men foreløbig er den god nok men lad os se

men ellers er der jo en del at kigge på

http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=5061720

http://www.tweakup.dk/article/866/dk/

http://www.komplett.dk/k/kl.aspx?bn=10470&mfr=CORSAIR&filter=PRICE.500-1000.

men ud fra min egen erfaring

http://www.northq.com/products/coolers/nq3580.html

se den er jo billig

http://www.pc-lager.dk/vare-oversigt.php?varenummer=08804&type=0

nok om det

m.v.h
Avatar billede lars_ Nybegynder
20. november 2011 - 11:59 #9
Det var nu slet ikke vandkøling eller overclocking jeg er interesseret i... Jeg vil egentligt bare finde en god standardløsning til at afløse min 10 år gamle Athlon MP dual cpu opsætning....
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2011 - 12:17 #10
kig lige link 5 igen men ellers glem det
Avatar billede lars_ Nybegynder
20. november 2011 - 12:53 #11
Jeg vil ikke give 700,- for en køler... nærmere 100,- ....
Avatar billede lars_ Nybegynder
20. november 2011 - 12:55 #12
mit spørgsmål gik egentligt også mest på om der var en brugbar køler med i den nævnte cpu-pakke.
Avatar billede chalde Seniormester
20. november 2011 - 12:57 #13
Hvis der følger en box køler med og ikke forventer at overclocke eller andet, så ville jeg personligt starte med at se om den er effektiv nok i mit setup.
Avatar billede Slettet bruger
20. november 2011 - 13:47 #14
du får sådan set hvad du betaler for men fair nok
det var ment som en hint
Avatar billede lars_ Nybegynder
21. november 2011 - 10:27 #15
Nå, nu har jeg så bestilt en intel i5 med mb og ram i stedet for...

Er der nogen der mener de fortjener point for denne tråd? :-)
Avatar billede lars_ Nybegynder
26. november 2011 - 20:14 #16
Er der nogen der vil smide et svar på denne tråd, så jeg kan lukke spørgsmålet?
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2011 - 08:29 #17
ok hvis det er fortjent
men ellers vnet på der er andre der accepterer og foretag så dit valg
Avatar billede 220661 Ekspert
04. december 2011 - 11:26 #18
Det er jo dig som spørger der vurderer hvordan point skal uddeles.
Jeg kan dog ikke forstå hvorfor jeg kun får indlæg #15 til 17 nu??