Avatar billede tobrukDk Novice
10. november 2011 - 17:32 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

å ø æ Problemer ind i database når det kommer ud på siden

Hej

Jeg har probler med å ø æ ved databasen. jeg laver et connect til databasen og så når jeg har sæt tekst ind i database så laver den nogle mærkelig ?'s ting.. :)

Håber dog at du kan hjælp mig med det :) det første gang jeg sidder med database selv :)
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
10. november 2011 - 17:53 #1
Jeg ved, at når jeg indsætter tekst med æøå direkte i databasen, så sker det problem du har.

Men hvis jeg har en form på min side, som INSERT INTO noget data så er det hele okay :-) Så kan du godt se æøå.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
10. november 2011 - 17:53 #2
har du sat mysql_set_charset ( http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-set-charset.php )
hvis ikke så gør det
Avatar billede tobrukDk Novice
10. november 2011 - 17:57 #3

<?php

// ... (creating a connection to mysql) ...

mysql_query("SET character_set_results = 'utf8', character_set_client = 'utf8', character_set_connection = 'utf8', character_set_database = 'utf8', character_set_server = 'utf8'", $conn);

$re = mysql_query('SHOW VARIABLES LIKE "%character_set%";')or die(mysql_error());
while ($r = mysql_fetch_assoc($re)) {var_dump ($r); echo "<br />";} exit;

?>

#1 Hvad mener du helt?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. november 2011 - 18:06 #4
hvis du logger ind som bruger på formularen, er tegnsæt så også utf8 hvis man vælger 'vis kildekode'?
Avatar billede tobrukDk Novice
10. november 2011 - 18:09 #5
Når okay.

Jeg har fået af vide man skal bruge

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=iso-8859-1" /

men det fucker helt vildt meget op f.eks hvis man ikke har sæt database op menu til database!
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
10. november 2011 - 18:11 #6

<?php
    $conn = mysql_connect ("localhost", "root", "", true);
    if (! $conn )     die( 'Could not connect: ' . mysql_error ());
    mysql_select_db("test") or die('Could not select database ');
    mysql_set_charset('utf8',$conn);
?>

ref http://dk.php.net/manual/en/function.mysql-set-charset.php
Note:
This is the preferred way to change the charset. Using mysql_query() to execute SET NAMES .. is not recommended.

formateret tabellen til utf-8,
og selve html/php filen er
gemt filen i UTF-8 uden BOM format
samt du anvender selvføgelig den rigtige meta på din side
( <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" /> )

anvend sammen tegnæt hele vejen rundt
Avatar billede tobrukDk Novice
10. november 2011 - 18:19 #7
#Ronols så jeg kan godt bruge den ?
Avatar billede kjeldsted Novice
10. november 2011 - 18:28 #8
#5:

Undgå helst brugen af ISO-8859-1. Det giver en del mere mening at benytte UTF-8 hele vejen igennem. Så lav din charset på siden om til UTF-8.
Avatar billede tobrukDk Novice
10. november 2011 - 18:55 #9
hvad med?

mysql_set_charset('latin1', $connection); // $connection er variablen til din database connection
Avatar billede tobrukDk Novice
10. november 2011 - 19:15 #11
[div]
Den her hedder db_connect.php som ligger ind i includes:)
<?php
mysql_connect("mydbb11.surftown.dk", "tobrukd_drukfest", "Passwod her") or die(mysql_error());
echo "Fejl i databasen<br />";
mysql_select_db("tobrukd_drukfest") or die(mysql_error());
echo "Fejl i databasen";
?>
hente den første :)
<?php include("includes/db_connect.php");?>

Gør det som jeg har bruge for :D
<?php
$query = "SELECT * FROM content_info"; //Opbygger forespørgsels streng
$result = mysql_query($query); //Forespørgslen fortages i databasen
$row = mysql_fetch_assoc($result); //Henter resultatet ned på siden
?>
Laver overskiftet,,
<h4><?php echo $row['overskiftet'];?></h4>

[div]

Ved godt at jeg mangler et r på overskriftet

men ser det rigtigt ud?

Jeg vil ikke giv jer password!
Avatar billede tobrukDk Novice
10. november 2011 - 19:19 #12

<?php
$query = "SELECT * FROM content_info"; //Opbygger forespørgsels streng
$result = mysql_query($query); //Forespørgslen fortages i databasen
$row = mysql_fetch_assoc($result); //Henter resultatet ned på siden
?>
<h4><?php echo $row['overskiftet'];?></h4>

ser det her rigtigt ud også?
Avatar billede tobrukDk Novice
12. november 2011 - 00:01 #13
Takker keysersoze
Avatar billede tobrukDk Novice
13. november 2011 - 14:35 #14
keysersoze

vil du have noget for det ?
Avatar billede keysersoze Guru
14. november 2011 - 21:02 #15
Det kommer an på om jeg har bidraget til din løsning - her i hvert fald et svar.
Avatar billede tobrukDk Novice
14. november 2011 - 22:43 #16
Ja det har du ;)