Avatar billede the_saint Nybegynder
07. november 2011 - 17:27 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Compile PHP, memory exhaust

Hej.

jeg skal installere php5.3 på min debian server, og har tidligere brugt dotdebs pakker.

Men nu har jeg brugt for tidy support i php.

Har forsøgt med:
sudo apt-get install php5-tidy
men får følgende fejl:

The following packages have unmet dependencies.
  php5-tidy: Depends: phpapi-20060613
            Depends: php5-common (= 5.2.6.dfsg.1-1+lenny13) but 5.3.3-0.dotdeb.1 is to be installed

Så jeg har forsøgt at compile php5.3 selv med: (til at starte med indtil det virker)
./configure --with-mysql=mysqlnd --with-mysqli=mysqlnd --with-tidy --with-apxs2=/usr/bin/apxs2 --enable-mbstring
make

men make kommer med følgende fejl:
/bin/sh /var/tmp/php-5.3.8/libtool --silent --preserve-dup-deps --mode=compile gcc -I/var/tmp/php-5.3.8/ext/fileinfo/libmagic -Iext/fileinfo/ -I/var/tmp/php-5.3.8/ext/fileinfo/ -DPHP_ATOM_INC -I/var/tmp/php-5.3.8/include -I/var/tmp/php-5.3.8/main -I/var/tmp/php-5.3.8 -I/var/tmp/php-5.3.8/ext/date/lib -I/var/tmp/php-5.3.8/ext/ereg/regex -I/usr/include/libxml2 -I/var/tmp/php-5.3.8/ext/mbstring/oniguruma -I/var/tmp/php-5.3.8/ext/mbstring/libmbfl -I/var/tmp/php-5.3.8/ext/mbstring/libmbfl/mbfl -I/var/tmp/php-5.3.8/ext/sqlite3/libsqlite -I/usr/include/tidy -I/var/tmp/php-5.3.8/TSRM -I/var/tmp/php-5.3.8/Zend    -I/usr/include -g -O2 -fvisibility=hidden  -c /var/tmp/php-5.3.8/ext/fileinfo/libmagic/apprentice.c -o ext/fileinfo/libmagic/apprentice.lo
virtual memory exhausted: Cannot allocate memory
make: *** [ext/fileinfo/libmagic/apprentice.lo] Error 1

Jeg har forsøgt med ulimit -m 100000:

mriber:/var/tmp/php-5.3.8# ulimit -a
core file size          (blocks, -c) 0
data seg size          (kbytes, -d) unlimited
scheduling priority            (-e) 0
file size              (blocks, -f) unlimited
pending signals                (-i) 2112
max locked memory      (kbytes, -l) 32
max memory size        (kbytes, -m) 100000
open files                      (-n) 1024
pipe size            (512 bytes, -p) 8
POSIX message queues    (bytes, -q) 819200
real-time priority              (-r) 0
stack size              (kbytes, -s) 10240
cpu time              (seconds, -t) unlimited
max user processes              (-u) unlimited
virtual memory          (kbytes, -v) unlimited
file locks                      (-x) unlimited

med samme fejl.

Serveren er hostet som en VPS, og har 256MB ram.

Nogen som kan hjælpe? :)

Mvh.
Mikkel
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. november 2011 - 03:13 #1
Kører du Lenny, og i så fald, af hvilken årsag?

Du kan evt. prøve apt-get -f install og se om det løser dine unment dependencies problemer. Ellers kan det skyldes du har installeret det fra et eksternt mirror.

Hvad sker der hvis du opdatere php5 (php5-common) ?

Hvis du har mulighed for det på din VPS, så kan det anbefales at opdatere den til Squeeze, og så installere de pakker du skal bruge fra officielle deb repos hvis muligt.
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. november 2011 - 03:13 #2
Kører du Lenny, og i så fald, af hvilken årsag?

Du kan evt. prøve apt-get -f install og se om det løser dine unment dependencies problemer. Ellers kan det skyldes du har installeret det fra et eksternt mirror.

Hvad sker der hvis du opdatere php5 (php5-common) ?

Hvis du har mulighed for det på din VPS, så kan det anbefales at opdatere den til Squeeze, og så installere de pakker du skal bruge fra officielle deb repos hvis muligt.
Avatar billede the_saint Nybegynder
10. november 2011 - 07:07 #3
Ingen grund til at jeg umiddelbart kører Lenny, så jeg skal vel bare opdatere..

Lige pt.har jeg dog omskrevet min kode til ikke at bruge tidy, så problemet er forsvundet - men tak for hint omkring at opdatere - må jeg gøre snarest.

Smider du et svar? :)
Avatar billede the_saint Nybegynder
10. november 2011 - 07:08 #4
Hov, du havde smidt et svar :-)