Avatar billede Oscar560 Novice
02. november 2011 - 19:24 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

formular hjælp

Der er lykkes mig at lave en formular hvor man vælger afdeling
vælger fejl type
og skriver antal fejl

Hvordan laver man beskyttelse af at man skal trykke på næste post før man kan skrive igen, så man ikke kommer til at overskrive efter man har trykket på gem post.

Jeg har en fejl type det hedder andet nå man vælger den
så er der en felt det hedder bemærkning, hvordan kan man lave sådan at nå man har valgt type andet så skal man skrive i felt bemærkning.

Sidste ting
Nå jeg opretter rapport så skal den spørge efter hvilke afdelinger jeg vil have med i rapporten, kan man det?

Mange tak på forhånd, giver lidt ekstra point for den her da der er 3 spørgesmål.
Avatar billede mugs Novice
02. november 2011 - 19:49 #1
det er ikke nødvendigt at rykke på "Gem" for at lagre posten. Når du går til ny post, scroller mellem posterne eller lukker formularen er dine indtastninger gemt i tabellen.
når du har valgt fejltype "andet", kan du lave en msgbox der meddeler, at der skal skrives en bemærkning, og derefter sende markøren til feltet bemærkning i stil med dette:

MsgBox "Der skal skrives i feltet bemærkning"
DoCmd.GoToControl "bemærkning"
Avatar billede Oscar560 Novice
02. november 2011 - 20:14 #2
Kan du fortælle mig hvor man skal ind for at lave den MsgBox?
Avatar billede mugs Novice
02. november 2011 - 20:23 #3
I din VBA-editor.

Åbn formularen i designvisning. Højreklik på feltet fejltype > egenskaber > fanen hændelser > sæt markøren på linien VedUdgang (Exit) > tryk på de 3 små ... i højre side, så er du inde i VBA-editoren. Past min kode ind hvor markøren står og blinker.
Avatar billede Oscar560 Novice
02. november 2011 - 20:33 #4
Det lykkedes, men der siger den nu lige meget hvilken fejl type jeg vælger, den skal kun komme med MsgBox ved at man vælger typen Andet :-)
Avatar billede mugs Novice
02. november 2011 - 20:44 #5
Det er og rigtig. Min fejl sorry.

Vi skal selvfølgelig have den til at måle, og der er skrevet "andet" i feltet. Prøv denne:

If me.Fejltype = "Andet" Then
MsgBox "Der skal skrives i feltet bemærkning"
DoCmd.GoToControl "bemærkning"
End If

Ret Fejltype til det korrekte feltnavn.
Avatar billede Oscar560 Novice
02. november 2011 - 21:33 #6
Koden hedder
If me.Type = "Andet" Then
MsgBox "Der skal skrives i feltet bemærkning"
DoCmd.GoToControl "bemærkning"
End If

den kommer ikke med boksen nu, hmm, mystisk.
Har lige også fundet en alvorligt fejl.
Nå jeg vælger samme afdeling og samme fejl og skriver antal så lægger den ikke antal samme fejl sammen, men kommer bare ned af hvis jeg så trykker at entydigeværdier  ja så fjerner den ens indtastninger, hmm, så er den helt galt, den skal lægge samme slags fejl sammen, ej der er sgu avanceret det her.
Avatar billede mugs Novice
02. november 2011 - 21:58 #7
Har lige afprøvet koden, og den fungerer perfekt. Hvor har du indsat koden? Prøv at paste den herind med procedurekroppen.

M.H.T den alvorlige fejl, bruger du fortløbende formularer?
Avatar billede Oscar560 Novice
02. november 2011 - 22:16 #8
Private Sub Kombinationsboks11_Exit(Cancel As Integer)
If Me.Type = "Andet" Then
MsgBox "Der skal skrives i feltet bemærkning"
DoCmd.GoToControl "bemærkning"
End If
End Sub

Virkede før, den kommer ikke med nogen fejl men kommer heller
ikke med boxen.

Jeg har 3 tabeller en med afdelinger, en med fejl, en til indberetning, så har jeg 3 forespørgelser som så får i stedet for at vise ID så viser den navne på afdelinger og fejl typer
og er formular med 2 rullelister 2 felter en til at indberette antal fejl en til at indberette bemærkninger.
Tilføje post knap, forrige post knap og slet post knap.

Men den ligger sgu ikke antalet af fejl sammen hvis de er i den samme afdeling og samme type det skal den
Avatar billede mugs Novice
02. november 2011 - 22:32 #9
Her min afprøvede kode:

Private Sub type_Exit(Cancel As Integer)
If Me.type = "Andet" Then
MsgBox "Der skal skrives i feltet bemærkning"
DoCmd.GoToControl "bemærkning"
End If
End Sub

Og den fungerer. Jeg kan ikke se nogen forskel, så den eneste fejlkilde der kan være er, at boksen slet ikke hedder Kombinationsboks11. Er du sikker på, at koden er indsat i boks11?

M.h.t. sammentællingen synes jeg, vi skal vente med det, til dette problem er løst.
Avatar billede Oscar560 Novice
03. november 2011 - 00:29 #10
meget mystisk men det vil den sgu ikke, kan kun vælge uden IF funktionen som du har vist første gang, har nu afprøvet mange måder at ændre på koden uden held. Ved ikke om det har noget og sige at der er en liste, syns der er mystisk at den ikke vil tage koden med IF kriterrie "Andet",
Avatar billede Oscar560 Novice
03. november 2011 - 07:24 #11
Jeg arbejder i access 2010 hvis det har noget at sige. Jeg kan også sende den via mail så kan du se på den hvis du vil det.
Avatar billede mugs Novice
03. november 2011 - 09:44 #12
Prøv at sende den som en .zip fil til:

mugs snabelting bbsyd.dk