Avatar billede steenn Nybegynder
21. september 2011 - 10:00 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Safari browser og HTML5 video tag

Jeg har en webside med videoer (mp4), hvor jeg gerne vil give brugerne adgang via ipad/iphone og Safari-browsere

Det kan jeg gøre med html5 video tag fx således.

<video src="http://server/mappe/minvideom.mp4" controls></video>

Problemer er, at jeg er nødt til at bruge en variabel for videoen, som jeg henter med Request.QueryString i en javascript funktion. Og Safari vil ikke starte videoen, hvis jeg refererer til den med en variabel. Jeg har prøvet alle tænkelige kombinationer, fx:

<script type="text/javascript>var videofil = Request.QueryString("videolink");</script>

<video controls="controls">
<source src=<script type="test/javascript">document.write( videofil;)</script></source>
</video>

Der er altså forskel på om URL'en skrives direkte eller der benyttes en variabel. Kan nogen gennemskue hvorfor?

Problemet gælder også Googles Chrome. Jeg har prøvet i stedet for Request.QueryString at tildele variablen en værdi direkte, men det hjælper heller ikke.
Avatar billede jokkejensen Novice
21. september 2011 - 10:25 #1
<script type="text/javascript>var videofil = Request.QueryString("videolink");</script>

give ingen mening, med mindre du har lavet en klasse der hedder Request med metoden QueryString.

prøv:

<script type="text/javascript>var videofil = Request.QueryString("videolink");
alert(videofil);
</script>

Du skal have parset url adressen, lede efter videofil og tage værdien derfra, javascript API'et har ingen metoder til det, men der er massere af eksempler på nettet:

http://www.google.dk/#sclient=psy-ab&hl=da&site=&source=hp&q=querystring+javascript&pbx=1&oq=querystring+java&aq=0&aqi=g1&aql=&gs_sm=e&gs_upl=4927l7177l0l7872l16l12l0l6l6l0l145l881l0.7l7l0&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.&fp=a3cad2a10b89b69e&biw=1680&bih=936

/J
Avatar billede steenn Nybegynder
21. september 2011 - 11:44 #2
Du har helt ret i at det ikke giver mening - men det havde jeg faktisk taget højde for.

Jeg fandt fejlen: en runat server i head-sektionen fik åbenbart videoen til at køre på serveren, hvilket jo ikke er til nogen glæde for klienten.

Da jeg fjernede den, tonede videoen frem

Tak for input - du få pointene

/S
Avatar billede jokkejensen Novice
21. september 2011 - 11:55 #3
ehm, ok :)