Avatar billede itsofluffy Nybegynder
08. september 2011 - 14:02 Der er 6 kommentarer

Hjælp til upload

Hej Folkens.

Jeg er i gang med at lave en hjemmeside, hvor man kan uploade billeder og de dem på siden, via MySQL. Jeg har kunne få "kontakt" og kan få tekst igennem. Men har ingen anelse om hvordan jeg gør med billedefiler. Har googlet rundt på nettet og kan ikke finde frem til noget som bare er en smule forståeligt. Vil også nævne jeg er forholdsvis ny i php og mysql.

Her er lidt af min kodning...

<form method="post" action="Upload.php">
    Upload en Fil:<input type="file" name="fil" /><br/>
    <input type="submit" value="Upload fil" />
</form>

<?php
    $forbindelse = mysql_connect("******", "******", "****");

    mysql_select_db("****", $forbindelse);

    $sql = "SELECT Navn, Thumb, Image FROM Uploads";
    $resultat = mysql_query($sql);

    echo "<table>";
    while ($post = mysql_fetch_array($resultat)) {
        echo "<tr>";
        echo "<td>" . $post['Navn'] . "</td>";
        echo "<td>" . $post['Thumb'] . "</td>";
        echo "<td>" . $post['Image'] . "</td>";
        echo "</tr>";
}
    echo "</table>";
?>

<?php

$sql = "insert into Uploads (`Navn`, `Thumb`, `Image`) values ('funky', 'fanky', 'fandy')";

echo "$sql";
if (! ($result = mysql_query($sql))){
    die (mysql_error());

}

    $fil = $_FILES["fil"];

        if ($fil["error"] > 0){
        echo "Upload mislykkedes. Fejlkode: " . $fil["error"];

    } else {

        echo "Oplysninger om den uploadede fil:<br/>";
        echo "Navn:" . $fil["name"] . "<br/>";
        echo "Type:" . $fil["type"] . "<br/>";
        echo "St&oslash;rrelse" . $fil["size"] . " bytes<br/>";
        echo "Midlertidigt gemt i" . $fil["tmp_name"] . "<br/>";

    }

?>

Håber der er nogen der kan hjælpe mig lidt videre så jeg også får en bedre forståelse...
Avatar billede majbom Novice
08. september 2011 - 14:09 #1
jeg vil anbefale dig at gemme dine billeder i en mappe på serveren i stedet for i din database, og så kan du gemme filnavnet i databasen i stedet.
Avatar billede itsofluffy Nybegynder
08. september 2011 - 14:15 #2
Det er nu mere sådan at andre ligeledes også kan uploade billeder og jeg kan gøre det andre steder fra end ved en computer der har direkte adgang til selve server-mappen, eller er det mig der forstår det forkert?!
Avatar billede majbom Novice
08. september 2011 - 15:30 #3
ja det tror jeg - en almindelig upload-formular kan sagtens uploade til en mappe. det gør langt de fleste upload-scripts.

prøv at søg på google "php upload script"
Avatar billede mautone Nybegynder
08. september 2011 - 15:55 #4
Først og fremmest skal du forstå hvordan et uploadscript foregår.

Når du uploader et billede kan du uploade det til din database eller til din server.
Jeg vil helt anbefale dig at gøre det sidste, for det er langt det nemmeste.
Du henter bare path til billedet og gemmer det i din db. simpelt.

Plus så skal du have tilføjet en attribut til din form den hedder enctype.
Men søg det på google der findes en masse tutorials til at få sådan et script op at køre.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. september 2011 - 20:46 #5
Uploadede filer i PHP ender i et specielt dir - du kan saa enten flytte filerne til et fil dir eller laese indhold og gemme i en database (MySQL data typerne BLOB/MEDIUMBLOB/LONGBLOB kan klare 64 KB/16 MB/4 GB binaere filer).

Hvis du har en ordentlig database boer det ikke vaere et problem at gemme filer i database. Bruger du MS Access eller har et discount web hotel hvor du deler en MySQL med tusinder af andre, saa kan det godt vaere at databasen ikke kan klare det.
Avatar billede itsofluffy Nybegynder
12. september 2011 - 10:37 #6
Jeg bruger dreamwiever, PhpMyAdmin/MySQL og bruger kun disse til php/html. Ikke andre programmer, men som sagt er jeg meget ny mht php og vil derfor gerne kunne forstå det hele så jeg forstår hvad der sker og hvordan det hele hænger sammen. Men har nu stadig problemer med min upload i det jeg faktisk ikke helt er klar over hvordan kodningen skal være o foldhold til den kode jeg har skrevet op...