Avatar billede EveryMA Mester
06. september 2011 - 07:04 Der er 16 kommentarer

Hvordan laver man RSS?

Hej,

Jeg har læst en del om RSS og hvad det bruges til, og det kunne være en god idé at have det på min side, da den er baseret på daglige nyheder.

Jeg har bare ingen idé om hvordan det skal gøres.
På Google har jeg fundet flere informationer om det, men hvad er det den skal tage fat i?

Hvordan finder den ud af at den kun skal vise f.eks. Emnet og 50 tegn af nyheden, eller hele nyheden eller kun emnet?
Min hjemmeside er programmeret i ASP med MySQL database, og det er vist lidt anderledes at kombinere det med en database læste jeg.
Avatar billede donslund Nybegynder
06. september 2011 - 07:14 #1
Det er, i princippet, bare at lade asp udtrække data fra databasen og så få det skrevet ud i det rette format.

Her er en ret god forklaring: http://www.petefreitag.com/item/465.cfm
Avatar billede EveryMA Mester
06. september 2011 - 07:18 #2
Er det muligt at skrive asp-kode i en xml-fil ?
Avatar billede EveryMA Mester
06. september 2011 - 07:23 #3
Jeg har kigget på dit link. Ser meget overskueligt ud.
Jeg har blot forsøgt i første omgang at kopiere det ind i en ny fil - men hvad i alverden skal jeg gemme filen som? :D
Avatar billede donslund Nybegynder
06. september 2011 - 08:53 #4
Nej, du skal lade asp lave xml-outputtet. Siden kan godt hedde .asp, men indholdet er xml.

http://www.mctraef.dk/traeffeed.php Dette er en php-fil der laver rss-feedet.
Avatar billede mreliot Nybegynder
06. september 2011 - 10:21 #5
Jeg er lige med på en lytter. :)
Jeg laver også lidt hjemmeside som hobby, og vil næste gang prøve selv at få styr på det RSS feed. JEg har aldrig fået sat mig rigtigt ind i det.

Mvh
Eliot
Avatar billede wise Seniormester
06. september 2011 - 18:21 #6
Du skal lige have vendt dit tankesæt :-)

Alle dine øvrige asp sider laver et fornuftigt html output ud fra hvad du mener der skal være på... Denne side skal lave et XML output, typisk med eksempelvis de seneste x nyheder.

Lasse
Avatar billede EveryMA Mester
26. september 2011 - 00:49 #7
Det giver overhovedet ikke det resultat jeg forventer.
Alle RSS-sider ligner jo hinanden, men min ligner bare ganske almindeligt asp udtræk.

Jeg har jo fulgt det setup der blev linket til.
<?xml version="1.0" encoding="utf-8"?>
<rss version="2.0">

<channel>
<title>XXX</title>
<link>XXXX</link>
<language>da-dk</language>

<item>
<title>XXXX</title>
<link>XXX</link>
<guid>XXX</guid>
<pubDate>XXX</pubDate>
<description>[CDATA[ XXX ]]</description>
</item>

</channel>
</rss>

---

Før <item> er der en SQL-udtræk som trækker de 10 seneste indlæg ud. Efter </item> looper den. Men det jo bare en hvid side med alle mine udtræk, istedet for på den måde som den skal komme på.
(Der hvor der står XXX er lig med <%=rs("noget_fra_databasen")%>
I øvrigt er min db-connection øverst på siden.
Avatar billede wise Seniormester
26. september 2011 - 08:59 #8
Er den live et sted? Kan du komme med en URL?

Det ser umiddelbart rigtigt ud...

Dette er fx fra exp
(www.eksperten.dk/feed/Programmering_XML---VML.rss)

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<rss version="2.0">
<channel>
    <title><![CDATA[Eksperten | XML / VML]]></title>
    <link>http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/XML---VML/?utm_source=qna&amp;utm_medium=rss</link>
    <description>Skandinaviens største IT-Community: Spørg og få svar på alt indenfor IT</description>
    <language>da</language>
    <copyright>IDG Danmark</copyright>
    <webMaster>webmaster@eksperten.dk</webMaster>
    <lastBuildDate>Sat, 17 Sep 2011 01:25:01 +0200</lastBuildDate>
    <docs>http://cyber.law.harvard.edu/rss/rss.html</docs>
    <image>
        <url>http://eksperten.dk/images/eksperten_rss_logo.jpg</url>
        <link>http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/XML---VML/?utm_source=qna&amp;utm_medium=rss</link>
        <title>Eksperten.dk</title>
        <width>138</width>
        <height>112</height>
    </image>
    <item>
        <title><![CDATA[Hvad hedder denne placering?]]></title>
        <link>http://www.eksperten.dk/spm/947411?utm_source=qna&amp;utm_medium=rss</link>
        <guid>http://www.eksperten.dk/spm/947411</guid>
        <pubDate>Sat, 17 Sep 2011 01:21:50 +0200</pubDate>
        <description><![CDATA[Jeg har denne placering:<br /><br />&lt;?xml version=&quot;1.0&quot; encoding=&quot;utf-8&quot;?&gt;<br />&lt;map&gt;<br />&lt;button name=&quot;&quot; type=&quot;&quot; x=&quot;80&quot; y=&quot;50&quot; /&gt;  &lt;&lt;&lt;&lt;---DENNE-PLACERING---<br /><br />Den ved jeg hedder &quot;this.firstChild.childNodes&quot; i flash<br /><br />Men hvad hedder så denne:<br /><br />&lt;?xml version=&quot;1.0&quot; encoding=&quot;UTF-8&quot;?&gt;<br />&lt;icwproject name=&quot;name&quot; version=&quot;2&quot;&gt;<br />    &lt;description&gt;des&lt;/description&gt;<br />    &lt;project&gt;pro&lt;/project&gt;<br />    &lt;created day=&quot;27&quot; hour=&quot;16&quot; min=&quot;57&quot; month=&quot;8&quot; sec=&quot;34&quot; year=&quot;2011&quot;/&gt;<br />    &lt;lastmodified day=&quot;27&quot; hour=&quot;17&quot; min=&quot;20&quot; month=&quot;8&quot; sec=&quot;1&quot; year=&quot;2011&quot;/&gt;<br />    &lt;images&gt;<br />        &lt;image active=&quot;&quot; id=&quot;&quot; inactive=&quot;&quot; noresource=&quot;&quot; preview=&quot;&quot;/&gt;<br />        &lt;image file=&quot;&quot; id=&quot;&quot;/&gt;<br />        &lt;image active=&quot;&quot; id=&quot;&quot; inactive=&quot;&quot; noresource=&quot;&quot; preview=&quot;&quot;/&gt;<br />        &lt;image active=&quot;&quot; id=&quot;&quot; inactive=&quot;&quot; noresource=&quot;&quot; preview=&quot;&quot;/&gt;<br />        &lt;image active=&quot;&quot; id=&quot;&quot; inactive=&quot;&quot; noresource=&quot;&quot; preview=&quot;&quot;/&gt;<br />        &lt;image active=&quot;&quot; id=&quot;&quot; inactive=&quot;&quot; noresource=&quot;&quot; preview=&quot;&quot;/&gt;<br />        &lt;image active=&quot;&quot; id=&quot;&quot; inactive=&quot;&quot; noresource=&quot;&quot; preview=&quot;&quot;/&gt;<br />    &lt;/images&gt;<br />    &lt;scenes&gt;<br />        &lt;scene name=&quot;&quot; type=&quot;&quot;&gt;<br />        &lt;description&gt;&lt;/description&gt;<br />        &lt;imageref id=&quot;&quot;/&gt;<br />        &lt;sceneelements&gt;<br />            &lt;resourcebinaryelement name=&quot;&quot; type=&quot;&quot; x=&quot;80&quot; y=&quot;50&quot;&gt;  &lt;&lt;&lt;&lt;---DENNE-PLACERING---<br /><br />???]]></description>
    </item>
    <item>
        <title><![CDATA[Ved at få spat af denne fejl: If ref is present, all of <complexType>, <simpleType>, <key>, <keyref>, <unique>, nillable, default, fixed, form, block, and type must be absent]]></title>
        <link>http://www.eksperten.dk/spm/947093?utm_source=qna&amp;utm_medium=rss</link>
        <guid>http://www.eksperten.dk/spm/947093</guid>
        <pubDate>Mon, 12 Sep 2011 19:46:24 +0200</pubDate>
        <description><![CDATA[Jeg har et par nestede xml schemaer, der ikke vil valideres. Det virkede fint til jeg begyndte at neste.<br /><br />Jeg får denne fejl:<br />If ref is present, all of &lt;complexType&gt;, &lt;simpleType&gt;, &lt;key&gt;, &lt;keyref&gt;, &lt;unique&gt;, nillable, default, fixed, form, block, and type must be absent.<br /><br />Jeg har søgt på nettet, men uden noget banebrydende...<br /><br />Kan nogen give et hint?]]></description>
    </item>
    <item>
        <title><![CDATA[Hvordan laver man RSS?]]></title>
        <link>http://www.eksperten.dk/spm/946576?utm_source=qna&amp;utm_medium=rss</link>
        <guid>http://www.eksperten.dk/spm/946576</guid>
        <pubDate>Tue, 06 Sep 2011 07:04:04 +0200</pubDate>
        <description>ttt</description>
    </item>
Avatar billede EveryMA Mester
26. september 2011 - 17:55 #9
Nej, den er ikke online til at vises, da siden ikke er klar.
Jeg spekulerer bare på den måde min side udskriver det på, og hvis jeg f.eks. kigger her:
http://ekstrabladet.dk/rss2/?mode=normal

Øverst står der:
This XML file does not appear to have any style information associated with it. The document tree is shown below.

Og ellers kommer samtlige nyheder skrevet i XML

Men min side er langt fra det samme. Det bare rene udtræk fra min database med sort skrift.
I kildekoden er den da inddelt i XML, men på standardsiden er det bare rodet og smidt oven i hinanden (Kan ikke se NOGET XML på Standardsiden)
Avatar billede wise Seniormester
26. september 2011 - 22:34 #10
Tjaeee, du må jo magle et eller andet :-) og det er nemmere at fejlsøge ved at se din side fremfor alle dem som virker....

Et rss feed er bare et XML dokument, som serveren (dit script) sørger for skifter indhold ind imellem, og som browseren eller en rss reader så gør noget fornuftigt med. Fx viser min iPad ikke noget manglende xxx på ovenstående link, blot en nyhedsliste.

Men men men hvis browseren ikke ser din kode som XML men som noget andet (html?) er det måske bare fordi du glemmer at fortælle at det ER XML...
Angiver du noget "text/html" et sted?, så skal den ændres til "application/soap+xml"

http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_media_type
Avatar billede wise Seniormester
26. september 2011 - 22:37 #11
Se evt også dette underlink til det første link i tråden http://www.petefreitag.com/item/381.cfm
Avatar billede EveryMA Mester
17. oktober 2011 - 18:25 #12
Jeg har nu bøvlet med det længe, og har stadig ikke fundet ud af det.
Jeg har læst de sidder I har skrevet, men min side viser det overhovedet ikke som den skal :S
Avatar billede wise Seniormester
17. oktober 2011 - 21:35 #13
Det var da ærgeligt, men uden konkret Info om hvad der fejler eller adgang til siden er det jo svært at komme med ny hjælp ...

Lidt groft sagt, så har du jo selv kommet med masser af fungerende eksempler, så hvis du kloner dem og det ikke virker, så er der enten fejl i XML syntaks eller browsernen forstår det ikke som XML.

Personligt  hælder jeg til det sidste - at du ikke får angive mimetype og at browseren derfor ikke ved det er XML / rss. Svarende til at gemme et worddokument som test.txt. Dokumentet er muligvis korrekt, men alle programmer der skal åbne det vil konvetere det forkert...

Prøv at gemme det output du skaber i en test fil og kalde den test.XML....
Prøv så at åbne den fil i en browser - hvis det virker, er din XML syntaks korrekt og fejlen i mimetype mm, hvis den fejler får du formodentlig en ide om hvor syntaksen er forkert - post evt den fil

Lasse
Avatar billede EveryMA Mester
21. oktober 2011 - 11:50 #14
wise ->
Det korrekt uden at kunne se selve problemet online, så det svært at gennemskue, men kan ikke oplyse adressen :(

Filen hedder rss.asp

Den indeholder præcis det jeg har gennemgået i de links jeg har fået, og i kildekoden på rss.asp der ser det da også rigtig ud, men på selve visningssiden er det bare en masse tekst fra databasen der bare er skudt ud :)
Avatar billede wise Seniormester
21. oktober 2011 - 13:21 #15
har du prøvet dette

Prøv at gemme det output du skaber i en test fil og kalde den test.XML....
Prøv så at åbne den fil i en browser - hvis det virker, er din XML syntaks korrekt og fejlen i mimetype mm, hvis den fejler får du formodentlig en ide om hvor syntaksen er forkert - post evt den fil
Avatar billede EveryMA Mester
21. oktober 2011 - 20:02 #16
Ja, og det output jeg får er pure text, og det viser xml-filen også...