Avatar billede kelderkold Nybegynder
02. september 2011 - 15:29 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

hjemmeside med form field, skal vise resultat deraf

Har 3 drop down menuer hvor der kan vælges imellem div tal.
når brugeren af hjemesiden har valgt de 3 vil jeg gerne have vist et resultat (de 3 tal skal indgå i en formel)

men jeg er helt blank
Avatar billede claes57 Ekspert
02. september 2011 - 16:07 #1
javascript
her er et lille script, hvor du du indtaster højde, bredde, rækkeevne på maling, og (dropned) antal gange, der skal males.
resultatet er så den malingsmængde, der skal bruges.

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
<head>
<meta content="text/html; charset=ISO-8859-1"
http-equiv="content-type">
<title></title>
<script type="text/javascript">
  function beregn(){
    var t={"hjd":0,"brd":0,"ant":0,"dkn":0,"svar":0};
    var err=0;
    for(i in t){
      t[i]=document.getElementById(i);
      if(i=="svar")break;
      t[i+"v"]=t[i].value.replace(',','.');
      if(!parseFloat(t[i+"v"])>0)err=1;
    }

    if(err)alert("Alle tal skal være over 0");
    ltr = t.hjdv * t.brdv * t.antv / t.dknv;
    t.svar.innerHTML =err?"": "Du skal bruge " + ltr.toFixed(2).replace('.',',') + " liter maling.";

  }
</script>

</head>
<body>
<br>
<table style="text-align: left; width: 320px; height: 164px;" border="0"
cellpadding="0" cellspacing="0">
<tbody>
<tr>
<td>Højde : </td>

<td colspan="2"><input id="hjd" type="text"> m</td>
</tr>
<tr>
<td>Bredde : </td>
<td colspan="2"><input id="brd" type="text"> m</td>
</tr>
<tr>
<td>Rækkeevne : </td>
<td colspan="2"><input id="dkn" type="text"> m<sup>2</sup>/l</td>

</tr>
<tr>
<td>Antal gange : </td>
<td>
<select id="ant">
<option value="1">1</option>
<option value="2">2</option>
<option value="3">3</option>
</select>
</td>
<td align="right"><button onclick="beregn();"> Beregn </button></td>

</tr>
<tr>
<td><br>
</td>
<td id="svar" colspan="2"> </td>
</tr>
</tbody>
</table>
<br>
</body>
</html>
Avatar billede kelderkold Nybegynder
02. september 2011 - 22:09 #2
Tak claes57 det virker jeg har ændret en del og mangler kun at sætte skærmstørrelse på så det passer i iPhonen's skærm

smid et svar
Avatar billede claes57 Ekspert
03. september 2011 - 09:16 #3
det kan du også gøre via javascript - læg dette op i starten på javascript-stykket

top.window.moveTo(0,0);
if (document.all) {
top.window.resizeTo(screen.availWidth,screen.availHeight);}
else if (document.layers||document.getElementById) {
if (top.window.outerHeight<screen.availHeight||top.window.outerWidth<screen.availWidth){
top.window.outerHeight = screen.availHeight;
top.window.outerWidth = screen.availWidth;}}

så vil den være maksimeret, og du kan sætte en tabel i med bredde på 100%.
Avatar billede kelderkold Nybegynder
03. september 2011 - 11:50 #4
jeg får en fejlmelding i den første linie (i namo webeditor)

og der er ingen forskel set på iPhonen
Avatar billede claes57 Ekspert
03. september 2011 - 12:38 #5
det gør jeg også i editor (adgang nægtet i preview) men det virker i IE og firefox (jeg har ikke andet at køre på).
Avatar billede kelderkold Nybegynder
03. september 2011 - 13:04 #6
tja
http://racefun.dk/club/gearratio.htm
på iphone ser det stadig ud som en normal hjemmeside med side scroll, jeg har prøvet mange ting nu men kan ikke lige fange den, måske jeg skal have teksterne større.
Avatar billede claes57 Ekspert
03. september 2011 - 14:07 #7
der er et par ting - javascript bruger altid . til decimaltal, så
  ltr = (t.pinv / t.geav) * t.diav * 3,141592654;
skal rettes til
  ltr = (t.pinv / t.geav) * t.diav * 3.141592654;
for at PI virker. De andre tal rettes af scriptet fra , til . i
      t[i+"v"]=t[i].value.replace(',','.');
så der kan udregnes. Tilsvarende rette . i svar til , så det vises 'på dansk'.

og i slutningen
<td id="svar" colspan="2"> </td>
ret den til
<td id="svar" colspan="2">& #160; </td>
så vil det felt altid vises (=tabellen holder højden) - obs der skal ikke være mellemrum mellem & og # i & #160; det har jeg bare sat i for at undgå evt fejlvisning.

Hvis tabellen skal fylde hele højden så skal du i <td'erne sætte en height="99 px" ind fx fra
<td>Pinion : <br><br></td>
til
<td height="50px">Pinion :</td>
de to linjeskift udgår, da det styres af height - og hvad den præcist skal være må du eksperimentere dig frem til - det er nok at sætte height i den første <td..> i hver <tr>