Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 17:58 Der er 41 kommentarer

Er mit skærmkort dødt?

For ca et halvt år siden skete der mærkelige ting på min gamle bærbare Medion. Nu har jeg så taget den frem igen, da jeg har brug for en ekstra pc.

Problemet er, at computeren starter op med 6 ens skærme. De mangler farve i toppen, er uskarpe og grynede og ser i det hele taget meget besynderlige ud. Jeg kan godt logge ind på den selvom det er meget svært at se hvad der egentlig står på skærmen(e).

Jeg har prøvet at højreklikke og gå ind under skærmopløsning, og her står der 8-bit under farver. Jeg har prøvet at skifte den til 32-bit, men den går tilbage til 8-bit efter jeg har trykket anvend. Jeg kan ikke se hvad der står under opløsning, men der er 2 valgmuligheder. Under avancerede oplysninger, hvor der står hvilket grafikkort der er installeret, kan jeg ikke se hvad der står. Jeg kan dog se at det er et andet grafikkort end det der sidder i maskinen (nVidia GeForce 9300M G).

Jeg håber nogen kan finde en løsning på mit problem!

EDIT: Det skal lige siges at min MEDION kører Windows Vista.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2011 - 18:04 #1
Hvordan er billedet sat til at vises?
Side om side?
Stræk?
Eller centrer?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2011 - 18:04 #2
Hvis ikke den er sat til stræk, så prøv denne mulighed
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 18:06 #3
Installer den rigtige driver til dit grafikkort. Du kan nok finde den på Medions side eller hos Nvidia selv.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 18:49 #4
Jeg ved ikke rigtigt hvad den er sat til. Her er et billede af hvordan skærmen ser ud: http://www.2shared.com/photo/K99O3XKD/CIMG1574.html
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 18:49 #5
det er meget svært at installere fordi jeg næsten ikke kan se hvad der står på skærmen...
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. august 2011 - 18:58 #6
Kan du komme ind i fejlsikret tilstand så gå i enhedshåndteringen
Og fjern skærmdriver så kører windows på standard driver når du genstarter.sikkert 1200 X 670 prøv derefter at installere originale drivere.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 19:02 #7
hvordan er det nu man kommer i fejlsikrert tilstand? noget med f8
Avatar billede 220661 Ekspert
22. august 2011 - 19:09 #8
Ja du trykker med det samme når du trykker på startknappen på f8. Husk at blive ved med at trykke til skærmen vises.
I fejlsikret burde du også kunne se hvilke skærmindstillinger du har valgt.
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. august 2011 - 19:11 #9
Hvis du under POST gentagne gange trykker på F8 skulle du komme der ind og hvis du er der så prøv først om den kan køre sidst kendte fungerende funktion
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 19:19 #10
okay skal lige være helt sikker.

Jeg er nu i enhedshåndtering i fejlsikret tilstand. Skal jeg vælge "Skærmkort" og så "NVIDIA GeForce 9300M G" og slette den???
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 19:20 #11
eller skal jeg først vælge sidst kendte fungerende funktion?
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. august 2011 - 19:23 #12
Hvis den kan køre sidst kendte så prøv du kan altid fjerne kortet hvis det ikke virker.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 19:24 #13
tror ikke det kan fjernes det er dedikeret og sidder nok på bundkortet. det er hvertfald det jeg har fået at vide.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 19:28 #14
ok. jeg har nu valgt sidste kendte vellykkede start, og det ser ud til at være det samme som før. Jeg havde også den mulighed at "starte Windows i en lav opløsning (610*120 (eller noget deromkring))". skal jeg prøve det?

hvis nu intet virker skal jeg så afinstallere driveren i enhedshåndtering i fejlsikret tilstand?
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 19:29 #15
Jeg tror han mente at du skal starte med at prøve sidst kendte og hvis det så ikke virker så fjerner du kortets driver helt ikke selve kortet :-)

Har du ikke en anden computer? Hvis du downloader driveren og smider den på en USB, så burde du vel nok kunne installere den selvom det er svært at se noget på skærmen. Continue knappen i installationsprogrammet kan man som regel genkende..
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. august 2011 - 21:29 #16
Får ingen mail i øjeblikket men følg #15 det er rigtigt
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 21:46 #17
status: Jeg har nu fulgt #15, men uden resultat.

Da jeg afinstallerede driveren genstartede den. Jeg tror den fandt nye drivere til grafikkortet selv, fordi der kom et vindue op der minder om det der kommer, når der søges efter driversoftware. Jeg var ikke sikker på om det fungerede, så jeg downloadede filen på en usb og lagde den over. Den blev installeret og så ud til at fungere, men efter den havde genstartet og jeg ville ind i nVidia indstillingerne, popper den et fejl-vindue frem der siger

"NVIDIA-skærmindstillinger er ikke tilgængelige

I øjeblikket benytter du en skærm, som er (noget sløret jeg ikke kan læse) med en NVIDIA GPU."

Hvad betyder dette og hvad er mit næste træk????
Avatar billede Poko1 Ekspert
22. august 2011 - 21:58 #18
Hopper den også tilbage til 8Bit hvis du prøver 16 eller 24Bit?
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 22:06 #19
Nu ved jeg ikke om din version af Windows understøtter det, men jeg ville nok selv forsøge at skabe forbindelse til computeren via fjernskrivebord. På den måde burde du kunne se alting klart og fint og så er det hele nok lidt nemmere.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 22:29 #20
poko1 jeg kan vælge mellem 8, 16 og 32, og ja, hver gang jeg skifter og trykker anvend så kommer der en boks op der spørger, om jeg virkelig vil skifte indstillinger. Jeg trykker ja, og herefter skifter den automatisk tilbage til 8 bit. Det samme sker når jeg skifter mellem de to opløsninger.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 22:30 #21
MikeyCph

jeg ved ikke rigtig hvad jeg kan bruge det til. er ret sikker på at alt det jeg har gjort indtil videre, er gjort rigtigt. har du nogen forslag til hvad jeg ellers kan gøre eller er grafikkortet færdigt?
Avatar billede vbchristian Nybegynder
22. august 2011 - 23:37 #22
nu hvor jeg kigger nærmere kan jeg se, at der ikke står 8 bit men 4-bit. Jeg kan altså vælge mellem 4-bit, 16-bit og 32-bit.

Har det nogen betydelse og har nogen forslag til hvad jeg gør nu??
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
22. august 2011 - 23:54 #23
Grunden til at du skulle logge på den med fjernskrivebord var simpelthen bare her mens du prøver at fixe den, så ville du kunne se alting ordentligt på skærmen og ikke være i tvivl om hvad den skriver, eller hvilke knapper du skal trykke.

Jeg tror stadig ikke at skærmkortet er færdigt. Prøv en gang til at gøre følgende :

Gå ind i enhedshåndteringen. Find dit skærmkort, højreklik, Vælg egenskaber.

Under fanen Driver trykker du på den nederste knap der hedder Fjern. Her sætter du hak i 'Slet driversoftwaren til denne enhed'

Nu skulle den gerne genstarte. Hvis den forsøger at installere en driver automatisk når den er genstartet så tryk annuller.

Nu skulle den gerne køre på en standard VGA driver og allerede se bedre ud. Derefter bør du så prøve at installere din rigtige skærmdriver. Det ville være bedst at du hentede den fra Medions side, eller den oprindelige driver cd som fulgte med. Nogle gange har producenterne nemlig tilpasset driversoftwaren til deres eget produkt.

Hvis ovenstående ikke virker!

Så gå ind i enhedshåndteringen og vælg egenskaber for dit skærmkort. Under fanen driver vælger du knappen opdater driver, derefter 'Gennemse computeren efter driversoftware' og så trykker du 'Lad mig vælge på en liste med enhedsdrivere til computeren'

Her bør du så kunne vælge den der hedder 'Standard VGA graphics adapter'

Hvis den ikke er der til at kunne vælges, så fjerner du hakket i 'Vis kompatibel hardware'. Under  producent bør du så kunne se en der hedder (Standard display types) og her kan du finde 'Standard VGA graphics adapter'

Efter genstart SKAL det se pænere ud. Dog uden særlig høj opløsning.

Igen skal du så installere den rette NVIDIA driver.

Noget af det ovenstående SKAL simpelthen virke, og hvis ikke.. Så er jeg sgu lidt tør for idéer...

Held og lykkke
Avatar billede vbchristian Nybegynder
23. august 2011 - 00:21 #24
omg jeg kan ikke finde ud af at bruge fjernskrivebord. er der en anden mulighed?
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
23. august 2011 - 00:24 #25
Hvilken version af vista kører du?
Avatar billede MikeyCph Nybegynder
23. august 2011 - 00:30 #26
Hvis du ikke kan tilslutte med fjernskrivebord er du nødt til at klare det mens billedet står dårligt. Det er sikkert bare ret besværligt med alle de ting du skal trykke på :-)
Avatar billede vbchristian Nybegynder
23. august 2011 - 00:56 #27
Jeg har fiflet lidt med de råd du gav før, men jeg er ikke sikker på det er gjort rigtigt. Skærmen er stadig den samme.

jeg har installeret TeamViewer og har fået adgang til skrivebordet på min MEDION.

Jeg er lidt på bar bund. her er et screenshot der viser situationen lige nu med grafikkortet. det er nu det VGA som du skrev før.

http://www.2shared.com/photo/g5j-Ge6h/Unavngivet.html
Avatar billede vbchristian Nybegynder
23. august 2011 - 00:57 #28
er det muligt at du kan få adgang til mit skrivebord i teamviewer? hvis du altså har lyst til at hjælpe :)
Avatar billede Poko1 Ekspert
23. august 2011 - 09:37 #29
Det er nok bedst at du sender koderne på intern mail så der ikke er for mange der logger ind på din PC.
Hvis du har downloadet den rigtige driver så læg den ud på dit skrivebord.
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
23. august 2011 - 10:08 #30
Hej,

Jeg tror næppe det er et driver problem, da dette ikke ville komme til udtryk på denne måde.

Har du forsøgt at koble en ekstern skærm til via VGA udgangen på din bærbar? Hvis billedet på den eksterne skærm er OK så er det din skærm der er gået i stykker. Er billedet herpå også dårligt tyder meget på et defekt bundkort i maskinen.

Med venlig hilsen

Denni Pultz Gottfredsen
http://www.it-denni.dk
Avatar billede vbchristian Nybegynder
24. august 2011 - 12:46 #31
#30 der sker intet når jeg tilslutter en skærm via VGA eller HDMI. (Det skal lige nævnes det er et lille tv).

Kan jeg få en mail til en der vil hjælpe mig på TeamViewer så jeg kan sende koderne?
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
24. august 2011 - 12:58 #32
Hej igen,

Som sagt så er din skærm sikkert gået.

Så hjælper det ikke ret meget over teamviewer.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
24. august 2011 - 15:07 #33
#32

tja du har måske ret, men jeg synes ikke det er helt sikkert hvad der er sket, og derfor synes jeg det er en god idé at udnytte mulgiheden for en ekspert at se på min skærm over TeamViewer. Hvis det så herefter konkluderes at min skærm er død, er sagen afsluttet.
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
24. august 2011 - 15:12 #34
Det er nødvendigt for en ekspert at se din skærm fysisk og ikke digital.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
24. august 2011 - 16:41 #35
wwwdenndk

hvor meget tror du det koster at få skærmen repareret?
Avatar billede vbchristian Nybegynder
24. august 2011 - 16:52 #36
Måske kan det her gamle spørgsmål vedr. den samme computer hjælpe: http://www.eksperten.dk/spm/912464
Avatar billede www.denn.dk Nybegynder
24. august 2011 - 17:01 #37
955,- for en skærm.
http://shop.notebookonline.dk/display/medion/md96630/model.aspx

Så skal den selvfølgelig skiftes. Så kan du jo så vælge om du selv vil forsøge eller lade en anden gøre det :-)
Avatar billede Poko1 Ekspert
24. august 2011 - 19:16 #38
Du skal jo udvide til ekstra skærm  for at der kommer billede på
den og da du kan se noget i 4Bit på din PC skulle du jo i det mindste kunne se det samme på den ekstra skærm.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
31. august 2011 - 10:51 #39
poko1

det er muligt, men der er ingen indikering for, at computeren har opdaget at der et tilsluttet en ekstra skærm.
Avatar billede Poko1 Ekspert
31. august 2011 - 11:04 #40
Du skal jo aktivt bringe den til at se den anden skærm Hvis det er det samme som i Windows7 skal du når den er tilsluttet trykke på Win tasten plus bogstavet P og med højrepiletesten trykke en gang for Dublet og 2 gange for udvid.
Avatar billede vbchristian Nybegynder
31. august 2011 - 14:24 #41
poko1

Jeg har prøvet at gøre det både på selve computeren og igennem TeamViewer. Den markerer bare et ikon på skrivebordet med P. Er det en anden kommando på Windows vista?

Jeg har også prøvet at gå ind i "Opret forbindelse til projektor eller anden skærm". Her kan man vælge knappen "Tilslut skærm", men her sker der heller ikke noget. Jeg har tilsluttet en dell computerskærm via VGA.

Vil du have TeamViewer oplysninger?