Avatar billede askalot Mester
14. august 2011 - 17:16 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Windows Commandline - for loop fejler med specifikke paths

Hey, jeg synes det er sjovt at lave små scripts der gør noget ved en/flere filer.

Jeg plerjer at bruge et for loop

for %%a in (%*) do (
DO_SOMTHING %aa
)

- Dette virker 99% af gangene.. men fornyligt opdagede jeg at det kan fejle.

For at test, lav en c:\test.bat fil med inholdet:

ECHO ---------------------- > c:\testout.txt
for %%a in (%*) do (
ECHO %%a >> c:\testout.txt
)

Test#1.
Lav en tom textfil, i roden af c, med navnet "hej.txt"
Drag drop den fil oven på test.bat

Test#2.
Lav en mappe i c:\ med navnet: hej(foo.bar)
Inde i den mappe lav en tom hej.txt fil.
(så den komplette sti bliver c:\hej(foo.bar)\hej.txt
Drag drop oven på test.bat

Resultat:

Test#1: I testout.txt se a filnavnet bliver læst korrekt.

Test#2: filnavnet bliver IKKE outputtet i testout.txt

Hvis man IKKE bruger forloopet..så virker det, så der er et eller/andet med dét der for %* som fejler..

--

Synes det er et svært spørgsmål, så 200 til den der kan løse det ^^
14. august 2011 - 19:00 #1
... tror du skal have nogle " " omkring 'filnavnet' i Scriptet ?
Eksempelvis: Hvis filnavnet indeholder mellemrums tegn, så vil der typisk gå 'ged' i det ???
Avatar billede askalot Mester
14. august 2011 - 19:07 #2
Nej det har ikke noget med det at gøre? , de eksempler jeg viser har jo ikke nogen mellemrum..

det ER for(%*) der ikke kan håndtere mapper der ender med (foo.bar) .. hvor foo og bar  kan være hvad somehelst.

Jeg har selv fundet løsningen:

Hvis man bruger den "gamle" måde at loope på så fungerer det igen

@ECHO OFF
:Loop
IF "%1"=="" GOTO Continue
DOM_SOMETHING %1
SHIFT
GOTO Loop
:Continue