Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
09. august 2011 - 12:08 Der er 21 kommentarer og
2 løsninger

Åbne link fra felt via kommandoknap

Hejsa eksperter.

Jeg har en felt i min form, hvori der er en webadresse, eks. "www.google.com".
Jeg vil gerne have en kommandoknap til at åbne den side, som dette felt indeholder. Nogen der har en fix idé til hvordan man klarer den ?

Vi kalder feltet for "Spillerlink"

På forhånd tak :-)
Avatar billede mugs Novice
09. august 2011 - 12:17 #1
Me.DIN KNAP.HyperlinkAddress = Me.Spillerlink
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
09. august 2011 - 12:22 #2
Ja okay, det virker som sådan okay :-)
Har dog den udfordring, at den åbner en ASP side, hvor den skal videreføre nogle ID'er til den ønskede visning (eks. www.gsjk.dk/test.asp?id=7)
Det giver tilsyneladende problemer. Access skriver at den ikke kan overføre de ønskede værdier. Er det mon pga. specialtegn ?
Avatar billede mugs Novice
09. august 2011 - 12:30 #3
Det ved jeg ikke - Har absolut ingen forstand på WEB programmering.
Avatar billede hnteknik Novice
09. august 2011 - 12:35 #4
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
09. august 2011 - 12:55 #5
Kan ikke lige få den til at virke. Hvad skriver jeg i VBA koden, for at afvikle koden?
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
09. august 2011 - 13:00 #6
Altså, jeg har lavet modulet, men skal lige vide hvordan jeg kalder funktionen på en kommandoknap. Synes ikke jeg kan få deres eksempler til at virke
Avatar billede hnteknik Novice
09. august 2011 - 13:09 #7
Du bruger det på samme måde som standard followlink

Hvis du skriver under knappen

Call GoHyperlink(Me.[MyHyperlink])

skulle det vel virke

Me.[MyHyperlink] kan være et synligt link ellers sæt det ind fast.
Avatar billede hnteknik Novice
09. august 2011 - 13:13 #8
fandt selv dette i et af mine progs:

Private Sub ProgTemplateURL_Click()
    GoHyperlink Me.ProgTemplateURL
End Sub
Avatar billede hnteknik Novice
09. august 2011 - 13:22 #9
Jeg har det som et skrivebeskyttet hyperlinkfelt, hvor ovenstående klik sender det videre. Jeg har så en knap ude til højre, hvorfra jeg klarer editeringen:

Private Sub cmdEditHyper_Click()
  'Opens hyperlink dialog
  On Error GoTo ErrEditHyper
  Me.ProgTemplateURL.SetFocus

  If Me.ProgTemplateURL = "" Or IsNull(Me.ProgTemplateURL) Then
    DoCmd.RunCommand acCmdInsertHyperlink
  Else
    DoCmd.RunCommand acCmdEditHyperlink
  End If
  Exit Sub
ErrEditHyper:
  Select Case Err
    Case 2046
      'Edit Hyperlink not available
      MsgBox "Du skal stå på et Hyperlink felt.", vbCritical, "Link fejl"
      Resume Next
    Case 2501
      'Cancel button selected do nothing
      Resume Next
    Case Else
      MsgBox Err & vbCrLf & vbCrLf & Err.Description, vbCritical, "Link fejl"
      Resume Next
  End Select
End Sub
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
09. august 2011 - 13:27 #10
Har fået det til at vrke med FollowHyperlink
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
11. august 2011 - 10:35 #11
Og dog... Nu fejler den pludselig. Har prøvet med GoHyperlink nu. Få en fejl: "Error6: Internetstedet meddelte at det ønskede emne ikke blev fundet. (HTTP/1.0 404)

Nogle idéer ?
Avatar billede hnteknik Novice
11. august 2011 - 11:23 #12
Godt spg. I går havde jeg store problemer med internettet.
Du har selvfølgelig checket at linket virker.

Prøv med andre internet adresser evt uden '?acb&cde' hægtet på.

GoHyperlink skulle ellers tage højde for de fleste udfordringer.
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
11. august 2011 - 11:27 #13
Jah, hvis jeg fjerner specialtegnene, virker det fint. Har også prøvet at smide linket direkte ind i IE, hvor det fint virker. Har i øvrigt oprettet nyt spørgsmål på det med specialtegnene :-)
Avatar billede hnteknik Novice
11. august 2011 - 12:53 #14
jeg har nu testet funktionen

linket
http://www.solit4u.dk/webpage/default.asp?scID=44&list_pos=m6
bliver ændret til

http://www.solit4u.dk/webpage/default.asp%3FscID=44%26list_pos=m6

som fejler i browseren. Der sker en encoding til HEX coder

? til %3F
& til %26

som af en eller anden grund ikke forstås af broweren
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
11. august 2011 - 13:07 #15
Der er tilsyneladende også fejl på "=" tegnet
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
11. august 2011 - 13:10 #16
Kan man få det til at virke på nogen måde tror du ?
Avatar billede hnteknik Novice
11. august 2011 - 13:15 #17
lars

gør sådan her og så virker. Du på glemme knappen

Jeg har det som et skrivebeskyttet hyperlinkfelt, hvor ovenstående klik sender det videre. Jeg har så en knap ude til højre, hvorfra jeg klarer editeringen:
Måske kan du lave en knap, som henter linket fra en tabel
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
11. august 2011 - 13:37 #18
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med den "editering".
Jeg har hele linket i min forespørgsel, som er datakilde til formularen. Jeg har altså allerede det fulde link i et felt i formularen
Avatar billede hnteknik Novice
15. august 2011 - 12:59 #19
Hvis du allerede har linket i et tekstfelt, så er det klikbart - er teksten ikkeunderstreget som et link ?

Det skulle virke, hvis bare indholdet er fra et hyperlink felt i en tabel.

Hvis det ikke opfører sig som et hyperlink, så prøv at sætte
ERHYPERLINK til JA på feltet.
Avatar billede lars_hoeberg Praktikant
16. august 2011 - 11:43 #20
Har jeg prøvet, men den vil ikke åbne linket :-(
Avatar billede sifuentes Nybegynder
17. august 2011 - 18:25 #21
Følgende indsættes i et modul og gemmes:

Private Const SW_SHOWNORMAL As Long = 1
Private Const SW_SHOWMAXIMIZED As Long = 3
Private Const SW_SHOWDEFAULT As Long = 10

Private Declare Function GetDesktopWindow Lib "User32" () As Long
Private Declare Function ShellExecute Lib "shell32.dll" Alias "ShellExecuteA" (ByVal Hwnd As Long, ByVal lpOperation As String, ByVal lpFile As String, ByVal lpParameters As String, ByVal lpDirectory As String, ByVal nShowCmd As Long) As Long

Public Sub RunShellExecute(sTopic As String, sFile As Variant, sParams As Variant, sDirectory As Variant, nShowCmd As Long)
    Dim hWndDesk As Long
  Dim success As Long    'the desktop will be the  'default for error messages
  hWndDesk = GetDesktopWindow()    'execute the passed operation
  success = ShellExecute(hWndDesk, sTopic, sFile, sParams, sDirectory, nShowCmd)
  'This is optional. Uncomment the three lines
  'below to have the "Open With.." dialog appear
  'when the ShellExecute API call fails
  'If success < 32 Then
  '  Call Shell("rundll32.exe shell32.dll,OpenAs_RunDLL " & sFile, vbNormalFocus)
  'End If
  End Sub

Når nedenstående kode eksekveres kaldes funktionerne i det gemte modul:

Private Sub LaunchURL_Click()

On Error GoTo Err_LaunchURL_Click
Dim sTopic As String
Dim sFile As String
Dim sParams As Variant
Dim sDirectory As Variant
Dim x
sTopic = "Open"
sFile = Me![URL]
sParams = 0&
sDirectory = 0&

Call RunShellExecute(sTopic, sFile, sParams, sDirectory, 10)

Exit_LaunchURL_Click:
    Exit Sub

Err_LaunchURL_Click:
    MsgBox Err.Description
    Resume Exit_LaunchURL_Click

End Sub
Avatar billede hnteknik Novice
23. august 2011 - 14:28 #22
Lars - jeg har vist nævnt tidligere, at jeg i denne forbindelse har lavet en lille demo, hvor det virker med
linket
http://www.solit4u.dk/ (...)
Avatar billede hnteknik Novice
23. august 2011 - 14:43 #23
Du kan også lave den selv.
lav en knap og sæt f.eks. denne kode ind

Private Sub Form_Load()
Me.Kommandoknap3.HyperlinkAddress = "http://tryg.dk/netinsurance01/notes.do?uniklink=Erhverv"
End Sub