Avatar billede madseksperten Nybegynder
26. juli 2011 - 14:55 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

oprette forbindelse til databse via SQL

Hejsa.

Jeg er igang med at lære lidt om databaser og SQL. Jeg har fået installeret Microsoft Visual Studio 2010, har åbnet for ISS i windows 7, og har prøvet at oprette en testdatabase, hvor jeg har skrevet lidt ind i.

Jeg kigger en del på denne hjemmeside for at lære lidt:
http://www.w3schools.com/sql/sql_select.asp

Nu kommer så det næste, det vil sige at rent faktisk få adgang til database. Hvad skriver jeg inde i mit web dokument. Skal det står under

<head></head>
<body></body>
eller noget helt tredje?

Hvis jeg skulle være ærlig er jeg faktisk lidt i tvivl. Hvis i kigger på linket hedder det så bare SQL det programmeringssprog, eller hedder det MySQL eller Ms Sql, eller er det noget helt andet?

Håber i kan hjælpe?

Mvh Mads
Det skal jo lige nævnes at det programmerings sprog jeg kigger mest på er SQL, så det ville være super
Avatar billede madseksperten Nybegynder
26. juli 2011 - 15:29 #1
Okay allerede nu er jeg blevet lidt klogere.

MySQL og Ms SQL er databaser, og ikke et sprog, så er det jo på plads.

Jeg kunne egentligt godt tænke mig at spørge om SQL er det et helt programmerings sprog ligesom fx .NET er? eller er det hvad skal man sige "kun" til oprettelsen til databasen?

Mvh Mads
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. juli 2011 - 16:21 #2
SQL = Structured Query Language og bruges kun til at lave forespørgsler mod en database. Skal du se din data på en hjemmeside, skal du bruge en form for serverside sprog/script (Java, PHP, ASP.net eller lignende).
Avatar billede madseksperten Nybegynder
26. juli 2011 - 16:34 #3
Hejsa.

Ok med SQL.

Det vil egentligt sige at når man arbejder med databaser, så bruger man overhovedet ikke html og css, så kører hele programmeringen med .NET?

Havde håbet lidt på man kunne starte blødt ud med en lille smule .NET og så mere HTML.

Hvor skal SQL programmeringen stå?
head - body eller?

Mvh Mads
Avatar billede michael_stim Ekspert
26. juli 2011 - 16:52 #4
Du skal også bruge HTML (css er kun til udseende). Men tror du skal finde lidt sider og læse lidt, ellers bliver det en lang fødsel det her ;o)

HTML = Hyper Text Markup Language
CSS = Cascading Style Sheet

Mange gange kan man se hvad de forskellige ting bruges til, ved bare at læse navnet.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
26. juli 2011 - 18:09 #5
hejsa Michael.

Tak for svarene indtil videre, jeg skal helt sikkert læse, ikke lidt men MEGET :-)og jeg er også godt igang.

Det eneste jeg søger er egentligt hvor skal SQL stå?

Er det i <head> ligesom til et css dokument eller hvordan?

Mvh Mads
Avatar billede madseksperten Nybegynder
26. juli 2011 - 18:40 #6
eller lidt utydigt.

Hvor skal selve linket til databasen stå. Når man skal have forbindelse til et css dokuent skriver man jo fx i head:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css/billeder.css" />

og så har man forbindelse til sit dokument.

Det samme skal man vel gøre med sin database, og det er det jeg søger, hvad og hvor det skal stå?

Mvh Mads
Avatar billede michael_stim Ekspert
27. juli 2011 - 10:05 #7
Du kan skrive din SQL flere steder. Øverst i dokumentet, i BODY, i HEAD osv.
Avatar billede madseksperten Nybegynder
28. juli 2011 - 09:06 #8
Jeg tror vist ikke rigtig jeg kommer videre her.