Avatar billede EveryMA Mester
25. juli 2011 - 14:18 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

ÆØÅ bliver til volapyk

Volapyk er det nok ikke - men ÆØÅ bliver alligevel ændret.

Jeg har en nyhedsbaseret side, hvor det er muligt at dele nyhederne på sin facebook profil. Hvis emnet indeholder Æ Ø eller Å, så bliver Å f.eks. til dette: Ã¥

Hvordan kan jeg forhindre dette?
Jeg har følgende på:

<meta name="language" content="dan">

Men virker åbenbart ikke
Avatar billede The_Buzz Novice
25. juli 2011 - 15:24 #2
http://phptips.dk/saet_lokation_til_dansk.tip

Desuden så skal du sætte den rette content header.

Enten er det:
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=UTF-8">
Hvis du kører UTF-8

Eller det er
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=ISO-8859-1">
Hvis du kører ISO-8859-1

I din <head>

<html>
<head>
<title>En titel</title>
<!-- her et sted -->
</head>
<body>
Avatar billede EveryMA Mester
25. juli 2011 - 19:02 #3
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />
Hvis jeg bruger den, så bliver alt ÆØÅ på min side bare lavet om til andre tegn...
Avatar billede keysersoze Guru
25. juli 2011 - 22:57 #4
hvordan er dine filer gemt? Henter du data fra en datakilde og hvis hvilket charset benytter den? Hvordan sendes data fra serveren?
Avatar billede EveryMA Mester
26. juli 2011 - 12:00 #5
Jeg har en ganske almindelig ASP fil som trækker nyheder ud fra min mySQL database.

I mit link til at dele til Facebook trækker den emnet ud, således man kan læse emnet når man ser den på faceook.
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2011 - 12:35 #6
Hvordan er filen gemt - ANSI/UTF8 eller? Hvordan serverer serveren filen?
Avatar billede EveryMA Mester
26. juli 2011 - 14:03 #7
Hvordan den er gemt?
Gemt i Notesblock og smidt op igennem et FTP program. :)
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2011 - 14:37 #8
Notesblok gemmer som standard i ANSI - vil du arbejde i UTF-8, hvilket bør være udgangspunktet, skal du gemme filen som UTF-8 som beskrevet i artiklen.

Alle alle alle aaaalle steder i og omkring din applikation skal være sat til at køre med samme charset. Jeg ved ikke hvordan Facebook teknisk fungerer mht din problematik men, udover at der skal være styr på charset så sørg også for ikke at benytte html-encoding eller lignende.
Avatar billede EveryMA Mester
26. juli 2011 - 15:07 #9
Hvordan ser jeg hvilken type hver fil har?
Jeg har jo en millioner filer jeg har arbejdet med i forskellige programmer hen over tiden.
Avatar billede keysersoze Guru
26. juli 2011 - 19:16 #10
I notepad kan du se det under "kodning" når du vælger "gem som".
Avatar billede EveryMA Mester
27. juli 2011 - 11:30 #11
Ok det hjælper ikke.

Jeg har ændret filet til UTF-8, og lagt

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html;charset=UTF-8">

Den ind i stedet for den jeg havde i forvejen.

Det eneste den gør er at lave mine ÆØÅ om til volapyk - på selve siden!!
Avatar billede keysersoze Guru
27. juli 2011 - 15:37 #12
Hvad er datakilden (hvis der er nogen) og med hvilken encoding sendes filen fra webhotellet?
Avatar billede EveryMA Mester
30. juli 2011 - 22:32 #13
Jeg har ikke styr på det med datakilde og encoding, så det kan jeg ikke helt svare på! :)
Avatar billede EveryMA Mester
09. august 2011 - 11:08 #14
Hvad kan jeg gøre ved det?

Min database kører med UTF8
Hvis jeg ændrer det i min fil så bliver alt ÆØÅ i min fil til volapyk ????
Avatar billede keysersoze Guru
09. august 2011 - 12:22 #15
Det er svært herfra at se hvad der går galt - hvis alt i din ende kører samme charset må du evt høre hvordan webhotellet sender filen, de fleste kører formentlig med ISO-8859-1.