Avatar billede starball Nybegynder
18. juli 2011 - 23:40 Der er 5 kommentarer

Har forældede computerspil nogen chance for genoplivning på nyere OS?

Overskriften siger det meste, Jeg er nemlig litterært faldet over en bunke gamle spil hvorimellem jeg fandt det fantastiske spil: Age of Empies.
Nej, ikke II ikke III, old school Age of Empires I.

Men altså. problematikken ligger i at spillet sender den kendte ''Spillet er holdt op med at funkgere'' lige når man skal til at starte et spil. umådeligt irriterende,

Det sker dog en sjællen gang imellem at jeg faktisk kommer ind, men når det er tilfældet, er det alligevel uspilleligt, da der bare kommer en gumset grafik, som om at frame raten slet ikke kan følge med.

Så jeg vil gætte på at der har noget med mit grafikkort at gøre. jeg har nelig prøvet alt hvad jeg kender til vdr. at ændre på de forskellige ting man kan gøre under egenskaber. ændre styresystem, ændre farver, ændre oplæsning.

Jeg spiller på en notebook, med windows 7. og med en Geforce GT240M cuda 1. gb cpu.

jeg håber virkelig nogen her har en idé om hvad der er at gøre for internettet giver ikke megen hjælp ellers.

Giv mig jeres expertise!

Tak
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juli 2011 - 23:45 #1
Jeg spiller ikke, men hvordan afvilker du spillene?
Kører du i kompatibiltets tilstand til Xp for eksempel?
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2011 - 07:12 #2
denne her er en udmærket indikator på hvad den kan

http://www.systemrequirementslab.com/cyri/

m.v.h
Avatar billede chalde Seniormester
19. juli 2011 - 08:07 #3
Og ellers er der muligheder for afvikling af ældre, mindre krævende, windows-spil gennem virtualisering. Personligt har jeg haft mest held med Virtualbox + win98 og winxp: http://www.virtualbox.org/
De fleste dos-spil fungerer glimrende med emulator, f.eks. dosbox: http://www.dosbox.com/
Avatar billede bildsoe Nybegynder
19. juli 2011 - 09:34 #4
Det er faktisk blevet et helt begreb at kunne spille gamle spil gratis. Abandonware. Du kan finde andre gamle spil, hvor firmaerne der havde rettighederne til spillene enten har opgivet dem, eller hvor firmaerne simpelthen er lukket og rettighederne ikke videregivet til andre.

Abandonia
Avatar billede NCG Novice
19. juli 2011 - 10:22 #5
http://www.classic-gaming.net/

Har både flere ældre spil (Abandonware) og et forum med tips & tricks!