Avatar billede mads375 Juniormester
12. juli 2011 - 16:40 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

søgefunktion

Hejsa.

Jeg skal til igang med at lave en lille hjemmeside, som skal ligge på min server. Det er egentligt en lille hjemmeside, hvor der skal være gode opskrifter osv.

Dermed kunne jeg rigtig godt tænke mig en søgefunktion, så jeg kan søge på fx "laksesalat" og så kommer der resultater frem. Det kunne være rigtig fedt, hvis man kunne nærmest give en opskrift flere "tags" eller hvad man skal sige. Fx hvis det er en laksesalat indeholdende laks, avocado, dild og tranbær.

Så kan man fx søge på "laks, tranebær" så søgningen bliver mere specifik.

Jeg har lavet meget HTML & CSS, men har ikke lavet ASP eller .NET. Derfor er jeg lidt på herrens mark på hvad jeg skal gøre.

Jeg håber der er en der kan hjælpe mig?

Mvh Mads
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juli 2011 - 17:09 #1
Måske denne:

<form action="/opskrifter/soegnavn.php" method="post">
<input type="text" name="sognavn"  size="70" maxlength="80" value=""><input type="submit" value="s&oslash;g"><BR>
<font size="2">
Søg på en opskrifts navn, eller brudstykker af navnet
</font>
</form>
Avatar billede mads375 Juniormester
12. juli 2011 - 17:52 #2
Hejsa.

Mange tak for hjælpen indtil videre. Jeg er lidt i tvivl om denne form, vil den søge på hele mit site, eller kun på den pågældende side jeg står på?

Jeg tænker lidt hvad forskellen er på en database, og denne søgefunktion?

Mvh Mads
Avatar billede Blueeyez Mester
12. juli 2011 - 19:06 #3
Ved det ikke helt, bare fra en anden side jeg har den, hvor jeg synes den er god (:
Avatar billede webweaver Praktikant
12. juli 2011 - 21:19 #4
#1 Øhh, det kommer der ikke meget ud af. Det er vidst ikke noget du har arbejdet med før. Det er jo bare en HTML form du viser der. Er der intet søgefunktion over! Der mangler alt programmeringen jo, som ligger i opskrifter/soegnavn.php og som du ikke kan få fat i.

#2 Der er ingen forskel. Det er ikke nogen søgefunktion du er blevet vist. Den vil højst sandsynligt søge i en database også, hvis man havde kunne se programmeringen bag.

Selve funktionen kan jeg ikke hjælpe dig med, hvis du skal bruge i det ASP eller .NET fremfor PHP ...
Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2011 - 01:29 #5
Hvis ikke du har opskrifterne i en database (men "bare" en bunke sider) er det letteste nok at bruge en "Google Tilpasset Søgning".

Start her: http://www.google.dk/cse/
Så ender du med en stump HTML, du kan paste ind - og en knaldhurtig søgning : )
Avatar billede mads375 Juniormester
25. august 2011 - 10:08 #6
Hejsa.

Jeg fandt aldrig en ordentlig løsning, så tager pointene her igen.

Mvh Mads