Avatar billede olehaahr Nybegynder
11. juli 2011 - 12:07 Der er 6 kommentarer

Beskyttelse mod reverse engineering

Hej,

Kan en EXE-fil eller DLL-fil som er skrevet i C#, "reverse-engineeres", således at kildekoden bliver synlig ?

Hvis ja - hvordan beskytter man sig bedst mod dette ?

Mvh Ole
Avatar billede bvli Praktikant
11. juli 2011 - 14:20 #1
1) ja, uden problemer.
2) du kan bruge en såkaldt obfuskator til at gøre det en smule sværere, hvis du mener det er ulejligheden værd.

Men generelt tror jeg ikke det er noget man behøver bekymre sig om.
Avatar billede olehaahr Nybegynder
11. juli 2011 - 14:28 #2
hvorfor ikke ?

Hvis man har skrevet noget "godt" kode, vil man da helst holde den for sig selv.

Er du ikke enig ?

Mvh Ole
Avatar billede arne_v Ekspert
11. juli 2011 - 15:13 #3
Vaerdien ligger ikke i koden, men i dokumentationen (hvadenten det er tekst dokumenter, UML diagrammer eller kommentarer i selve koden) og erfaringen hos udviklerne.
Avatar billede bvli Praktikant
11. juli 2011 - 17:21 #4
Nej, nærmest tværtimod. :)

Men vil folk kigge dig i kortene, så kan de det. Desuagtet du bruger obfuskering eller ej. Ja selv hvis du bruger et sprog der kompilerer direkte, kan man jo disassemble hvis man vil.

Jeg tror også vi udviklere har en tendens til at mene at vores kode er genial, men det er nok sjældent at andre mener det samme. Som regel har man jo en tendens til hellere at ville skrive kode om end at "planke" den.

Mit standpunkt er, at jeg meget hellere vil bruge energien på at lave er godt program, frem for at beskytte det mod nysgerrige blikke.
Avatar billede Melsvik Nybegynder
21. juli 2011 - 09:57 #5
Obfuskator i dit main program tror jeg ikke du har lyst til.
Det vil ødelægge alt form for reflection, og stacktraces i fejl rapporter vil være ubrugelige.

Hvis du endelig vil beskytte din kode, kan du pakke alle dine exe og dll filer ned i en pakke og så kryptere pakken.

For at starte det hele op skal du så bruge et lille loader program som kan pakke din data ud, og starte dit main program op.
Programmet bør intercept alle kald til dll's og selv provide det data der bliver spurgt til.

For at undgå at folk snupper din krypteringsnøgle kan du evt obfuskator dit loader program.
Avatar billede arne_v Ekspert
08. august 2011 - 00:51 #6
Tid at faa afsluttet her?