Avatar billede Milla-Tigerdyr Praktikant
27. juni 2011 - 17:23 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Programming af hjemmeside.

Nu har jeg læst en hel bog, og noget af en anden, omkring PHP og MySQL, så nu har jeg en masse viden, oveni det jeg havde før.
Jeg har en hel masse ting inde i hovedet, som jeg VED kan bruges til en "automatisk" hjemmeside.
Men jeg ved virkelig ikke hvor jeg skal starte, nu har jeg en masse viden om Variabler, om Arrays og om Sessions.
Jeg er bare ikke sikker på hvordan jeg skal bruge det. Udover det så har jeg næsten fundet frem, til en måde kun jeg kan oprette brugere på (uden at gå ind i phpMyAdmin), men jeg kan ikke finde ud af, at få den til at oprette et stutteri, da det jo skal være en ny side så.
Jeg har tænkt mig at starte for en ende af, med et opret-system, men som nævnt før ved jeg ikke hvordan jeg skal få den til at oprette et stutteri (en slags bruger-profil), og hvordan jeg skal få den til at skelne mellem alm. brugere, administratorer, og en slags hjælpere.

Er der nogen derude, der har lyst til at guide mig lidt igennem det hele? Jeg ved det tager tid og sådan nogle ting, men jeg stræber virkelig meget efter det her.
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juni 2011 - 17:38 #1
Du skal på siden, hvor du opretter brugere, indsætte hver bruge i en tabel i din MySQL database, hvor du jo fx. kan tilføje en række der hedder type, rang, el.lign. hvor du så kan angive en INT værdi alt efter om der er tale om en administrator eller ej.
Avatar billede Milla-Tigerdyr Praktikant
27. juni 2011 - 18:03 #2
kjeldsted, altså pt. har jeg en database med et navn. Også har jeg en tabel der hedder members med rækker;
ID
Username
Password

...

Men det er forkert eller hvad? Jeg skal så have en database der hedder Members, så skal jeg så f.eks have en tabel der hedder Admin, også under den;
ID
Admin
Test123 (f.eks)
(type) 1

Eller hvad?
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juni 2011 - 18:20 #3
Du har selvfølgelig en database der indeholder alle de tabeller du skal bruge på siden.
Du skal så have en tabel du kalder for "members" (uden ""), hvis det er det du ønsker den skal hedde. Denne tabel kan fx. se ud som følger:

id INT(11) auto_increment PRIMARY
username varchar
password varchar
admin INT(2)

'id' skal du ikke gøre noget ved, ved oprettelse af ny bruger. 'username' skal blot være brugernavnet 'password' kan krypteres, enten meget simpelt, mere avanceret eller slet ikke. Og sidst med ikke mindst er der så 'admin' hvor du jo fx. kan sige at 1=alm. bruger, 2=co-admin., 3=admin.
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juni 2011 - 18:25 #4
Desuden, bare lige for nysgerrighed. Hvad er det du har læst?
Avatar billede Milla-Tigerdyr Praktikant
27. juni 2011 - 18:27 #5
Jeg har allerede id som INT tror dog den står på 10, som auto_increment og primary.

Men det der med Admin, hvor "skriver" jeg det henne?

Jeg har været på biblioteket idag, og låne bøger omkring PHP og MySQL, da der faktisk var en hel masse jeg ikke kendte til, som er ret vigtigt :) variabler, sessions (kendte jeg godt, forstod det ikke) og sådan.
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juni 2011 - 18:35 #6
Dansk eller engelsk literatur du har læst?

10, 11... Skidt pyt. Jeg har altid brugt 11, men det er faktisk også lidt i overkanten.

Inde i phpMyAdmin (som jeg går ud fra du benytter til MySQL admin), går du ind under 'struktur' i tabellen. Her er der i bunden en funktion til at indsætte et nyt felt. Her vælger du at indsætte et nyt felt, som beksrevet overfor.
Avatar billede Milla-Tigerdyr Praktikant
27. juni 2011 - 18:40 #7
Det er dansk. Tre bøger omkring php og MySQL (har kun nærlæst en, og skimmet en anden), også to mere bare generelt om hjemmesider. Jeg tog de to andre der, for at se om der var noget jeg ikke havde fået indlært.

- Ja jeg bruger phpMyAdmin, og jeg har allerede tilføjet admin;
admin INT(2)
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juni 2011 - 18:44 #8
Jeg vil klare kunne anbefale o'Reilly's PHP og MySQL som fx. http://www.amazon.co.uk/Web-Database-Applications-PHP-MySQL/dp/0596005431/ref=sr_1_7?ie=UTF8&qid=1309192934&sr=8-7

Ok. Hvordan ser din tabel struktur for medlemmer?
Avatar billede Milla-Tigerdyr Praktikant
27. juni 2011 - 18:52 #9
Eh, jeg tror det koster penge? Lige for tiden har jeg ikke råd til at købe alle sådan nogle ting, det var derfor jeg lånte nogle bøger.

- Eh.. altså.. hvad mener du?
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juni 2011 - 18:54 #10
Ellers se om du kan skaffe den på et bibliotek. De er bare rigtig gode til at forklare.

Og jeg tænker, hvad har du at rækker og hvilke indstillinger har disse?
Avatar billede Milla-Tigerdyr Praktikant
27. juni 2011 - 18:57 #11
Jeg forstår ikke helt mere, altså jeg har min tabel members;

id INT(10) auto_increment PRIMARY
username varchar(65)
password varchar(65)
admin INT(2)

...

Vis jeg så går under "Vis";

ID username password admin
1  Admin    kode    2
2  Test    123      0
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juni 2011 - 19:02 #12
Super. Den var den første del af det du skrev jeg eftersøgte :)

Det første der skal til er at du skal lave siden til oprettelse af brugere hvis ikke du allerede har en sådan.
Avatar billede Milla-Tigerdyr Praktikant
27. juni 2011 - 19:07 #13
Nårh men så har jeg det i orden :P

- Jeg har ikke lavet en, da jeg prøvede før jeg læste alt det her, og jeg har ikke kunne få det til at gøre som jeg gerne vil. Jeg vil gerne have, at brugeren kan oprette sig med nogle bestemte oplysninger indtastet, som bliver sendt til databasen, også får jeg en e-mail hvor jeg så kan godkende eller afvise tilmeldingen :)
Altså jeg vil gerne have at det foregår mere eller mindre automatisk, og det kan jeg ikke få til at ske .
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juni 2011 - 19:13 #14
Ok. Hvor langt er du kommet. Har du lavet en HTML form?
Avatar billede Milla-Tigerdyr Praktikant
27. juni 2011 - 19:17 #15
Eh, jeg har slettet det hele igen :s
- så jeg er pretty much nød til at starte forfra.
Men har du ikke MSN eller noget, bare noget andet hvor det er nemmere at skrive over?
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juni 2011 - 19:22 #16
Sender en besked.
Avatar billede Milla-Tigerdyr Praktikant
27. juni 2011 - 19:31 #17
Jep, jeg har svaret dig.
Avatar billede kjeldsted Novice
27. juli 2011 - 13:14 #18
Hér kommer et svar. Spørgsmål samt en række andre ting besvaret på mail og er vist ikke konkret nok til at blive gengivet som svar.