Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
17. juni 2011 - 10:37 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

.htaccess - fjerne index.php?page=id

Hejsa.

Som overskriften siger, så skal jeg have fjernet: index.php?page=id. Hvilket jeg slet ikke er sikker på, om man overhovedet kan, da "id" jo skifter alt efter hvilken side man er på..

Hvis man kan det, så ville det være rart, med nogle muligheder.

Jeg bruger dette til mit eget lille CMS, hvor hver side er gemt i min Database, og har et id nummer, også finder jeg hver side ved deres id og while looper teksten ud.
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
17. juni 2011 - 11:46 #2
Hej The Buzz.

Som jeg ser det, så er hans eksempel lavet til WordPress users.

Jeg har IKKE forstand på .htaccess, så måske du kan redigere det, så det passer til et normalt url?
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
17. juni 2011 - 11:49 #3
Og som han skriver: Så ødelægger det helt min mulighed for, at bruge den query string. Det skal den jo ikke. Da jeg i mit CMS kan redigere siderne ud fra, at jeg henter deres id.

Kan jeg komme uden om dette? Kan jeg lave .htaccess på en måde, så jeg stadig kan bruge query string?

Tak på forhånd.
Avatar billede The_Buzz Novice
17. juni 2011 - 16:29 #4
Det her er fra min side www.lottostat.dk

Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on
RewriteRule (.*)\.lotto$ lordag.php?u=$1

http://www.lottostat.dk/10.lotto
er altså lig
http://www.lottostat.dk/lordag.php?u=10

I dit tilfælde kunne du gøre det således:

Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on
RewriteRule (.*)\.kage$ index.php?page=$1

Hvilket ville få din side www.side.dk/20.kage
til at redirecte til www.side.dk/index.php?page=20

Du får derved søgemaskine venlige URL's uden ? i strengen - men du vil jo stadig skulle skrive f.eks. 20.kage
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
18. juni 2011 - 10:49 #5
Så til hver evig eneste url jeg har, skal jeg lave en speciel rule? :o)

Fx:

Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on
RewriteRule (.*)\.kage$ index.php?page=$1

Options +FollowSymLinks
RewriteEngine on
RewriteRule (.*)\.ost$ index.php?page=$1

osv?
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
18. juni 2011 - 14:34 #6
Du skal også huske på, at jeg self. skal kunne bruge den her query string igen, når jeg skal rette i siderne på websitet. Det er mit problem.
Avatar billede LilleUdvikler Nybegynder
19. juni 2011 - 14:26 #7
Jeg fandt selv en løsning.

Men tak for tiden du brugte. Du får halvdelen af pointene.