Avatar billede MadsDue Nybegynder
16. juni 2011 - 20:00 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Tjek brugernavn

Jeg har lavet følgende:
<body>
                            <div class="brugernavn">Brugernavn</div><br/>
                            <div id="err_brugernavn" class="err">&nbsp;</div>
                            <input type="text" size="20" class="brugernavn" title="undgå at bruge andre tegn ind - . _" name="brugernavn" value="Min. 4 bogstaver" onfocus="if (this.value=='Min. 4 bogstaver') this.value = ''" onblur="if (this.value=='') this.value = 'Min. 4 bogstaver'"/>

                                    <?php
                                    $bruger = $_REQUEST['brugernavn'];
                                    $query = mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE navn = '$brugernavn'") or die(mysql_error());

                                    $row = mysql_fetch_assoc($query);
                                    if ($rows > 0) {
                                        echo "$bruger er optaget";
                                    }

                                    ?>
</body>
har Connect til db. som hedder loginsystem.
tablen hedder brugere

Har i nogle forslag?
Avatar billede NicolaiErMig Nybegynder
16. juni 2011 - 20:02 #1
Avatar billede MadsDue Nybegynder
16. juni 2011 - 20:09 #2
Det noget ligesom det jeg har lavet. men det virker ikke, som jeg har lavet det. jeg kan bare ikke finde ud af hvorfor
Avatar billede The_Buzz Novice
16. juni 2011 - 20:19 #3
Jeg kan ikke rigtigt gennemskue hvad du spørger om?

Mht din $brugernavn hvor kommer den fra - er det en $_POST eller $_GET?

Se eventuelt også denne:

Undgå at blive udsat for SQL injection i PHP
http://phptips.dk/brug_af_mysql_real_escape_string.tip
Avatar billede MadsDue Nybegynder
16. juni 2011 - 20:21 #4
Brugeren indtaster et brugernavn.

Så det skal tjek om brugernavnet er optaget også give "den nye bruger" besked med det samme, hvis det er optaget
Avatar billede kjeldsted Novice
16. juni 2011 - 21:25 #5
Først og fremmest skal du nok overveje at undgå bruges af $_REQUEST af sikkerhedsmæssige grunde. Brug i stedet $_POST eller $_GET og som skerevet i #3 så skal du også tjekke for SQL injection hvis du vil beholde et håb om ikke at få hacket din side.

Desuden blander d lidt rundt i variabel navnene de de to første linjer. Skal det ikke være:

$bruger = $_REQUEST['brugernavn'];
                                    $query = mysql_query("SELECT * FROM brugere WHERE navn = '$bruger'") or die(mysql_error());
Avatar billede carlsensoftware Nybegynder
16. juni 2011 - 21:27 #6
For mig ser det ud til at du mangler en "form action"

Prøv med noget som ...

<form action="?????.php" method="POST">

<input type="text" size="20" class="brugernavn" title="undgå at bruge andre tegn ind - . _" name="brugernavn" value="Min. 4 bogstaver" onfocus="if (this.value=='Min. 4 bogstaver') this.value = ''" onblur="if (this.value=='') this.value = 'Min. 4 bogstaver'"/>

</form>
Avatar billede MadsDue Nybegynder
16. juni 2011 - 21:37 #7
Har fundet ud af at det skal være med jaascript det jeg vil have til min side.

så lukker denne her