Avatar billede Kim_m Nybegynder
14. juni 2011 - 14:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Fremhævelse af det menupunkt man er på.

Hej.

Jeg kunne godt tænke mig at menupunkterne på min hjemmeside blev en mørkere farve alt efter hvilket menu punkt der blev klikket på.

Jeg bruger en php include fil til min menu, ellers havde det jo været let nok :-)

Håber på en forklaring eller et link, ikke for indviklet.

Det skal være i php.

Hilsen
Kim
Avatar billede tjaz Nybegynder
14. juni 2011 - 22:03 #1
På en måde må du identificere i din kode hvilken side der bliver vist. På samme måde kan du identificere om et menupunkt er det som er tilsvarende siden som vises f.eks.

Url: http://eksempel.dk/?side=kontakt

Menu:

<a href="./">Forside</a>
<a href="./?side=kontakt">Kontakt</a>

Du kan nu benytte dig af $_GET som indeholder et array af de værdier der defineres i din url querystring og på den måde finde ud af hvilket menupunkt som er "aktivt":

<a href="./" class="<?php echo (!isset($_GET)) ? 'ikke_valgt' : 'valgt' ; ?>">Forside</a>
<a href="./?side=kontakt" class="<?php echo (isset($_GET) && $_GET['side'] != 'kontakt') ? 'ikke_valgt' : 'valgt' ; ?>">Kontakt</a>

Hvis du nu igen tager url fra før:
http://eksempel.dk/?side=kontakt

Vil dine links se ud som følger (i "vis kilde"):

<a href="./" class="ikke_valgt">Forside</a>
<a href="./?side=kontakt" class="valgt">Kontakt</a>

Det står dig nu frit for at style ".valgt" med hvad du end måtte ønske, f.eks.:

.valgt {
  font-weight: bold;
}
Avatar billede Kim_m Nybegynder
04. juli 2011 - 17:44 #2
Hej tjaz.

Mange tak for dit svar som ledte mig i den rigtige retning.
Jeg brugte session_variabler.

Vil du smide et svar.

Hilsen
KIm
Avatar billede tjaz Nybegynder
04. juli 2011 - 19:40 #3
Svar :)