Avatar billede madsis Nybegynder
31. maj 2011 - 16:02 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Javascript og CSS

Halløjsa

Har et problem. Har et CMS system, hvor jeg vil ændre topbanneret til en imagerotator... og den skal være opdelt i 2 billeder, hvor det ene står stille og det til venstre skal være det der skifter. Her kommer problemt:

I systemet kan jeg se at det Div som banneret ligger i hedder Header. Jeg kan derfor definere denne i CSS filen, som jeg har adgang til, jeg har dog ikke adgang til selve HTMLkoderne i skabelonen, men kan godt lægge ny HTML kode ind, dog ikke sætte den ind nogen bestemte steder. Jeg kan ikke kalde en Javascript image rotator i CSS filen vel? og hvordan kalder jeg den ind i et Div og splitter laget op så jeg har to koloner, en med et stillestående billede og en med imagerotatoren?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2011 - 16:45 #1
kan du ikke bare lave en gif/png med flere billeder i?
Avatar billede tjens Nybegynder
31. maj 2011 - 17:42 #2
Det kan laves i javascript, hvor man via HTML-DOM tager fat i element Header, og tilføjer et image-tag dynamisk.

Men det kræver, at du har adgang til at ændre i en javascript-fil, om includeres i alle siderne.
Avatar billede CCodam Nybegynder
31. maj 2011 - 18:11 #3
Det er langt fra best practice, men hent denne tekst fil og omdøb den til rotate.php
http://www.alistapart.com/d/randomizer/rotate.txt

Derefter brug filen som en baggrund i din css, fx:

#header {
  background: url(images/rotator.php) no-repeat center top;
  width: 700px;
  height: 150px;
}

Så vil den vise et tilfældigt billede af dem der befinder sig i samme mappe som rotator.php
Du kan også ændre hvilken mappe den skal vise fra i rotator.php filen.
Avatar billede madsis Nybegynder
01. juni 2011 - 09:12 #4
okay hvad så hvis jeg skal kalde et billede ind som skal placeres til højre i laget og rotatoren så skal kaldes ind til højre, så der er et stilleståendebillede i højre side
Avatar billede madsis Nybegynder
01. juni 2011 - 09:40 #5
Hov cms systemet kan forresten ikke afvikle php, så den løsning dur ikke, det skal være i javascript
Avatar billede CCodam Nybegynder
01. juni 2011 - 09:43 #6
#5 Så kan den vel afvikle asp? asp.net?

Det begynder desværre at tyde på en umulig opgave, med de rettigheder du har.
Avatar billede madsis Nybegynder
01. juni 2011 - 09:48 #7
Jeg kan uploade javascriptfiler... og jeg kan smide kode ind i head og body op HTML templaten... så jeg tænker at man kan lave en javascriptrotator og kalde ind i laget... dog ved jeg ikke lige hvordan jeg skal kalde den ind i en css fil, og jeg ved heller ikke hvordan jeg kalder 2 baggrunde ind... skal jo have en som floater right og så rotatoren som floater left
Avatar billede madsis Nybegynder
01. juni 2011 - 10:23 #8
Oksy hsr nu åbnet adgangen til selve templaten, så problemet er løst med at komme i kontakt med laget. Pointene vil derfor gå til den der kommer med det bedste bud på at lægge 2 billeder i laget, nemlig billedrotatoren i venstre side og et fast billede i højre
Avatar billede madsis Nybegynder
01. juni 2011 - 10:45 #9
Ligegyldigt...ved godt hvordan jeg gør det, ville bare give pointene væk for inputtene :)
Avatar billede madsis Nybegynder
01. juni 2011 - 10:53 #10
hvis du kaster et svar ccodan, så får du pointene, for dit input gav mig en ide :)
Avatar billede madsis Nybegynder
01. juni 2011 - 11:20 #11
Hvordan får jeg java til gribe et tilfældigt billede i en mappe og ikke i et array? Samtidig kan jeg ikke rigtig få billederne til at fade over i hinanden

<script language="JavaScript1.2">
var bgimages=new Array()
bgimages[0]="billede1.jpg"
bgimages[1]="billede2.jpg.jpg"
bgimages[2]="billede3.jpg"

//preload images
var pathToImg=new Array()
for (i=0;i<bgimages.length;i++){
pathToImg[i]=new Image()
pathToImg[i].src=bgimages[i]
}

var inc=-1

function bgSlide(){
if (inc<bgimages.length-1)
inc++
else
inc=0
document.getElementById('rotatortop').style.background="url(" + pathToImg[inc].src + ")";
}

if (document.all||document.getElementById)
window.onload=new Function('setInterval("bgSlide()",5000)')

</script>
Avatar billede madsis Nybegynder
01. juni 2011 - 11:21 #12
Hov det var forresten tjans der kom med svaret :)
Avatar billede tjens Nybegynder
02. juni 2011 - 08:35 #13
Her er et svar.