Avatar billede Vicalama Nybegynder
17. maj 2011 - 12:48 Der er 4 kommentarer

Netværkshardisk, ukendt partition

Min Iomega netværkshardisk er tilsyneladende defekt.
Jeg har taget harddisken ud og sat den i en (saga-usb) konverter og i enhedshåndteringer kan jeg også se harddisken.
Dog skriver den ukendt partition?

Er der nogen der ved hvordan jeg fixer den - alternativ om man kan kopiere disken? Jeg bruger XP.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. maj 2011 - 13:01 #1
Hvis du har brugt disken i en router så er den formentligt ext2 el. 3 og du kan ikke opnå adgang til den via windows (Kun hvis det er ext2) men ext3 mener jeg ikke man kan endnu, men du kan hvis du henter en linux installations image fil og booter op på (Vel og mærket hvis det er en ext partition!)
Avatar billede Vicalama Nybegynder
17. maj 2011 - 13:24 #2
Jeg forstår ikke helt hvad du skriver ext2 el. 3 hvad mener du?

Den har været brugt som netværksdrev (ioemga)

Nu er jeg ikke den store linux haj - hvis jeg henter en image fil og booter op, kan jeg se filerne og kopiere dem? Kan jeg i linux se windows harddiske?
Avatar billede Blueeyez Mester
18. maj 2011 - 07:55 #3
Ja, altid noget du forstår den del (: ext/2/3/4 er partitionformater ligeså vel som fat32 og ntfs som jeg går ud fra du kender, ext er blot linuxs standard (: en distro der er nem er ubuntu så www.ubuntu.com så booter du op på den og prøver og test køre den (Husk harddisk skal være i pc fra start og oven i det så vil din pc nok enten ikke køre helt optimalt eller os så vil skærm billedet være anderledes men det er pga driverne mangler ;)
Avatar billede Vicalama Nybegynder
22. maj 2011 - 09:21 #4
Tak for hjælpen.
Jeg kan nu gå ind og læse på disken og kopiere. Den bliver dog hurtig varm (harddisken)1-2 minutter, så det kommer til at tage lidt tid med at kopiere - men pyt, bare det lykkes.