Avatar billede svalle325 Nybegynder
14. maj 2011 - 19:11 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hjælp en nybegynder, men en Netværks harddisk (readyNAS)

Hej folkens, jeg er i store vanskeligehedder her, jeg har købt mig en Netgear readyNAS duo RND2110 og har ikke meget forstand på den. Mit ønske med den var, at jeg kunne dele alle mulige filer med venner og familie, men jeg synes ikke jeg kan få den til at virke.

Jeg kan godt komme ind i nogen delemapper når computeren jeg gør det på er på samme netværk som harddisken, men prøver jeg fra en anden computer med et andet netværk kan jeg ikke. Det jeg gør for at prøve at oprette forbindelse fra en anden computer er at taste den ip adresse harddisken nu har fået tildelt fra routeren, er det forkert? i så falde, hvordan får jeg så kontakt med den fra et andet netværk?

håber i kan hjælpe, jeg har 1000 spørgsmål, og vil så gerne det her kunne lykkes.
Avatar billede mjdigital Nybegynder
14. maj 2011 - 20:50 #1
svalle325 hvis jeg har forstået det korekt så har du

netværk A og vil gerne fra netværk B kunne tilgå den.

Kræver du går ind i din Router og laver en port forward på port 443  til IPen på din nas.
Avatar billede svalle325 Nybegynder
14. maj 2011 - 20:57 #2
Okay kan du skære det lidt mere ud i pap, jeg er ikke så skarp i det der. jeg ved godt der er noget med nogen forskellige porte i routeren, men hvad skal jeg helt nøjagitg gøre?
Avatar billede svalle325 Nybegynder
14. maj 2011 - 20:59 #3
Jeg glemte da helt og svare på det du spurgte om.

Jeg ville gerne kunne gå på min netværks harddisk fra den anden ende af landet, via internettet. og kunne lave nogen dele mapper med familien.
Avatar billede mjdigital Nybegynder
14. maj 2011 - 21:02 #4
svalle325 alt efter hvad router du har prøv en af sidde adresser

http://192.168.0.1

http://192.168.1.1

Når du så kommer ind på en af dem skal du finde noget der hedder Portforward hvor du finder ud af IPen på din Nas kan du se via dens interface.

så port 443 skal pege på ipen på nasen.

Håber det var bedre?
Avatar billede svalle325 Nybegynder
14. maj 2011 - 21:16 #5
Okay jeg er inde i routeren nu og fundet Portforward, men inde i Portforward er det en masse mulighedder noget der hedder service name, hvor jeg kan vælge alt mulig, både:

Age-of-Empire
FTP
HTTP

Osv. når man så har valgt det skal man vælge en service tybe som så kan være UDP eller TCP/UDP eller TCP når det så er valgt skal jeg vælge en start port og en slut port og derefter server ipen.

server ipen har jeg fundet (den kan jeg også gå på serveren mednår jeg er på det samme net som den)

Men kan du hjælpe med de valgmulighedder?
Avatar billede mjdigital Nybegynder
14. maj 2011 - 21:33 #6
Service er bare Custom menes jeg TCP/UDP skal du vælge af type.

Start og slut er de 443/443
Avatar billede svalle325 Nybegynder
14. maj 2011 - 21:39 #7
Okay, det prøver jeg.

Men hvad er adressen jeg skal skrive på min adresse linje i min explore/ google chrome for at få kontakt med serveren?
Avatar billede mjdigital Nybegynder
14. maj 2011 - 21:41 #8
Hæng på tænker :)
Avatar billede mjdigital Nybegynder
14. maj 2011 - 21:44 #9
Er der egentlig ikke et setup program med der hjælper med at sætte IP osv. ?
Avatar billede mjdigital Nybegynder
14. maj 2011 - 21:45 #10
!!*Hvor jeg dog savner en EDIT knap ved mine indlæg*!!

Altså i teorien burde du kunne lave en http:// ftp:// eller hvilke protokol den bruger og så IPEN:PORTEN

eks.

http://123.456.678.910:442
Avatar billede svalle325 Nybegynder
14. maj 2011 - 21:46 #11
Nej det er der ikke :( kunne ellers ha været lækkert
Avatar billede svalle325 Nybegynder
14. maj 2011 - 21:56 #12
Det kan jeg desværre ikke. det er sgu da utrolig det skal være så svært det her-
Avatar billede svalle325 Nybegynder
14. maj 2011 - 21:57 #13
jeg kan som sagt godt gå på serveren når jeg er på samme net som den, og det er bare ved at skrive ipen i adresse linjen
Avatar billede mjdigital Nybegynder
14. maj 2011 - 22:03 #14
Desværre meget svært at hjælpe over distancen når jeg ikke selv kan se alt. :)
Avatar billede svalle325 Nybegynder
14. maj 2011 - 22:06 #15
Ja det er forståelig, tak for forsøget.
Avatar billede jaboy Nybegynder
18. maj 2011 - 00:21 #16
hvilken router har du ?!

og angående portforward du skal åben HTTP til nassen's lan adresse (alt skal åbens der til)

og du kan bruge en side som www.dyndns.com til at lave en webadresse til nassen såsom "www.navnher.dyndns.org"
Avatar billede svalle325 Nybegynder
18. maj 2011 - 18:09 #17
Hej igen, jeg har opgivet, at sætte den ordentlig op, synes simpelthen det er for svært. Så derfor har jeg købt en pogoplug for derfor, at få en delemappe med famile og venner. Og det er ca 400gange nemmer ;)

Men tak for hjælpen med forsøget allesammen.