Avatar billede askalot Mester
07. maj 2011 - 16:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

stadigt ÆØÅ mySQL Problem

Hej Experter

Jeg kan ikke finde ud af at løse dette selv  :/

Jeg har nogle inputfelter som skal gemmes i en mySQL db.
Jeg har sikret mig at alle filer er gemt som utf8 og bruger ut8 som charset (meta tag)

FACT - Jeg kan printe dataene i PHP _inden_ jeg sender dem til mySQL db, og der ser de fint ud (viser ÆØÅ osv)

I phpMyAdmin står mySQL til:
MySQL Tegnsæt: UTF-8 Unicode (utf8)
MySQL forbindelses-sammenkøring: utf8_unicod_ci

FACT - Hvis jeg laver en INSERT via SQL forespørgsel i phpMyAdmin, så bliver ÆØÅ gemt fint!

KeyzerSoze, nævnte at jeg kunne lave en .htaccess fil, det har jeg prøvet men er ikke sikker på at jeg har gjort det rigtigt...

Er der nogen der kan hjælpe mig?
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2011 - 19:56 #1
Som nævnt i din tidligere tråd, phpmyadmin "sucks" når det kommer til utf8 i db .....

Men du kan jo så evt. kopiere koden til at lave db/tabeller som phpmyadmin viser, og derefter afvikle koden igen fra en af dine utf8 filer. Med risiko for "duplicate" db/tabel navne .............
Avatar billede askalot Mester
07. maj 2011 - 20:04 #2
Kan du foklare lidt nærmere hvad du mener??..

Mener du at jeg skal lave min tabel via SQL forespørgsler fra PHP, fremfor at bruge phpMyAdmin?
Avatar billede askalot Mester
07. maj 2011 - 20:06 #3
Hosten er hos onlinecity, jeg får desværre ikke lov til at lave en ny database..
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2011 - 20:13 #4
Hvad jeg mener, er at koden til med php at oprette eller ændre i en mysql db vises hver gang den er afviklet.
Den kode kan du kopiere til en phpfil og afvikle igen.
Omend det jo umiddelbart ikke vil virke, fordi du så får to tabeller med samme navn/felter.
Men til at hvordan og hvorledes, kan phpmyadmin være rigtig god!

Hvis du oprettter en tabel med phpmyadmin, men giver den et "dumt" navn, så marker query som afvikles, og kør den fra en af dine utf8 filer, blot med et andet navn.

Er du med ?
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2011 - 20:16 #5
Og som en anden var inde på i din anden tråd, hvis server og db er sat op som iso, skal der måskenoget mere til.

Selv bruger jeg konsekvent iso ! Og htmlentities() til output, så det ser ens ud, uanset land/browser
Avatar billede askalot Mester
09. maj 2011 - 14:03 #6
Jeg skylder vist lige at fortælle, at mit problem blev mindre, da jeg fandt ud af at det KUN er i phpMyAdmin at tegnene vises forkert..  hvis jeg hiver dataene ud og viser dem på en regulær side..så er alt fint (uden jeg behøver at decode/unescape noget som helst..)

så.. mit problem er mere eller mindre løst..
Avatar billede showsource Seniormester
10. maj 2011 - 11:54 #7
:O)
Husk at lave et svar selv, og accepter det.
Avatar billede askalot Mester
10. maj 2011 - 14:19 #8
ok =)