Avatar billede askalot Mester
06. maj 2011 - 20:16 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

PHP - nybegynder hjælp med ØÆÅ

Hej, jeg ved hvad du umiddelbart tænker.. "BRUG DOG SØGE FUNKTIONEN!!"

Det har jeg prøvet.. men jeg finder ingen løsning til mit problem som dog er rimeligt simpelt.

Jeg har en input form..nå jeg sender indhodet til php filen )og printer det til browseren,, så viser den bare øæà (øæå)

Jeg har indsat
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />

På begge sider..

Nogen ideer?
Avatar billede mediman Nybegynder
06. maj 2011 - 20:30 #1
$indhold = str_replace(array("æ","ø","Ã¥","Æ","Ø","Ã..."),array("Æ","Ø","Å","Æ","Ø","Å"),$indhold);
Avatar billede askalot Mester
06. maj 2011 - 20:35 #2
wow..er det virkeligt den eneste måde.. gulp..
Avatar billede showsource Seniormester
06. maj 2011 - 20:40 #3
Nej, du skal sikre dig at filerne også er gemt som utf-8.
Alternativt kan du måske bruge utf8_decode()
echo utf8_decode($_POST["feltnavn"]);

Men som sagt, vær sikker på at filer gemt som utf8.
Så har du ingen problemer.
Avatar billede askalot Mester
06. maj 2011 - 20:46 #4
Showsource > SÅDAN =D!

Laver du et svar?
Avatar billede showsource Seniormester
06. maj 2011 - 20:52 #5
Ok, men husk nu:
Altid gemme filer som utf8 !!!
og begynder du med db også, så sørg for at den også er i utf8 format !

Det med at bruge utf8_decode() eller utf8_encode() er en lappeløsning.
Avatar billede askalot Mester
06. maj 2011 - 21:07 #6
heeey..vent lige =D

Nu kommer nemlig problemet i DB..

Ligemeget hvad jeg vælger..utf8bin eller utf8_unicode_ci
så går det galt..
Avatar billede showsource Seniormester
06. maj 2011 - 21:12 #7
Og sikkert fordi du IKKE har gemt dine filer som utf8 !
Og iøvrigt er phpmyadmin noget skod til at "lege med" utf8 !
Avatar billede askalot Mester
06. maj 2011 - 21:14 #8
Jow.. alle "fysiske" filer er gemt som utf8...

jeg fik det jo til at printe øæå i PHP.. så det er helt sikkert når jeg indsætter det i DB at det går galt..

Det må da kunne lade sig gøre =)
Avatar billede keysersoze Guru
06. maj 2011 - 22:28 #9
hvis databasen er sat op til utf-8, filerne er gemt som utf-8 og meta er sat til utf-8 kunne det være serveren der serverer filerne som noget andet, så sikre dig gennem htaccess at kommunikationen også kører utf-8.
Avatar billede askalot Mester
06. maj 2011 - 23:14 #10
hmm..databasen er hostet os onlinecity.dk

ER en htaccess fil noget man bare skal tilføje i roden af sit domæne?.
Avatar billede keysersoze Guru
07. maj 2011 - 01:32 #11
Hvis den ikke ligger der i forvejen så ja.
Avatar billede askalot Mester
07. maj 2011 - 01:47 #12
har prøvet at tilføje .htaccess i root

Lavede bare en text fil.. den indeholder kun 1 linie:

AddDefaultCharset utf-8

det virker stadigt ikke.. (hvad gør jeg  forkert?.. har intet kendskab til .htaccess)
Avatar billede showsource Seniormester
07. maj 2011 - 19:26 #13
Siden jeg fik point, er det vel fordi du ikke fik gemt filer i utf8 format ?
Avatar billede askalot Mester
07. maj 2011 - 19:43 #14
Ja netop.. så kom næste problem med databasen.. jeg har oprettet et ny spørgsmål her: http://www.eksperten.dk/spm/938288