Avatar billede clb92 Nybegynder
30. april 2011 - 21:43 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Problemer med iframe

Hej eksperter,

Jeg har et problem. Jeg er i gang med at lave en hjemmeside, hvor jeg bruger en iframe til at vise sidens "indhold". iframe'en reagerer anderledes alt efter hvilken browser jeg bruger. Den virker kun som ønsket i Chrome. I alle andre browsere får den en anden størelse og form.

Håber i vil hjælpe mig. Det haster en smule.

Link til billede af problemet:
http://dl.dropbox.com/u/10392306/eksperten.jpg

Link til index.html:
http://dl.dropbox.com/u/10392306/index.html

Link til CSS:
http://dl.dropbox.com/u/10392306/styles.css
Avatar billede henrik6666 Nybegynder
30. april 2011 - 22:21 #1
Sæt fast højde på iframen fx. height="610"
Avatar billede clb92 Nybegynder
30. april 2011 - 22:36 #2
Problemet er at vi ikke vil have en fast højde. Den skal automatisk gå ned til bunden af siden. (height=100%)
Avatar billede Slettet bruger
30. april 2011 - 22:41 #3
Når du bruger height="100%" arver iframen højden fra sin "parent" = <div id="page">
- dén har ingen specificeret højde - derfor bliver det "undefined" = browseren gætter  (forkert).

Hvis du giver div#page height:100%, vil dén arve fra sin parent: <body> som heller ikke har nogen..

SÅ tilføj dette til din styles.css - og gør det til en vane : )

html, body {height:100%; width:100%; margin:0;}

(Usikker på om det er nødvendigt at give div#page height:100% i dette tilfælde - men skader ikke)
Avatar billede clb92 Nybegynder
30. april 2011 - 22:51 #4
Tak, det hjalp en smule. Det skabte dog et nyt problem, browseren laver både vandret og lodret scroll bar nu. Og teksten der vises gennem hjørnet i fx Firefox kan jeg stadig ikke fixe :(

Men tak! Det var da begyndelsen :)
Avatar billede keysersoze Guru
30. april 2011 - 23:37 #5
du kan styre scrollbars med styles, fx; overflow: scroll-y;

Når det så er sagt har jeg meget svært ved at se gevinsten ved at benytte noget så forældet som iframes - udover at være forældet er det med til at blive sværere at udvikle, mindste brugervenligheden samt besværliggøre SEO. Så jeg ville meget kraftigt overveje andre muligheder.
Avatar billede clb92 Nybegynder
30. april 2011 - 23:49 #6
Hmm... Hvad forestår du så jeg gør?

Jeg vil gerne have, så det kun er indholdet, som man kan scrolle i, men samtidigt, at den "scaler" til forskellige browserstørrelser.
Avatar billede keysersoze Guru
01. maj 2011 - 00:18 #7
du laver templates enten med SSI eller en serversideteknologi (fx masterpages med ASP.NET) og det element der så skal vises indhold i sætter du den omtalte overflow på. Folk er dog vant til at det er hele siden der scroller, så jeg vil mene der skal være en god grund til at bryde det mønster.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2011 - 00:27 #8
Lægger du indholdet "direkte" i #page (altså uden en iframe), og giver den scroll:auto - vil der dukke scrollbarer op når/hvis det er nødvendigt.
dvs. de tre sider skal være ens, pånær indholdet i #page selvfølgelig.

Hjørnet kan du redde (holde frit), ved at "floate" en lille div, op til venstre, så vil den øvrige tekst "wrappe" omkring..
- søg efter "css float" : )
Avatar billede clb92 Nybegynder
01. maj 2011 - 00:27 #9
Det kan jeg ikke rigtigt :( For det første fordi jeg ikke kan finde ud af det, og er næsten helt ny med HTML, og for det andet har jeg ikke afgang til nogen server. Lige nu ligger det lokalt i min Dropbox :)
Det er til en opgave i skolen, og jeg har ikke rigtigt adgang til nogle værktøjer andet end notepad++, hvori jeg redigerer det.
Avatar billede henrik6666 Nybegynder
01. maj 2011 - 00:29 #10
Jeg har før rodet med variabel iframe sådan nogenlunde crossbrowser venligt.

Jeg fandt løsningen her for 3 år siden ca.

http://roenving.users.whitehat.dk/
Avatar billede clb92 Nybegynder
01. maj 2011 - 00:34 #11
Kigger på det...
Avatar billede clb92 Nybegynder
01. maj 2011 - 16:16 #12
Jeg har fixet nogle af problemerne med siden.
Kunne ikke rigtig finde rundt i hvad du mente, henrik6666...

BTW, nogle af linkene i spørgsmålet virker ikke mere, og html'en er opdateret en smule, men er ikke den nyeste version jeg har...

Hvem skal have points?
Avatar billede clb92 Nybegynder
18. maj 2011 - 00:22 #13
Endnu en gang: Hvem skal have points?
Avatar billede keysersoze Guru
18. maj 2011 - 07:31 #14
Kan da lægge et svar, men da vi ikke helt ved hvad du har brugt af løsning er det svært at vide hvem der har fortjent dem.
Avatar billede clb92 Nybegynder
18. maj 2011 - 08:13 #15
Hjemmesiden er færdig. Jeg har ikke rigtigt brugt nogen af løsningerne :P

Du får bare points...